sportfilter

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
K
Färsk användare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 okt 2004, 13:50

sportfilter

Inlägg av K »

hur fungerar sportfilter, om man byter ut det gamla orginal? Har hört talas om öppet filter också, vad innebär det? Vad gör detta för motoreffekt, ljud osv...? Har ni nån bra länk med information o bild på sportluftfilter? Ska passa en 740 glt 16v -89.

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

sök på forumet så hittar du massor av trådar!



Sportfilter som du säger kallas insatsfilter, dvs ett lika stort filter som orginal i orginal luftboxen, men som släpper igenom mera luft, ger inte så mycket ljud.



Öppet filter, ja, det är öppet, du tar bort luftburken och har ett koniskt filter, det ger mera ljud (och pys om du har turbo), men då ska det hellst skärmas av från motorn så at det inte suger in varmluft!



I min bil (740 GLE 131hk B30E) så har jag ett insatsfilter från KN, tycket at det funkar bra, det ger inte så mycket effekt som dom anger, men den varvar ur lite snabbare på 1:an och 2:an iaf.

volvo960
Övningskörning
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2003, 23:08
Ort: hestra
Kontakt:

Inlägg av volvo960 »

Plocka bort din slang som går ini filter boxen sen mäter du slangen där så du vet vilken dimension du ska ha på anslutningen.Sen går du in på dalhems.com och kollar vilket filter som passar till det.....så har jag gjort på mina volvo och det har funkat kanon
Förr: 240DL -84, 740GL -86

Nu: 960 2.5E -96

Bild

IMPlicit
Färsk användare
Inlägg: 20
Blev medlem: 11 sep 2004, 20:53
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av IMPlicit »

volvo960 skrev:Plocka bort din slang som går ini filter boxen sen mäter du slangen där så du vet vilken dimension du ska ha på anslutningen.Sen går du in på dalhems.com och kollar vilket filter som passar till det.....så har jag gjort på mina volvo och det har funkat kanon




Om man ändå kunde göra så.... själv har jag typ 20st slangar och kablar som går in och ut ur luftburken (B230K med 631-toppen) :cry: , men om två veckor ska bilen bort.
Förgasare är som modem, sega och opålitliga

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: sportfilter

Inlägg av ThaSaint »

K skrev:hur fungerar sportfilter, om man byter ut det gamla orginal? Har hört talas om öppet filter också, vad innebär det? Vad gör detta för motoreffekt, ljud osv...? Har ni nån bra länk med information o bild på sportluftfilter? Ska passa en 740 glt 16v -89.


vet inte vad det är för diam på LMM'en i din bil, men på en turbo med motronic är den iaf 70mm ytterdiam ..

köp ett runt koniskt filter, med 70mm anslutning och dra fast med klammet direkt före luftmassemätaren..

ger obefintlig effekt på en originalbil, men iaf om man har feta förgasare så får man ett hippare insugsljud ;)

ser ju grymt ut åxå när man lyfter på huven :)





Bild

Min bil med en plåt som skärmar av så filtret inte suger varmluft bakifrån från motorn/turbon ..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar