Tjenare! Jag har knåpat ihop en liten oljeguide tillägnad de 7/900-ägare som vill:
1. Köpa olja
2. Få en slant över till reservdelar
3. Förlänga bilens livslängd
4. Ha mer kunskap om olja
OBS! Oljorna i denna guide har jag valt ut baserat på helt vanliga 740 och 940, och jag har valt oljor som är rimliga utifrån bilens behov och köparens plånbok. Detta är inte en guide som visar de allra bästa superoljorna för trimmade motorer eller vidskepliga ägare, utan den visar oljor som räcker för dagligt bruk. Jag försöker använda begrepp som är lätta att förstå utan ingående förkunskaper, och på vissa ställen kommer oljenördarna vilja skrika på mig genom skärmen eftersom jag förklarat något helt fel. Om jag påstår något helt galet, tveka inte att säga till. Om tråden flyttats till FAQ och inte längre går att svara i, skicka ett PM!
Diskussion om biltemas oljor och oljetillsatser likt STP undanbedes.
En stor del av det som möter kunden när man letar efter olja är marknadsföring, och marknadsföring säger nästan ingenting om oljans innehåll. De som jobbar med oljeanalys håller med om att de flesta oljorna går att använda "universellt", och att det är relativt små skillnader i slitage mellan olika oljor. Jag tror att man behöver lägga fokus på oljans livslängd när man talar om kvalitet, för även den billigaste mineraloljan sköter uppgiften att hålla isär motorns metalldelar så att de inte nöter på varandra. Att kunna lita till 100% på oljans skydd ända tills man tappar ur den är viktigare, och tänk vad bra om man kunde köpa en olja som faktiskt håller att köra riktigt länge på. Detta är mitt fokus, och det tror jag är rätt tänk för en vanlig personbil.
Både nybörjare och erfarna mekaniker kan falla offer för missförstånd, rykten och myter. Det kan till exempel stå vissa otydliga, oroande eller tveksamma saker i oljornas produktbeskrivningar, som jag vill få lite rätsida på först för att underlätta ditt val av oljor. Klicka på [Reveal] nedan för att se listan.
2. Mineralolja. Trots att syntetoljor funnits tillgängliga i väldigt många år är det är inga som helst problem att köra med mineralolja i motorn. Många mineraloljors additivpaket är formulerade för våra äldre motorer, och de ger lika bra slitageskydd i en normal motor som en syntetolja. Rätt mineralolja är alltid bättre än fel syntetolja, och det finns inga bekymmer med att byta från syntetolja till mineralolja eller tvärtom.
3. Delsyntet/semisyntet. Kan betyda "en blandning av syntetolja och icke-syntetolja" eller "mineralolja som genomgått längre förfiningsprocesser". I bägge fallen är dessa oljorna inte mycket dyrare än en vanlig mineralolja, och även dessa oljorna är oftast formulerade för äldre motorer. Erbjuder i regel lite bättre skydd och renare motor jämfört med mineralolja.
4. Syntet/helsyntet. Begreppet syntetolja får betyda "mineralolja som genomgått längre förfiningsprocesser" eftersom det är en sorts syntetisering ur lagens synvinkel. Helsyntet är därför en indikation på att det handlar om "ren" syntetolja. Det finns flera sorters basoljor som är syntetiska och har olika egenskaper, men i personbilsbruk spelar det oftast ingen roll alls vad gäller slitageskydd. Med några undantag kan man säga att alla sorters helsyntetiska oljor är mer än tillräckliga för att skydda en normal motor. Additivpaketet är oftast formulerat för en modern motor, men oljetillverkarna är noga med att det ska funka även i äldre motorer. Den nyaste klassificeringen API SN är, trots vissa myter som cirkulerar, helt säker att använda i äldre motorer.
5. Racingolja. Här vill jag höja ett varningens finger för racingoljor. Dessa oljor är formulerade för racing, inte för bruksbilar. Ja, de är ofta baserade på extremt starka syntetoljor, men additivpaketet är helfel och räcker inte för normallånga bytesintervall. Var beredd att byta olja OFTA om du vill att det ska stå racing på oljedunken.
6. Fuel economy-olja. Oftast dyr i inköp och med relativt kort livslängd, kräver att man är noga med sina bytesintervall. Avväg noga om du faktiskt kommer spara mer pengar på bränsle än du spenderar på oljan.
7. Svart olja = dags för oljebyte. Detta är inte nödvändigtvis sant. Oftast betyder det bara att oljan gör sitt jobb med att tvätta motorn och hålla kvar smutsen inuti oljan.
8. Säsongsolja. Att köra tunnare motorolja på vintern och tjockare motorolja på sommaren kan verka logiskt, men är det? Våra bilar är vattenkylda och har termostat, så arbetstemperaturen är nästan identisk på sommaren som på vintern. Kallstartegenskaperna som erbjuds av moderna, normala oljor är absolut tillräckliga för att användas på vintern. Så en vanlig 10w-40 kommer inte skada motorn varken på sommaren eller på vintern. En personlig anekdot är denna: Jag provade i en stackars bil att köra en sommar på 20w-50 och sen en vinter på 5w-20. Mindre än halva tjockleken på oljefilmen vid arbetstemperatur, alltså. Den bilen gick många mil kors och tvärs över landet med bägge oljesorterna, och efter två månader på vinteroljan började motorn skramla och låta som om den hade ett hemskt glapp i vevlagren/ramlagren. Bilen gick inte igenom besiktningen på vårkanten och jag gjorde mig av med den innan jag hann undersöka motorn närmare, men jag är sen dess varsam med att köra ovanligt tunna och ovanligt tjocka oljor.
9. Transmissionolja: GL-4 eller GL-5? Här är den korta förklaringen: GL-4 hör hemma i manuella växellådor, och GL-5 hör hemma i bakaxeln. Det finns vissa undantag, men detta är tumregeln. Anledningen är att det starkare additivpaketet i GL-5 orsakar slitage på synkringarna i en manuell växellåda, så den mildare varianten Gl-4 krävs.
10. Viskositet. Som ni märker skriver jag olika kommentarer om t.ex köldegenskaper på oljor som har till synes samma viskositet, exempelvis 10w-40. Det är för att "10w-40" endast indikerar ett spektrum av viskositeter. En *w-40 får vara mellan 12.5 och 16.3cSt (ett mått på viskositet) vid 100 Celsius. Och det kan skilja betydligt mer vid kallare temperaturer.
De egenskaper som får mig att välja en olja över andra:
Väl tilltaget additivpaket
Välkänd tillverkare
Rimlig viskositet vid kallstart
Rimligt literpris
Lättillgängligt för privatpersoner
Finns i 10- eller 20-litersdunkar
Möjlighet till förlängda bytesintervall
Passar bilar med olika förslitningsgrad
Dessa egenskaper kan jag offra när de inte passar i kraven ovanför:
Syntetolja
Coolt märke
Nyaste klassificeringen
Lägsta pris
Såhär listar jag oljorna:
Återförsäljare
Tillverkare, oljans namn, viskositet i "10w-40"-form
Basoljesort, funktion och förpackningsstorlek
Kort förklaring av egenskaper - t.ex god kallstartsförmåga, långt/kort bytesintervall.
Cirkapris (literpris)
Granngården/Lantmännen
Agrol Mega Syntet 10w-40
Delsyntetisk motorolja, 20 liter
"Heavy duty" olja med möjlighet till längre bytesintervall. Normal kallstartsförmåga.
1025:- (51kr/liter)
Biltema
Helsyntetisk Motorolja 5w-40
Helsyntetisk motorolja, 10 liter
Datablad finns nu. Mycket väl utformat additivpaket, gott om renhållare och friktionssänkare. I stort sett en "dieselmotorolja". Extremt goda kallstartsegenskaper (ner till -48 grader), förlängt bytesintervall möjligt. En märkbart seriöst komponerad olja, visar tecken på påkostade basoljor. En stark rival till Q8 Formula Excel.
599:- (60kr/liter)
Biltema
Turbodiesel 15w-40
Mineralolja, motorolja, 10 liter
Ett utmärkt budgetalternativ. Normal dieselformulering, mycket nära samma additivpaket som 5w-40 helsyntet ovan, fast denna är med mineralbasolja. Förlängt bytesintervall möjligt, normala kallstartsegenskaper.
