Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

Guide: Slutstegskablage dragning Volvo 740
Inledning:
Då 740 är en av dom vanligaste ungdoms bilarna idag och då alla ungdomar idag ska ha in en bas i bilen för att dunka musik kändes det lämpligt med en sån här guide.
Detta är hur jag gjorde kabeldragningen i min egen 740. Det är den tredje 740in jag drar slutstegs kablage i och jag har även dragit slutstegs kablage i 3 st 940 så jag har
hunnit lära mig lite om vart man kan dra kablar i dessa bilar. Det är inte stora skillnader mellan 940 och 740 interiören så man kan använda denna guide till 940 med.

Demontering:

Jag tycker det är enklast att börja demontera så mycket inredning som krävs så att man fritt kan dra kablarna och justera in dom så att dom ligger bra.

Mitt konsolen:

Bild

Börja med att lossa askkoppen genom att helt enkelt trycka upp spärren undertill och sedan ta ut underdelen.
Nästa steg är prylfacket med 12v uttaget, det monterar man ut genom att lossa plastbiten ytterst på 12v kontakten. Under den döljer sig 2 st skruvar. Efter dessa lossats kan man plocka ur facket och koppla ur strömmen till 12v kontakten.

Bild

För att demontera mittendelen vid handbromsen och växelspaken börjar man med att lossa dom två skruvar som fäster den vid kardantunneln(sitter under handbromshandtaget).
Efter det är det bara lirka bort den, kan vara lite trixigt men det är bara lägga i lite olika växlar o dra åt handbromsen så ska det gå att få loss den.

Bild

Har du en automat måste du även ta bort den lilla klämman längst upp.

Bild

Efter klämman lossats kan man böja plasten lite och få igenom växelväljaren.

Bild

På undersidan finns det tre stycken kablar, 2 st till stolsvärmen och en till lampan som lyser upp knapparna. Koppla ur samtliga.

Bild

För att demontera den bakre delen av mittkonsolen lossar man luckan i botten av armstödsfacket.
Under den döljer sig 2 skruvar, lossa dessa.

Bild

Sen plockar du ur bakre askkoppen(tryck ner metall spärren).
När den har lossats kan man trycka upp två plast spärrar som håller fast den delen askkoppen sitter i och sedan lossa den för att koppla ur lampan till bältesvarnaren.
Efter den har lossats är det bara lyfta bort mittkonsolen.

Bild

Bör se ut ungefär så här i din bil nu. Bortsett från lågnivån då som vi inte kommit till än :)

Handskfacket

Bild

Börja med att lossa detta plastskydd. Sitter med tre plastskruvar som man vrider 90 grader för att lossa.
Efter plast skyddet lossats kan man skruva ut dom 2 st muttrar som sitter i var ände av handskfacket. Dessa lossas med en 10-nyckel.

Bild

Under en plastbit döljer sig denna skruv som går att rotera 90 grader för att lossa.

Bild

Fäll ner locket o ta bort dess skydd som döljer skruvarna.

Bild

Lossa skruvarna, en på varje sida.
Nu ska handskfacket bara vara att plocka ner. Kan behöva lirkas lite innan de lossnar.


Tröskellister

Bild

För att ta bort dess är det bara lossa på dom luckor som täcker för skruvarna och sedan lossa skruvarna.
Väldigt smidigt att ha ett verktyg som detta för att komma åt skruven närmast stolen.

Bild

Du kommer även behöva lossa interiören som täcker för B-stolpen. Denna lossas lätt med två skruvar som sitter under täcklock. Min b-stolpes interiör var trasig sen jag köpte bilen så därför skruven sitter där med delar av interiören med sig :P

Bild

Baksätet

Bild

Har ingen bild på det på plats, men för att lossa på sittdynan så trycker man ner i framkant och sen bakåt och sedan upp lite medans man slutar trycka bakåt.
Ryggstödet ska inte behöva lossas.

