Nån som bytt diffklump på en 760?
Nån som bytt diffklump på en 760?
Börjar misstänka att min diffklump håller på ge upp. Så jag tänkte passa på att sätta dit en från en 90:a, så man får diff också.
Har nån bytt en sån här? Hur knepigt är det att få loss drivaxlarna och det?
Har nån bytt en sån här? Hur knepigt är det att få loss drivaxlarna och det?
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Re: Nån som bytt diffklump på en 760?
niel skrev:Börjar misstänka att min diffklump håller på ge upp. Så jag tänkte passa på att sätta dit en från en 90:a, så man får diff också.
Har nån bytt en sån här? Hur knepigt är det att få loss drivaxlarna och det?
He he.. Jag har bytt min, dock inte själv! Gjordes på volvo! Dom tog då 2000:- för montering och demontering och med deras timmpenning på ca 1500:- eller nått sånt så borde det väl inte ta allt för lång tid! Har dock ingen praktisk hjälp att dela med mig av! Lycka till!
![Bild](http://hem.bredband.net/b507261/images/volvo/v760avatar.jpg)
760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84
V760: Hur betedde sig din bil när diffklumpen höll på ge upp?
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Prata inte sönder min 760-tråd nu!
Nu gällde det byte av diffklump på 760.
Nu gällde det byte av diffklump på 760.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
- Angry_Buddha
- Uppkörning
- Inlägg: 676
- Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
- Ort: Vara
- Kontakt:
Alla -90 har INTE diff standard, kan ju hända att alla svensk sålda hade det standard det kan jag inte svara på, Men det jag däremot kan svara på är att det inte sitter någon på min TIC -90 tyskimport och inte heller på en annan TIC -90 tyskimort.
Tror inte heller att micael hade diff på sin TIC -90 som är flyttgods från USA.
Ska montera diff i min med framöver var det tänkt, det jag hört är att det är rätt knepigt att shimsa in den, tror tom att det står i Haynes att man inte kan göra det själv utan att man måste lämmna in på Volvo som har special grejer.
Men det går säkert att göra själv trots allt. man kanske måste ha en mät klocka för att mäta glappet kan jag tänka mig.
Hur beter sig din bakaxel nu?
Tror inte heller att micael hade diff på sin TIC -90 som är flyttgods från USA.
Ska montera diff i min med framöver var det tänkt, det jag hört är att det är rätt knepigt att shimsa in den, tror tom att det står i Haynes att man inte kan göra det själv utan att man måste lämmna in på Volvo som har special grejer.
Men det går säkert att göra själv trots allt. man kanske måste ha en mät klocka för att mäta glappet kan jag tänka mig.
Hur beter sig din bakaxel nu?
ToAx skrev:Alla -90 har INTE diff standard, kan ju hända att alla svensk sålda hade det standard det kan jag inte svara på, Men det jag däremot kan svara på är att det inte sitter någon på min TIC -90 tyskimport och inte heller på en annan TIC -90 tyskimort.
Tror inte heller att micael hade diff på sin TIC -90 som är flyttgods från USA.
Ska montera diff i min med framöver var det tänkt, det jag hört är att det är rätt knepigt att shimsa in den, tror tom att det står i Haynes att man inte kan göra det själv utan att man måste lämmna in på Volvo som har special grejer.
Men det går säkert att göra själv trots allt. man kanske måste ha en mät klocka för att mäta glappet kan jag tänka mig.
Hur beter sig din bakaxel nu?
man schimsar inte in på multilinkdiffar.
är skruvar för det på dem, gjorde det för nån vecka sen på skolan.
däremot volvos stela axlar justerar man kuggflankspelet med schims.
så det är ingen fara!
![Bild](http://w1.856.telia.com/~u85621452/zwofurti.jpg)
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3034
- Blev medlem: 12 jan 2003, 23:03
- Kör: BMW 530d-00
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Kan säga att min föredetta 760, knakade och small och ven som fan i bakaxeln när jag köpte den,, trodde det bara var att byta den,, sen kollade jag på hur hjulen stod,, hade en jädra Toe-Out på den,, Gjorde en hjulinställning och Vipps så blev det tyst.. Så en rekomendation är att kolla med ögonmått om hjulen pekar fel på nåt sätt ibak,, både To-in/out och camber är ställbara ibak på dessa eminenta vagnar.
MVH Fredde..
MVH Fredde..
niel skrev:V760: Hur betedde sig din bil när diffklumpen höll på ge upp?
Det började med lite vinande, sen blev det bara värre och värre... Sedan började det smälla och ha ha sig när man släppa av på gasen och till slut så small det lite här å var! Å det va inte nån hjulinställning på min som behöves, utan dom sa på volvo att det va i rättan tid jag kom in och det den typ kunde ha slagit tvärnit när som hellst!
