Lämplig kamaxel??

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Lämplig kamaxel??

Inlägg av raZZia »

Hej!



Jag har köpt ett topplock av modell 405.

Den skall snart planas, och portas.



Då till min fråga: Vilken kamaxel vore lämpligt om jag siktar på 160-170hk ? Jag fick med en K-kam, men den har jag hört är lite för klen.

Tänkte i så fall köpa från KGtrimning, om någon skulle kunna rekommendera, kan ni då rekommendera en från deras urval.

sport-lruk
Uppkörning
Inlägg: 551
Blev medlem: 07 aug 2004, 20:02
Ort: karlstad

Inlägg av sport-lruk »

jag rekomenderar den som liknar k-kamen.. k-kam är nog inte för klen polaren till mig har 250-260hk och kamen är inte för klen:P
740 Gasar tills de rasar k-kam koniskt filter (Öppet/derekt luft filter)

Prototypen
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 26 aug 2004, 10:35

Inlägg av Prototypen »

Ang. trimmning bör du först bestämma, vad vill du uppnå :?: och till vilken kostnad? :?: skall du ha problem vid varje besiktning? :twisted: Och framför allt glöm bort att "hitta på" effekt siffror, dessa får man fram i en bromsbänk allt annat är Kalle Anka.



För att återkomma till kammar här är en liten lista på hur de olika Volvo orginal kammar har sitt ursprung.



Om någon är ytterligare intresserad kan jag lägga ut en lista med artikel No. och data samt användningsområde för varje kam.



Tilläggas kan att den "vassaste" orginal monterade kamaxel är H och fanna i de första B23E 1979-80.



Först vilka kammar har de olika motorerna:

A

B17A

B19A, B19E 1984,

B21A 1975-1983, B21A 1984 Norden Ch Aus,

B23A, B23E 1983 Canada, B23E 1984

B230A

B230ET



B

B21F 1978-1984



D

B19E 1977-1983

B21E



H

B23E 1979-1980



K

B23E 1981-1982 (ex. Canada)



L

B19K,

B21A 1984 (ex Norden Ch Aus), B21F 1981-1982



M

B21F 1982

B23F

B200F, B200F/G

B230F, B230FD



T

B19ET

B21ET, B21FT

B200T, B200FT

B230FT, B230GT



Y

B200K



V

B200E

B230E



X

B230K



VX3

B230FG, B230FB/G



Grp A

För de gammla Grp A reglementet



GT3

Endast trimm kam från gammla R-Sport



När fanns dessa motorer:

B17A

1979-1985

B19A

1977-1984

B19K

1984

B19E

1977-1984

B19ET

1982-1985

B21A

1975-1984

B21E

1975-1983

B21ET

1981-1985

B21F

1976-1983 CI system

B21F

1982 LH-Jetronic

B21F

1981-1982 CI system

B21FT

1981-1985

B23A

1981-1984

B23E

1979-1984

B23F

1983-1984 LH-Jetronic



Vad var effekten och vidmoment på dessa motorer:

240 1991-1993

B200E

116/5800 155/3300

B200F

111/5700 158/2800

B230E

125/5200 185/3200

B230F Bosch 2,4

114/5400 185/2700

B230F Bosch 3,1

114/5400 185/2700

B230FD

116/5400 183/2500

B230FX

136/5500 185/2900



700-900 1991-1994

B200E

121/5700 158/4800

B200F

111/5700 158/2800

B200G

111/5700 155/2800

B200FT

155/5600 230/3600

B230E

131/5500 190/3300

B230F Bosch 2,4

116/5400 183/2500

B230F Bendix

116/5400 182/2500

B230FB

130/5500 185/2950

B230FD

116/5400 183/2500

B230FT

165/5400 264/3450

B230G

130/5500 158/2950

B230GT

170/4800 265/3450

Användarvisningsbild
Angry_Buddha
Uppkörning
Inlägg: 676
Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
Ort: Vara
Kontakt:

Inlägg av Angry_Buddha »

Bra lista...



En fråga finns H-Kammen med fördelarspår i bak? För efter vad jag har förstått så sitter den bara på motorer med fördelare i fram



annars vilken är den vassaste org kammen med fördelarspår i bak? :)
Bild

Klicka på bilden för att komma till projektet

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Har inte alla kammar som säljs NYA på Volvo nuförtiden fördelarspår, dvs även K och H??

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Prototypen, de som har trimmad och bromsad motor bör ju veta ungefär vad för delar som krävs för en viss effekt. Det var så jag menade iallfall.



En till Fråga :) om någon kan besvara, han som portar min topp bör ju iförsej veta, men frågar här också; Hur stora ventiler på insug/avgas bör jag behöva?

Zwofurti
Uppkörning
Inlägg: 413
Blev medlem: 15 jan 2004, 17:02
Ort: Gällivare lixom. typ.

Inlägg av Zwofurti »

vad ska du har för recept om du siktar på 160-170 hk?
Bild

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Planad och portad 405 topp med större ventiler och annan kam + 4-2-1 extraktor + simons 2,5". Så långt har jag tänkt änsålänge. :)

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Du skulle nog tillochmed kunna använda 530-toppen som sitter på som stomme och få ut så mycket effekt, kanske även så med ett bättre register...



Till det bör du kanske använda en eftermarknadskam, typ Unitek Phase 1.



Unitek säljer förresten kompleta trimkit med allt du behöver för såna motorer som du har... Finns olika steg, och tänker man på vad som ingår så är det inte såå dyrt...

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Vad har unitec för hemsida?

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Synd bara att de har en sån dalig hemsida, dom borde göra en ordentlig. :?

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Jo, man får veta bra mycket mer om man ringer dom.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Zwofurti
Uppkörning
Inlägg: 413
Blev medlem: 15 jan 2004, 17:02
Ort: Gällivare lixom. typ.

Inlägg av Zwofurti »

raZZia skrev:Planad och portad 405 topp med större ventiler och annan kam + 4-2-1 extraktor + simons 2,5". Så långt har jag tänkt änsålänge. :)


skulle tippa på 150 riktiga hästar=)
Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

raZZia skrev:Synd bara att de har en sån dalig hemsida, dom borde göra en ordentlig. :?




Jag tror den där är kvar bara för att de inte vet hur man tar bort den :)



Den är ganska icke-up-to-date om man säger så...

kent h
Färsk användare
Inlägg: 68
Blev medlem: 01 nov 2003, 13:30
Ort: uppsala

Inlägg av kent h »

jag har använt kg:s kg-003 kam med ställbart kamdrev !

jag gillade verkligen den kammen !

hade en 240:i gle med b23e.

planad 405topp 3mm. kg:s extrakorgrenrör. öppet pipercross. 2,5tum. 3,5kg lättat svänghjul.

den gjorde 0-100 på ca 7,2sek!! den kammen drar över 7000v



vill du ha en bra kam så köp den !!!

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Kör med KG's 03 kam. Kunde dock inte ställa in den precis som den skulle stå så jag väntar på justerbartkamdrev från ToAx nu :) Många har sagt att det behövs till den kammen. Själv känns det som att bilen bara går bättre o bättre med den.. Vet inte vad som hänt men den går bättre nu än när jag satte in den. ca 500 mil sen

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

:D Låter härligt.





Det får nog bli så. Snart skall min 405 topp på blästring så att den blir fin, sen skall den svarvad ned 1,5-1,8 mm(planas), porting med en aningens större ventiler. Sen får det bli en KG003 kam +ställbart kamdrev.

Och sen JT:s 4-2-1 extraktor + ett komplett 2,5":s system efter extraktor om jag nu hittar ett.

Skriv svar