Kabeldragning

Bild

Nu är det färdig demonterat och vi går vidare till kabeldragningen.
Denna finns det ju många olika sätt att göra.

Lite saker att tänka på :
  • Dra ej lågnivå och strömmen bredvid varandra.

    Helst 30-50 cm avstånd mellan kablarna.

    Köp en bra lågnivå, ju bättre isolering desto mindre är den känslig för störningar.

    Kabelstammen för bilens bakljus osv. ligger på vänster sida, mao är det rekommenderat att inte dra lågnivån där.

    Volvo 740 och 940 är långa bilar, om man drar runt mycket så kan man sluta med en för kort kabel. Dom flesta kit har 5m långa kablar.
Kitet jag använder mig av är ett Autoleads från MDS som kostade 499 kr. Inte det bästa men duger till en vinterbil :)
Vill man ha ett billigt alternativ så har jag kört biltemas kit för 199 kr.
Använde det i en tidigare bil, funkar men rekommenderar den inte då tyvärr lågnivånkontakten är av skitdålig kvalité och går sönder lätt.
Och tro mig det är inte skoj att ha en bit av kontakten fast inne i slutstegets lågnivå ingång!

Torpedväggen

Bild

För att dra kabeln från batteriet in i kupén och senare till bagaget måste vi dra den igenom torpedväggen, den separerar kupén från motorrummet.
I torpedväggen finns massa gummigenomföringar. Dessa funkar utmärkt att dra upp till 21mm2 kablar utan några som helst problem.
Jag använder mig av genomföringen på bilden den ligger precis bakom höger fjäderben, på samma sida som batteriet på icke-turbo modeller.

Bild
Bild

Kabeln kan man dra längst med andra kablar i motorrummet, det gör det lätt att bunta upp kabeln så den inte hänger löst.
Säkringen ska helst sitta inom 15 cm från batteriet(kabellängd), i autolead kitet sitter den ca 30 cm in och jag lät den sitta kvar där för att inte förlora kabel längd.

Lågnivåkabeln:

Bild

Denna viktiga komponent är vad som leder den stör-känsliga ljudsignalen. Dra denna så långt ifrån starkström kablar som möjligt.
I 740 ligger som tidigare nämnt kabelstammen på vänster sida och på höger sidan rekommenderar jag att man drar strömmen om man har en icke-turbo.
Det som blir kvar är mitten, därför vi demonterade hela mittkonsolen tidigare. Dra kabeln från stereon ner förbi säkringscentralen och vidare bakåt.
När du kommer till slutet av handbromsen, där mattan börjar så rekommenderar jag att du drar den under mattan för att slippa att den ligger öppet.

Låg nivån drog jag sedan vidare under sätet och under mattan i bagaget för att sedan leda ut den vid slutsteget.

Strömkabeln:
Denna drog jag under listen på höger sida och sedan upp längst sidan av baksätet(så långt listen går) och sedan in vid skärmen under "inbrottsrutan"(den trekantiga).
Där finns det nån tunn foam-liknanade material som täcker för ett hål. Bara gör hål i detta och leda in kabeln där, sen gäller det att lyckas fånga upp det inne ifrån bagageutrymmet.

Vid lite seriösare byggen så bör man även byta kabeln mellan generatorn och batteriet så att den motsvarar vad man dragit bak till slutstegen.
Ingenting som jag anser behövs vid enklare byggen där man bara slänger in nån enkel baslåda och slutsteg.

Strömkabelns tjocklek:
Bild

Direkt saxat härifrån: http://www.vastraostergotland.fro.se/do ... utsteg.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Där står även vilken säkring man bör använda. -Credz till subw00fer och den ursprungliga författaren

Jordning:
Denna del är oerhört viktig att den görs noggrant. En dålig jordning kan i värsta fall leda till ett bränt steg. Generator vin är också nått man kan få om man jordat dåligt.
Där du kopplar jorden ska du se till så att det är plåtrent så att det blir metall mot metall. Oftast så får man slipa eller skrapa bort lacken.
Ska du använda dig av flera slutsteg så ska du jorda dom på samma ställe.