399kr (40kr/liter)
Swedol
Q8 Formula Excel 5w-40
Helsyntetisk motorolja, 20 liter
Nästan samma literpris som Biltemas. Mycket hög prestanda. En av de bästa 5w-40 oljorna vad gäller kallstarter, och till ett utmärkt pris. Möjlighet till långa bytesintervall. En märkbart seriöst komponerad olja, visar tecken på påkostade basoljor.
1266kr inkl. moms (64kr/liter)
Swedol
Q8 T 800 10w-40
Syntetisk motorolja, 20 liter
"Heavy duty" olja med möjlighet till längre bytesintervall. Normal kallstartsförmåga.
875kr inkl. moms (44kr/liter)
Swedol
Q8 T 520 SAE 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 20 liter
Ett utmärkt budgetalternativ. Köldegenskaperna är marginellt sämre än en konventionell 10w-40. Förlängt bytesintervall är möjligt tack vare dieselformuleringen och den något kraftigare viskositeten.
590kr inkl. moms (30kr/liter)
OKQ8
OKQ8 Delsyntet 10w-40
Delsyntetisk motorolja
Normala köldegenskaper, normalt bytesintervall. Ett helt okej alternativ om du måste köpa oljan på macken. Oljorna under OKQ8-namnet har snäppet sämre egenskaper än "Q8"-oljorna, rekommenderar exempelvis att man inte köper OKQ8-mineralolja.
Okänt pris, räkna med 100kr/litern.
Statoil
Classicway 10w-40
Mineralbaserad motorolja
En helt vanlig olja. Inget särskilt. Relativt goda köldegenskaper tyder på bra basolja. Säkert mackens mest prisvärda alternativ, som i fallet med Mekonomen nedan. Normalt bytesintervall.
Okänt pris, räkna med 100kr/litern.
Mekonomen
Mekonomen 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 5 liter
Att köpa olja på mekonomen kan många gånger vara dyrare än på macken. Därför är min rekommendation deras billigaste motorolja, eftersom den är mest prisvärd. Normalt bytesintervall, normala köldegenskaper.
336kr (67kr/liter)
Oljeorder.se
Castrol Tection Global 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 20 liter
Mycket goda köldegenskaper för en 15w-40. Möjlighet till förlängda bytesintervall. Beställningsvara.
823kr inkl. moms (41kr/liter)
Amazon.co.uk
Mobil Super 1000 x1, 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 5 liter
Kraftigt additivpaket, normala kallstartsegenskaper. Normalt bytesintervall. Bra för dig som vill ha normalstora dunkar till småpengar, eller bor avsides och inte har möjlighet att köpa olja till bra priser i butik.
16gbp (ca 35kr/liter), gratis frakt.
Granngården/Lantmännen
Agrol Hybran Syntet 75w-80
Helsyntetisk växellådsolja, 20 liter
Extremt bra köldegenskaper. Lirar särskilt bra med elöverväxeln i M46.
1125:- (56kr/liter)
OKQ8
OKQ8 Växellådsolja Syntet GL-4 75w-80
Syntetisk växellådsolja
Väldigt lik Volvos egen olja. Förhållandevis bra köldegenskaper, men överväg annan olja i sträng kyla. Godkänd enligt Volvo 97308, samma klassning som volvos egen M46/M47/M90-olja
Ca 150kr/liter på bensinmack. Okänt pris i butik.
Mekonomen
Redline MTL 70w-80
Helsyntetisk växellådsolja
Är mekonomen ditt enda val, då är detta rätt olja. Den är dyr, men fungerar bra. Lämplig i M46.
220kr/liter
L-M-R.se
Eurol STF 75w-80
Syntetisk växellådsolja
Hyfsat prisvärd småpacksolja, precis rätt viskositet och såklart API GL4-klassificering. Extremt bra köldegenskaper. Godkänd enligt Volvo 97308
168kr/liter (118kr extrapris, 15/1 2013)
Volvo
Transmissionsolja 75w (1161645)
Syntetisk växellådsolja
Volvos rekommenderade olja för M46, M47 och M90. Ersätter ATF G i Volvos sortiment. Oljan har relativt goda lågtemeraturegenskaper, men den håller faktiskt ett snäpp högre viskositet än ATF G och "normal" 75w-olja. Med en lägsta flyttemperatur på -48 och syntetisk basolja bör detta vara ett minimalt problem, men överväg en ATF-olja eller en normaltunn 75w, 75w-80 olja om du ofta kör kallstarter från -30 eller kallare. "Unikt framtagen till dessa växellådor" borgar för att den passar som handen i handsken till våra petiga lådor. Volvo-standard 97308
Ca 125kr/liter
Har du M47 eller M90 går det även att köra på alla normala växellådsoljor (80w-90, 75w-90) som bär API GL-4 klassificeringen. Jag avråder att använda dessa tjockare oljor (särskilt 80w-90) på vintern.
