I det här fallet så byter jag till ett yazakiinstrument då dessa brukar hålla högre kvalité än motsvarande vdo
Börja med att lägga upp mätarhuset plant med mätarna nedåt och justerknapparna utanför bordet.
Lossa alla skruv som håller ihop mätarhuset.
OBS! Var noga med att använda rätt verktyg då skruvarna är av dålig kvalité och blir lätt rund.
Bilaga:
DSC_0818.JPG [ 888.91 KiB | Visad 396 gånger ]
Lossa sen skruvarna som håller hastighetsmätaren och lägg det hårda kretskortet åt sidan
Bilaga:
DSC_0819.JPG [ 905.95 KiB | Visad 396 gånger ]
Lyft ur hastighetsmätaren och dra täckkåpan i mitten av visaren rakt uppåt
Bilaga:
DSC_0823.JPG [ 697.86 KiB | Visad 396 gånger ]
Peta försiktigt loss mätartavlan med en tunn mejsel och trä den försiktigt förbi visaren.
Om nödvändigt så vik den försiktigt som bilden visar
Bilaga:
DSC_0821.JPG [ 767.01 KiB | Visad 396 gånger ]
Lossa de två skruvarna under mätartavlan och ta bort den genomskinliga plasten på samma sätt som mätartavlan.
Ta nu en liten radiomejsel och bänd isär den sifferrulle som ska ändras på den sidan som har kuggar.
Det räcker med någon mm så går det att snurra rullen med fingret.
Bilaga:
DSC_0820.JPG [ 534.83 KiB | Visad 396 gånger ]
När önskad mätarställning är satt så återmontera i omvänd ordning.
Sätt i hastighetsmätaren i det tomma mätarhuset och lägg på bakstycket över och skruva ihop.
Bilaga:
DSC_0824.JPG [ 700.13 KiB | Visad 396 gånger ]
Är det något mer som ska repareras ex vis spruckna lödningar i bensinmätaren så är det tomma mätarhuset ett perfekt stativ att ställa mätarna i