Kapning utav framfjädrar

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Kapning utav framfjädrar

Inlägg av raZZia »

Tja! :D



Jag köpte gasdämpare och Lesjöfors sänksatts för ett tag sedan.

Jag ångrar att jag inte kapade framfjädrarna typ 1 varv eller nått när jag bytte. Så jobbigt att ta ut dem igen. Har gjort hjulinställning för 1 månad sedan också. Pajjar man hjulinställningen om man lossar fjäderbenet?

Har för mig det, eller? :o

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

ja, du bör ju göra om hjulinställningen efter att du vart o pillat där..
Passat TDi -00

Volvator
Forumsfreak
Inlägg: 3034
Blev medlem: 12 jan 2003, 23:03
Kör: BMW 530d-00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Volvator »

Om du bara Lossar fjäderbenet och skruvar dit det igen är det ingen fara men om du ska kapa ett varv på Fjädern så behövs en Framvagns justering igen. om du vill ha en exakt förklaring varför denna justering behövs så hojta till.

Jobbar ju som däckmontör/Hjulinställare :)

gör ca 5-8 Hjulinställningar om dagen och Jobbat med detta i 3år nu.. Räkna själv :)







MVH Fredde..
Bild
Mina Sponsorer: Hova.com / Däckia AB
Antal Bilar ägda: 313

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

:) ok då kan du dina grejor 8)



Då kanske du också vet hur mycket man börj kapa på ett par lesjöfors för att hjulet skall falla in snyggt med skärmkanten. Ock vad säger bilprovningen, om dom nu märker detta :o ?

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

jag gjorde aldrig framvagninställning när jag kapade mina. Slet inte snett. Men körde in när jag kapade lite till, och allt stod helt perfekt då med så han på däckverkstaden ändrade inget. Så det är nog lite olika hur det ändrar sig. En kompis med sin 940 ställde aldrig heller in framvagnen och det sliter inte snett eller dra åt något håll mer än vanligt.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

sport-lruk
Uppkörning
Inlägg: 551
Blev medlem: 07 aug 2004, 20:02
Ort: karlstad

Inlägg av sport-lruk »

är det inte så hära att man ska dra ett svart streck med turs penna sen plocka isär stötdämparen sen sätta på de exakt lika dant så inget rör sig? har för mig de
740 Gasar tills de rasar k-kam koniskt filter (Öppet/derekt luft filter)

V740
Övningskörning
Inlägg: 177
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:38
Ort: Norrland

Inlägg av V740 »

Man behöver ju inte ta lös fjäderna för att kapa,de går att göra på plats.
Förr:

740 GL

945 Turbo

740 GLE

Nu:

S70 Turbo

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Precis... det gjorde jag... Fy satan vilken skillnad det gjorde på o kapa ett varv... MYCKET bättre väghållning... o jävligt stötigt förstås. Kapa precis ett varv är ju lättast då fjädern ramlar ner i exakt samma grop igen där den ska ligga som standard. Går igenom besiktningen utan problem.. mer kan dock bli problem.

Zwofurti
Uppkörning
Inlägg: 413
Blev medlem: 15 jan 2004, 17:02
Ort: Gällivare lixom. typ.

Inlägg av Zwofurti »

ett varv gör väl inget på stötigheten, det märks juh knappt, jag har kapa 2.5 varv bak och 3 varv fram.. finns juh fortfarande fjädring kvar + att jag kna ta en grymt liten rondell i över 100 som jag knappt kunde ta i 70 förr=)
Bild

Skriv svar