Guide: Byte korta handbromsvajrar och backar, 960 och S/V90

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Eirike93
Uppkörning
Inlägg: 677
Blev medlem: 26 nov 2012, 13:01
Ort: Ytterby

Guide: Byte korta handbromsvajrar och backar, 960 och S/V90

Inlägg av Eirike93 »

2:a på dålig handbromsverkan på besiktningen? Eller kanske det ska bytas i förebyggande syfte? Såhär byter du de två korta handbromsvajrarna och bromsbackar på 960 med multilink och S/V90!

*Släpp på vajerjusteringen under armstödet, detta demonteras genom två skruvar som sitter i botten på facket, sedan dra försiktigt upp det
Bild

*Skruva av oket och häng upp det
*Bort med bromsskivan
Bild

Expandern
Bild

Ta bort ”fjädern” som håller hästskofjädern på plats
Bild

Bänd bort hästskofjädern i andra änden
Bild

Dessa delar bör du nu ha i handen
Bild

*Klipp vajern bakom bromsskölden
*Dra ut expandermekanismen och vajerstumpen
Bild

Använd ett dorn för att få ut splinten som håller mekanismen på plats
Bild

*Lossa en av hjulbultarna. Ta en hjulmutter och slå försiktigt, dessa sitter bara pressade in i navet och har splines som förhindrar dom från att snurra.
*Ta ett dorn och slå ut änden av vajern som sitter på baksidan av bromsskölden
Bild

Antagligen följer hylsan som sitter där med vajern
Bild

Slå ut vajern ut hylsan
Bild

*Rengör ordentligt
*Slå tillbaka hylsan i bromsskölden
*Dra igenom den nya vajern, ha på rikligt med fett innan denne träs in i hylsan
Bild

*Haka av vajern från huvudvajern
Bild

Bild

*Dra ut vajern ur mothållet – vajern sitter bara intryckt i mothållet, som är en del av upphängningen, denne kan vara fastrostad. Slå lite försiktigt så den lossnar, dra sedan ut den.
*Rengör ordentligt, om hålet har blivit för stort pga rost eller dylikt så använd en bricka för att skapa ett mothåll för vajern
Bild

*Montera expandermekanismen, använd rikligt med fett för att smörja
Bild

Gör nu samma procedur på andra sidan!

*Haka på vajern på huvudvajern (se bild ovanför)
*Sätt tillbaka hjulbulten – dra den genom hålet, trä på en för stor mutter eller dylikt, ”skruva” den sedan på plats med hjälp av en mutter. Se till så den träffar ungefär i spåren, en fördel är att rengöra splines och spår i navet innan!
*Montera bromsbackar och hästskofjäder
Bild

Nu bör det se ut ungefär såhär på bilen
Bild

*Återmontera bromsskivor och ok. Det är en bra idé att rengöra och slipa lite på anläggningsytan för bromsbackarna på bromsskivan!

Nu bör du ha en fullt fungerande handbroms, du kan behöva bromsa lite för att den ska fungera optimalt igen. Bromsbackarna får slita till sig lite helt enkelt. Det kan också bli lite varmt, så kör bara en kort sträcka första gången för att säkerställa att handbromsen inte ligger på för mycket.

Lycka till!
VW Golf TDI -06