Samma sak som med strömmen så bör man göra en del extra grejer i motorutrymmet vid seriösare byggen.
Byta ut jordnings kablarna på batteriet till samma dimention som man dragit bak till slutsteget/stegen.

Slutresultat:

Bild

Har ingen bas än därför det inte är nånting inkopplat än :)

Hoppas du har haft nytta av denna guide och om du har några tips till guiden så är det bara lämna en kommentar!

Kommer fylla på med lite mer bilder!
Senast redigerad av 5 Vita_Vargen, redigerad totalt 31 gång.
Smiley missbrukare [tyst]

Linder
Uppkörning
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 okt 2006, 15:41
Ort: Norrköping

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Linder »

Bra skrivet, jag gjorde en kopia på tråden som hamnade i FAQ-delen:
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 24&t=69911" onclick="window.open(this.href);return false;
S70 Classic

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av F_Pettersson »

Tyckte de verka väldigt bökigt med att dra lågnivå kabeln i mitten? Dem ggr jag har dragit kablar har jag lagt lågnivåkabeln på motsatt sida av elkabeln dvs i andra tröskeln. Men alla har ju sina knep :D
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av swec_fullmoon »

Gjort exakt så som Det står skrivet. tycker det är lätt. Dock måste man ha bort baksätet och sen lirka lågnivån under mattan vid kardanen.

Liite stora bilder kanske även om FF förminskar ner de till behaglig storlek.
Det man även kan tänka på är att många av de där förbannade kabelskorna suger rentutsagt. Stick ner till någon lokal elfirma och be att få köpa någon kabelsko för en 5a eller lite kaffepengar. De brukar vara mycket bättre. Sen så ansluter jag alltid minus kablen till någon av bultarna till baksätets bälteshållare. Den där plastskruven i handsfacket vet de fan om jag ens har?? :P sen är de bara lossa kablen till lampan och man lufter bort handsfacket.

Viktigt att tänka på är att säkringen till pluskablen ska sitta så närma batteriet det bara går. Hälst 30cm för att skydda mot brand.
Senast redigerad av 1 swec_fullmoon, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av F_Pettersson »

Säkringen får inte sitta närmare än 30-40cm mot batteriet :) Det är iaf kriterierna för att få tävla i billjud iaf, samt att säkringshållaren måste sitta lodrätt av någon anledning hehe :P
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

Linder skrev:Bra skrivet, jag gjorde en kopia på tråden som hamnade i FAQ-delen:
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 24&t=69911" onclick="window.open(this.href);return false;
Okej låter ju bra, men kommer den uppdateras där om jag uppdaterar här eller måste jag uppdatera båda manuellt?:)
Pettzon88 skrev:Tyckte de verka väldigt bökigt med att dra lågnivå kabeln i mitten? Dem ggr jag har dragit kablar har jag lagt lågnivåkabeln på motsatt sida av elkabeln dvs i andra tröskeln. Men alla har ju sina knep :D
Nja bökigt vet jag inte om det är, tar inte mer än 10 min att demontera mittkonsolen. Sen får man ju tänka på att på att man har kabelstammen på vänster sida så där kan man inte dra lågnivån, detta lämnar enbart högersidan och mitten lediga för lågnivå kablage.
Har man då en icke-turbo modell så har man batteriet på höger sida och man förlorar då en väldigt viktig halvmeter minst. Har man en turbo går det ju dock bra att dra lågnivån på högersidan och strömmen på vänstersidan. Så är det dragit i min 940.
swec_fullmoon skrev:Gjort exakt så som Det står skrivet. tycker det är lätt. Dock måste man ha bort baksätet och sen lirka lågnivån under mattan vid kardanen.