I bakaxeln går det bra med nästan vilken GL5-olja som helst. 80w-90 eller 75w-90. Ta den som passar plånboken, ungefär. Ny olja är viktigare än fräsig olja, kort sagt.
Lehto skrev:Tja,
Tänkte slänga ihop en liten sammanställning med oljor som faktiskt har RÄTT klassning för åtminstone b230 turbo motorer med M90 låda och öppen diff.
Om vi börjar med motorn så skriver Volvo Hel- eller del syntetolja med A3 klassning och 3.75 liter går det åt, för motorn är det alltså inga större problem att hitta en passande olja, nedan följer några exempel:
Castrol Magnatec - Pris ca: 400kr / 4l
SAE 5W-40
ACEA A3, ACEA B3, ACEA B4
Mobil Super 3000 - Pris ca: 299kr / 4l
SAE 5W-40
ACEA A3, ACEA B3, ACEA B4
Shell Helix Ultra - Pris ca: 299kr / 4l
SAE 5W-40
ACEA A3, ACEA B3, ACEA B4
Om vi sedan går vidare till växellådan (M90) så blir de lite snävare (Har enbart hittat 3st som passar), det som jag läst mig till är att med denna lådan är det väldigt viktigt att följa specifikationen till punkt och pricka:
Helsyntet olja, GL-4 klassning och SAE 75w80 och det går åt 1.75 liter.
Här kan man också göra bort sig rejält! Den oljan som är för M90 lådan hette engång i tiden "VO 1161745", men den finns inte längre kvar och ersättaren till denna hos volvo är en GL-5 olja!?!?! Alltså riktigt dåligt att slå i den oljan i M90!
Efter mycket research och begärda specifikationer från volvo samt googlingar så hittade jag tillslut att Volvo har en olja som går att få tag på idag som funkar till M90, har även hittat ytterligare 2st:
Volvo 31280771 - Pris ca 205kr /l
SAE 75W-80
API GL-4
OKQ8 Växellådsolja - Pris ca 199kr /l
SAE 75W-80
API GL-4
Denna har förövrigt precis samma nummer på oljan som handboken rekommenderar: Volvo 97308
Red Line MTL - Pris ca 295kr /l
SAE 75W-80
API GL-4
När det gäller bakaxeln är det lite lättare, SAE 80w-90 olja med API GL-5 och det går åt 1.75 liter till 1031, här finns det väldigt många att tillgå, det viktigaste här är bara att den har API GL-5.
När jag bytte på min så tog jag en Castrol SAE 75w-90 GL-5
Förövrigt så säger volvo att det ska vara samma olja i 1031 och 1041 med eaton differential (slugdiff antar jag), har du däremot en med Dana differential så ska det vara annan olja med tillsatsmedel för differentialbroms.
Vet ni om fler oljor eller har andra tips / information så fyll gärna på!
Nedan följer lite info och tips om ATF till Volvos automatlådor:
niroc1989 skrev:
tipsar om okq8 auto 15 som i automatlådeolja aw71 är det väl i 945a.
Universalolja av ATF-typ för automatiska växellådor. Speciellt utvecklad för elektroniskt styrda automatlådor. Anpassad för att användas i momentomvandlare, manuella växellådor, hydraulsystem, konvertrar och servostyrningar där en olja med vidstående specifikationer krävs. Q8 Auto 15 kan användas för påfyllning i alla automatiska växellådor.
GM Dexron lllG, Ford Mercon, Allison C-4, ZF TE-ML 02F/03D/04D/11B/14A/17C, Chrysler ATF+3, Volvo 97341:010, Mercedes 236.1/236.5/236.9/236.10/23 6.11/236.12. MAN 339 type Z-1/ type V-1.
Även Volvos egen ATF 31437945 av Dexron III typ funkar kanon i flera av "Volvos" automatlåder och rekommenderas till följande:
BW35
BW55
AW7X
AW50-42LE