Elektrisk felsökning i bil

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2020
Inlägg: 788
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Elektrisk felsökning i bil

Inlägg av GT42 »

Jag tänkte att några enkla tips för felsökning i elsystemet kan vara till nytta för några.

Jag har valt att spridaren på cylinder 4 inte öppnar som exempel. Visar bara några exempel på kontroller.

Kontrollera spridaren med multimeter. Ett avbrott betyder att spridaren är trasig liksom för högt motstånd eller för lågt. Är du osäker på vad som är rätt motstånd så jämför med en som fungerar. I detta fallet är 15,1Ohm rätt.
Demontera kontakten på spridaren och mät mellan stiften
Bild

Kontrollera spänning till spridaren genom att vrida på tändningen och koppla en H7 glödlampa mellan pluskabeln vid spridaren och minus på batteriet. Lyser lampan med full styrka är plus ok. Det går även använda multimetern till detta. Då ska den visa samma spänning som batteriet.

Kontrollera jord. Eftersom spridaren har konstant plus och styrs via jorden bör man inte testa hela jordsidan med H7 lampa då man kan bränna motorstyrboxen. En jordkabel som går från komponent till chassi går däremot bra. Då kopplar man en kabel med lampan mellan batteriets plus till komponentsidan på kabeln. En säkring bör användas och lampan ska lysa normalt.
Bild

En jordkabel som går till en styrbox som i detta fallet testar man genom att lossa den i båda ändarna och jordar ena sidan (grön kabel) och plusmatar genom H7 lampa (röd kabel). Lampan ska då lysa normalt.
Bild

En lampa som inte lyser fullt vid kontrollerna visar att något ar fel. I sista exemplet visar det att kabeln är skadad.
Orsaken att man gör så här istället för att använda resistansmätning på multimetern är att multimetern skickar bara en liten ström genom kretsen som testas och mäter hur mycket som kommer fram till andra änden.
En skadad kabel är som en klämd vattenslang. Ett litet flöde kommer igenom utan problem med när mer måsten igenom bromsar skadan. Komponenten får då inte den spääning som den kräver och kan då inte fungera.

Hoppas det hjälper någon. :)
Backup av bilderna.zip
Inläggets bilder
(273.75 KiB) Nerladdad 31 gånger

In The White
Moderator
Inlägg: 18542
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Elektrisk felsökning i bil

Inlägg av In The White »

Bra guide! Flyttade till FAQ.

Skriv svar