Liite stora bilder kanske även om FF förminskar ner de till behaglig storlek.
Det man även kan tänka på är att många av de där förbannade kabelskorna suger rentutsagt. Stick ner till någon lokal elfirma och be att få köpa någon kabelsko för en 5a eller lite kaffepengar. De brukar vara mycket bättre. Sen så ansluter jag alltid minus kablen till någon av bultarna till baksätets bälteshållare. Den där plastskruven i handsfacket vet de fan om jag ens har?? :P sen är de bara lossa kablen till lampan och man lufter bort handsfacket.

Viktigt att tänka på är att säkringen till pluskablen ska sitta så närma batteriet det bara går. Hälst 30cm för att skydda mot brand.
Tänkte att stora bilder kan vara bra ifall man vill se nån detalj som kanske är liten på bilden. Sen var jag lite lat och orkade inte skala ner bilderna... mest det senare :P
Kabelskorna funkar, men håller med att det vore bättre med andra.
Ang. handskfacket så är det du beskriver så som mitt är i 940in. Men på min 740in sitter inte lampan fast i handskfacket utan sitter kvar efter man demonterat handskfacket.
Pettzon88 skrev:Säkringen får inte sitta närmare än 30-40cm mot batteriet :) Det är iaf kriterierna för att få tävla i billjud iaf, samt att säkringshållaren måste sitta lodrätt av någon anledning hehe :P
Jasså? Jag har hört att det max får sitta 15 cm i från batteriet. Känns som det kan hända mycket på 30-40 cm.
Smiley missbrukare [tyst]

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Snusarn »

bra att lägga till e oxå att inte fästa slutsteget rätt i plåt , så som hatthyllan eller ryggstöd utan ha en planka imellan.
Samt att om d e lite mer seriöst så bör man även byta ut remotkabeln mot en grövre, den kan man dra tillsammans med + .
Sen (som jag själv hade problem med) e just remotkabeln/signalkabel viktigt att inte koppla in dioder eller liknande på då d då tar för mycke ström för steget att hoppa igång på.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

snusarn skrev:bra att lägga till e oxå att inte fästa slutsteget rätt i plåt , så som hatthyllan eller ryggstöd utan ha en planka imellan.
Samt att om d e lite mer seriöst så bör man även byta ut remotkabeln mot en grövre, den kan man dra tillsammans med + .
Sen (som jag själv hade problem med) e just remotkabeln/signalkabel viktigt att inte koppla in dioder eller liknande på då d då tar för mycke ström för steget att hoppa igång på.
Skrev mest denna guide som en för mindre seriösa byggen. Dvs dom som bara vill ha lite dunk i bilen. Men ligger till det så dom som gör lite seriösare byggen för första gången inte missar det :)
Ska lägga till det där med plåt.
Smiley missbrukare [tyst]

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av subw000fer »

Detta är ganska viktigt med och kan vara svårt att hålla koll på

Strömkabelns tjocklek:
Bild

Direkt saxat härifrån: http://www.vastraostergotland.fro.se/do ... utsteg.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Där står även vilken säkring man bör använda.
Bild

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

subw000fer skrev:Detta är ganska viktigt med och kan vara svårt att hålla koll på

Strömkabelns tjocklek:
[ http://i329.photobucket.com/albums/l389/subw000fer/strmkabel-tabell.png ]

Direkt saxat härifrån: http://www.vastraostergotland.fro.se/do ... utsteg.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Där står även vilken säkring man bör använda.
Mycket bra information! Ska läggas till!
Smiley missbrukare [tyst]

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av F_Pettersson »

Det var vad en kille sa som "tävlar" i billjud att är inte säkringen det avstånd samt lodrätt monterat så får man inte vara med av någon anledning.:P Men men Är inte helt säker påa tt de stämmer. När jag har köpt kablar på Brl har de sagt minst 30cm från batteriet också :)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Tomaz »

Mycket bra guide som följer till punkt och pricka hur jag monterat slutstegskablar i de senaste 6 740is jag monterat det i.

