Läcker olja, vad kan vara fel?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Läcker olja, vad kan vara fel?

Inlägg av Denesfay »

Hej!



Har precis kollat på en 740 GL -90 (Mörkblå). Den är lite bucklig här å där (ca 5 bucklor totalt) gör inte mig nått och den har lite spruckna blinkersglas mm. Sen är kofångaren bak tejpad pga att han hade backat in i nått. Det är ju sånt man kan fixa lätt förutom bucklorna då.



Den är fin i lacken i övrigt. Lite lacksläpp här och där pga galvningen.

Den har gått 37000 mil däsvärre :(



Men nu till frågan.

Jag frågade om han haft några problem med den självklart. Då sa han att den läckte olja från växellåda när han köpte den och att han hade lämnat in den så att dom fixade problemet. Sen när jag tittar under bilen så ser jag att det hade läckt/läcker olja fortfarande. Ser att det är en droppe på "G". Vad kan då vara fel där? Låter det dyrt att åtgärda?



Han vill ha 13000 kr för bilen. Det är den väl ändå inte värd med det miltalet?



MVH

Denesfay

DUTTEN
Färsk användare
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 sep 2004, 09:17
Ort: Södertälje / Stockholm

Inlägg av DUTTEN »

jag fick en kombi för samma pris, med tanke på läckan och han inte fixat den trots verkstad så tycker jag priset ska ligga på 9-10000:- sen akn läckan bero på många saker som exempelvis



- tätning vid bultarna

- tätning mellan motor & vxl låda

- sprika i vxllåda



m.m.



med mina bristande kunskaper så hade jag i så fall kollat dessa först !
- my volvo is fantastic -

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

bjud 7-8k. en bättre beg M47 kostar 500-1500:-
kör 945T aut och 945T man, 1998

Möller
Övningskörning
Inlägg: 139
Blev medlem: 01 jan 2004, 02:54
Ort: Skåne/bosatt i Småland
Kontakt:

Inlägg av Möller »

Håller med föregående talare. 13000 låter mycket om bilen är i det skicket jag föreställer mig. Min 88B gav jag 10000 för med 35000 mil på mätaren och den var i kanonskick, enda felet var att s kröken var mer krökt än den ska vara.



Ge ett skambud med motovation att lådan måste bytas eftersom den fortfarande läcker olja efter reparation och att ett sånt byte kostar en del....sen att du fixar det själv och köper en billig lågmila låda själv det behöver ju inte säljaren veta.



Mvh

Möller
If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)



Stolt ägare av Wizzmans 760 8)

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Denesfay »

Okej, får väl göra det. Men bucklorna har jag börjat ogilla mer nu :P. Det som jag tycker verkar bra med 90orna är att man slipper byta sidoskärmar (huv?) när man ska smacka 940 front som jag har tänkt mig att göra + att man slipper modda bakom lysena. Har en 945a på G annars. En 89a som gått 19000 mil. Lite ytrost på den men tycker ni jag ska slå till på den istället? Han vill ha 16000 för den. Elhissar*4 AC, Sollucka mm. :wink:

Skriv svar