![Bild](http://hem.bredband.net/b507261/images/volvo/v760avatar.jpg)
760 Turbo Intercooler -89, 765 V8 -88, 965 -98, 240 -84
Angry Buddha: Tror du pratar om en stel axel, där det är precis som du säger, mkt enklare att byta ut hela rasket. Är man riktigt slö så låter man t o m bromsskivorna följa med. ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Toax: Just nu beter sig bilen (om det nu beror på bakaxeln) såhär:
Om man backar ut från parkeringen, och svänger samtidigt, så händer det ibland att mitt i svängen så känns det som att det tar emot. Som att ena bakhjulet backar mot en hög trottoarkant. Helt stopp liksom om man kör sakta. Första gången det hände trodde jag bara att jag backat hjulen mot nån stor sten eller nåt som låg på parkeringen så jag t o m gick ut och tittade. Ingenting. Då körde jag fram igen, och tog lite sats (vad annars kunde man göra?), och denna gång tog det emot igen, men så sa det "ka-kleng", och släppte. Lät som om det skulle kunna komma från bakaxeln. Jag var inne på att fälgen hade hakat i bromsoket, eftersom jag hade haft lös båda oken och joxat med handbromsen, och trodde då alltså att jag inte fått dit ena oket sen. Men detta har jag kollat, likväl som att hjulen sitter fast som dom ska och sånt grundläggande.
Sen har den börjat vid trafikljus, precis när man ska åka iväg, så känns det som om den lixom fastnar, och sen lossnar. Olika hårt beroende på gång till gång. Ibland gör den inte alls så. Efter ett dovt klingande så kommer den loss.
Nu har den dessutom börjat att ge ifrån sig ett morrande ljud, typ "rrrrrrrrr", som låter under tiden man accelererar, och konstant vid typ 80 km/h.
Den har ännu inte huggit vid svängar, förutom det där jag beskrev när man backade.
Volvator: Betedde sig din bil på något liknande vis?
Thasaint: 960-diffar passar ju också, ja. Smart! Alla dessa 91-94 har väl diffbroms?
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Toax: Just nu beter sig bilen (om det nu beror på bakaxeln) såhär:
Om man backar ut från parkeringen, och svänger samtidigt, så händer det ibland att mitt i svängen så känns det som att det tar emot. Som att ena bakhjulet backar mot en hög trottoarkant. Helt stopp liksom om man kör sakta. Första gången det hände trodde jag bara att jag backat hjulen mot nån stor sten eller nåt som låg på parkeringen så jag t o m gick ut och tittade. Ingenting. Då körde jag fram igen, och tog lite sats (vad annars kunde man göra?), och denna gång tog det emot igen, men så sa det "ka-kleng", och släppte. Lät som om det skulle kunna komma från bakaxeln. Jag var inne på att fälgen hade hakat i bromsoket, eftersom jag hade haft lös båda oken och joxat med handbromsen, och trodde då alltså att jag inte fått dit ena oket sen. Men detta har jag kollat, likväl som att hjulen sitter fast som dom ska och sånt grundläggande.
Sen har den börjat vid trafikljus, precis när man ska åka iväg, så känns det som om den lixom fastnar, och sen lossnar. Olika hårt beroende på gång till gång. Ibland gör den inte alls så. Efter ett dovt klingande så kommer den loss.
Nu har den dessutom börjat att ge ifrån sig ett morrande ljud, typ "rrrrrrrrr", som låter under tiden man accelererar, och konstant vid typ 80 km/h.
Den har ännu inte huggit vid svängar, förutom det där jag beskrev när man backade.
Volvator: Betedde sig din bil på något liknande vis?
Thasaint: 960-diffar passar ju också, ja. Smart! Alla dessa 91-94 har väl diffbroms?
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Håller just på med att diffa en multilink axel.
Byta klumpen är inga problem alls lite skruvande bara, enda störande var bulten till främre bussningen som satt lite trångt till.
Börja med att lossa nedre bakvagnsbryggan med tillhörande stag.
lossa kardan och drivaxlar och sedan bultarna till klumpen sänk ner lite.
När klumpen är halvvägs nere får man skruva loss givaren till hastighetsmätaren.
Luta inte klumpen bakåt efter det om du inte tömt den på olja
Ta ut och montera i själva diffrentialen är inte heller några problem.
töm ut oljan.
lossa kåpan
Ryck ur drivaxlarna sitter bara med låsclips.
lossa låsblecken som håller muttrarna, skruva ur muttrarna ur klumpen och lyft ur diffen.
montera ihop omvänt
Detta med att du får Camber som en ford sierra vid sänkning är något jag kommer att forska i under vintern men antagligen kommer jag att bygga om nedre bakvagnsbryggan eller bygga stag med uniballs.
Så att jag kan justera Camber till rätt värde.
Toe in blir nog ett nytt stag med uniballs så det är lätt att justera.
Hade inga mer bilder än dom ni redan lagt upp men kan fota mer nästa gång jag är ute i verkstan om ni vill.
Byta klumpen är inga problem alls lite skruvande bara, enda störande var bulten till främre bussningen som satt lite trångt till.
Börja med att lossa nedre bakvagnsbryggan med tillhörande stag.
lossa kardan och drivaxlar och sedan bultarna till klumpen sänk ner lite.
När klumpen är halvvägs nere får man skruva loss givaren till hastighetsmätaren.