Det med säkring 30cm ifrån batteri har jag hört precis som trådskaparen, runt 15cm och det har inte med billjudstävlingar att göra utan försäkringar. Om den är längre ifrån och den orsakar en brand så gäller inte försäkringen. Men det kan vara en myt, för det var säkert 20 år sen jag hörde det första gången.

Och håller helt klart med om att dra lågnivå via mittkonsollen, helt klart det enklaste och då är den avskild ifrån all annan el, då det går elkablar på båda sidor i trösklarna, dessutom är det svårt att få plats med både original kablar, strömkabel + lågnivå i trösklarna. Oavsett hur man väljer att dela upp det mellan vänster / höger sida.
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

Tomaz skrev:Mycket bra guide som följer till punkt och pricka hur jag monterat slutstegskablar i de senaste 6 740is jag monterat det i.

Det med säkring 30cm ifrån batteri har jag hört precis som trådskaparen, runt 15cm och det har inte med billjudstävlingar att göra utan försäkringar. Om den är längre ifrån och den orsakar en brand så gäller inte försäkringen. Men det kan vara en myt, för det var säkert 20 år sen jag hörde det första gången.

Och håller helt klart med om att dra lågnivå via mittkonsollen, helt klart det enklaste och då är den avskild ifrån all annan el, då det går elkablar på båda sidor i trösklarna, dessutom är det svårt att få plats med både original kablar, strömkabel + lågnivå i trösklarna. Oavsett hur man väljer att dela upp det mellan vänster / höger sida.
Jo, det är ju av säkerhetsskäl som man har säkringen, så då är det ju ologiskt att den ska sitta så pass långt från batteriet så att det kan bli kabelbrott och kortslutning innan.

Svårt, men inte omöjligt ;)
Har en 21mm2 och en 50mm2 på västersidan med original kabelstammen, på högersida 3 st lågnivåer. (inte i 740in utan i 940in).
Smiley missbrukare [tyst]

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av niroc1989 »

dragit som guiden visar. föurtom vid baksätet drog alla kablar igenom skuff luckan ligger dom för nära då?

kan inte höra fellljud eller så spelar bra när det spelar! dock har jag problem när jag vrider på strömmen på bilen (nyckeln) då slår basen liksom :S sen slutar det när stereon går igång men kan liksom låta så när stereon inte är igång...

sen har ja problem med att steget inte stänger av sig när jag stänger av bilen? samma där med remote kabeln ligger för nära plus kabeln eller?

sen harjag ganska liten plus kabel 8mm2... klarar den av en bas och slutsteg på 150w rms? förstod itne tabellen här...

annars en riktigt bra skriven guide. som sagt köp inte biltema kablar på tok för kort minus kabel... + remote kabel tunn som sytråd :P.

tänkt att koppla in ett 4 kanalssteg till i bilen i bagagen som skall driva 4 st 6,5"/50w rms i hatthyllan. jag skall investera i en 3farads kondensator. räcker detta och går det att dela lågnivån där bak? eller kommer jag att stöta på problem med min 8m2 kabel? steget är ett denver 4*50w rms.

mvh dino tack på förhand!
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

donic1989 skrev:dragit som guiden visar. föurtom vid baksätet drog alla kablar igenom skuff luckan ligger dom för nära då?

kan inte höra fellljud eller så spelar bra när det spelar! dock har jag problem när jag vrider på strömmen på bilen (nyckeln) då slår basen liksom :S sen slutar det när stereon går igång men kan liksom låta så när stereon inte är igång...

sen har ja problem med att steget inte stänger av sig när jag stänger av bilen? samma där med remote kabeln ligger för nära plus kabeln eller?

sen harjag ganska liten plus kabel 8mm2... klarar den av en bas och slutsteg på 150w rms? förstod itne tabellen här...

annars en riktigt bra skriven guide. som sagt köp inte biltema kablar på tok för kort minus kabel... + remote kabel tunn som sytråd :P.

tänkt att koppla in ett 4 kanalssteg till i bilen i bagagen som skall driva 4 st 6,5"/50w rms i hatthyllan. jag skall investera i en 3farads kondensator. räcker detta och går det att dela lågnivån där bak? eller kommer jag att stöta på problem med min 8m2 kabel? steget är ett denver 4*50w rms.

mvh dino tack på förhand!
Oj det var många frågor :D

Om strömkablen ligger för nära lågnivån och det blir störningar så bör du höra ett surr eller brum från basen när den är på slagen.