Luta inte klumpen bakåt efter det om du inte tömt den på olja
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ta ut och montera i själva diffrentialen är inte heller några problem.
töm ut oljan.
lossa kåpan
Ryck ur drivaxlarna sitter bara med låsclips.
lossa låsblecken som håller muttrarna, skruva ur muttrarna ur klumpen och lyft ur diffen.
montera ihop omvänt
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Detta med att du får Camber som en ford sierra vid sänkning är något jag kommer att forska i under vintern men antagligen kommer jag att bygga om nedre bakvagnsbryggan eller bygga stag med uniballs.
Så att jag kan justera Camber till rätt värde.
Toe in blir nog ett nytt stag med uniballs så det är lätt att justera.
Hade inga mer bilder än dom ni redan lagt upp men kan fota mer nästa gång jag är ute i verkstan om ni vill.
http://www.garaget.org/760Tic" onclick="window.open(this.href);return false;
Hittade två bilder
![Bild](http://www.badanka.com/upload/uploaded/Bild%20009.jpg)
Ett tips är byt ut bussningarna till någon kraftigare variant, så här såg min främre ut efter ett år med hårdkörning.
![Bild](http://www.badanka.com/upload/uploaded/Bild%20016.jpg)
Så det blir inga mer volvobussningar för mig![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://www.badanka.com/upload/uploaded/Bild%20009.jpg)
Ett tips är byt ut bussningarna till någon kraftigare variant, så här såg min främre ut efter ett år med hårdkörning.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Bild](http://www.badanka.com/upload/uploaded/Bild%20016.jpg)
Så det blir inga mer volvobussningar för mig
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.garaget.org/760Tic" onclick="window.open(this.href);return false;
Toax: Tackar! Precis vad jag behövde. Var lite lur på att man typ skulle behöva operera ut drivaxlarna ur diffklumpen, som man behöver på vissa bilar, men det där verkar ju vara busenkelt.
Joakim: Jag är ingen specialist på dessa bakvagnar, vilken bussning är det där? Var sitter den?![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
ThaSaint: Kikade lite på Bildelsbasen, där fanns det en massa 960-diffar som det stod "ej diffad" på. Får väl ringa runt till lite skrotar. Vet dom inte huruvida det står till med det får dom väl plocka fram den och snurra lite.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Denna tråd borde väl nästan platsa i FAQ:en snart?
Joakim: Jag är ingen specialist på dessa bakvagnar, vilken bussning är det där? Var sitter den?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
ThaSaint: Kikade lite på Bildelsbasen, där fanns det en massa 960-diffar som det stod "ej diffad" på. Får väl ringa runt till lite skrotar. Vet dom inte huruvida det står till med det får dom väl plocka fram den och snurra lite.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Denna tråd borde väl nästan platsa i FAQ:en snart?
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
niel skrev:Toax: Tackar! Precis vad jag behövde. Var lite lur på att man typ skulle behöva operera ut drivaxlarna ur diffklumpen, som man behöver på vissa bilar, men det där verkar ju vara busenkelt.
Joakim: Jag är ingen specialist på dessa bakvagnar, vilken bussning är det där? Var sitter den?
ThaSaint: Kikade lite på Bildelsbasen, där fanns det en massa 960-diffar som det stod "ej diffad" på. Får väl ringa runt till lite skrotar. Vet dom inte huruvida det står till med det får dom väl plocka fram den och snurra lite.
Denna tråd borde väl nästan platsa i FAQ:en snart?
Det är den främre bussningen som håller klumpen, är två bak och en fram.
Vad jag får fram så är det diffspärr i axlarna från 90-94 men det verkar bara finnas slungdiff så det är ju möjligt skrotarna inte vet hur det ligger till.
http://www.garaget.org/760Tic" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
niel skrev:
ThaSaint: Kikade lite på Bildelsbasen, där fanns det en massa 960-diffar som det stod "ej diffad" på. Får väl ringa runt till lite skrotar. Vet dom inte huruvida det står till med det får dom väl plocka fram den och snurra lite.
Denna tråd borde väl nästan platsa i FAQ:en snart?
Som joakim säger, snurrar man på ett hjul på en slungdiffad axel så snurrar motsvarande hjul åt motsatt håll precis som på en odiffad axel..
..om man inte yar i och får upp lite hastighet.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
KAn ta reda på lite märkningar på axlarna om du behöver, för att veta om du ringer till någon skrit och ska ha tag i en diffad..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
ThaSaint skrev:
Som joakim säger, snurrar man på ett hjul på en slungdiffad axel så snurrar motsvarande hjul åt motsatt håll precis som på en odiffad axel..
..om man inte yar i och får upp lite hastighet.
KAn ta reda på lite märkningar på axlarna om du behöver, för att veta om du ringer till någon skrit och ska ha tag i en diffad..
//Erik
Då får man nog ta i gött om man ska få spärren att gripa in
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kollade runt lite och tror den klumpen du ska ha heter 1045, om du nu inte köper en lös slungdiff och stoppar i med nya lager och tätningar.
Man vet ju aldrig hur en från en skrotad bil är behandlad så nya lager å tätningar är ju att rekommendera ändå.
http://www.garaget.org/760Tic" onclick="window.open(this.href);return false;