Kommer det en "puls" eller typ "dunk, dunk, dunk..." när du slår på tändningen?

Säker på att remoten är kopplad rätt? Tänk på att inte låta det vara på under tiden nu så att det inte drar ur batteriet!

8mm2 ska räcka för det. Beror ju alltid på vad man har för grejer med, 150w rms säger igentligen typ ingenting :)

Kondensator är ingen idé att skaffa, det är mest för styling eller för att dom tror att dom behöver dom som folk skaffar dom.
Man ska uppgradera batteri, generator, samtliga jordningar osv innan man ens funderar på en kondensator.
Denver steget borde inte ha några problem med den kabeln, jag har drivit rätt kraftiga steg på biltemas 8mm faktiskt. Beror mycket på hur man belastar stegen och så med. Lågnivån kan du splitta, men då kommer du få dubbla gainen på steget då du får halverad nivå på den. Ju högre nivå desto mer störningar kan man få från steget. Därför bättre huvudenheter har 6v/8v :)
Smiley missbrukare [tyst]

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av niroc1989 »

Vita_Vargen skrev: Oj det var många frågor :D

Om strömkablen ligger för nära lågnivån och det blir störningar så bör du höra ett surr eller brum från basen när den är på slagen.

Kommer det en "puls" eller typ "dunk, dunk, dunk..." när du slår på tändningen?

Säker på att remoten är kopplad rätt? Tänk på att inte låta det vara på under tiden nu så att det inte drar ur batteriet!

8mm2 ska räcka för det. Beror ju alltid på vad man har för grejer med, 150w rms säger igentligen typ ingenting :)

Kondensator är ingen idé att skaffa, det är mest för styling eller för att dom tror att dom behöver dom som folk skaffar dom.
Man ska uppgradera batteri, generator, samtliga jordningar osv innan man ens funderar på en kondensator.
Denver steget borde inte ha några problem med den kabeln, jag har drivit rätt kraftiga steg på biltemas 8mm faktiskt. Beror mycket på hur man belastar stegen och så med. Lågnivån kan du splitta, men då kommer du få dubbla gainen på steget då du får halverad nivå på den. Ju högre nivå desto mer störningar kan man få från steget. Därför bättre huvudenheter har 6v/8v :)
ok gick ut o försökte pilla isär dom mer så får vi se om det blir bättre. jag brukar bryta strömmen på bilen har en sådan strömbrytare på batteriet! hör inget brumm eller surr i basen...

nej det låter typ dunk sen dröjer det men ja tror även jag hört dunk i rad men osäker på det!

ok skönt att höra att kabeln räcker! han som jag köpte basen av innan hade haft den... då kan ja nog köra 2 steg lyssnar rätt lågt oftast.

ok min stereo är en alpine som kanske har 3 år på nacken.

då får jag dela på lågnivån där bak vid stereon. vet jag att det fungerar har bara en lågnivå på stereon.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

donic1989 skrev:
Vita_Vargen skrev: Oj det var många frågor :D

Om strömkablen ligger för nära lågnivån och det blir störningar så bör du höra ett surr eller brum från basen när den är på slagen.

Kommer det en "puls" eller typ "dunk, dunk, dunk..." när du slår på tändningen?

Säker på att remoten är kopplad rätt? Tänk på att inte låta det vara på under tiden nu så att det inte drar ur batteriet!

8mm2 ska räcka för det. Beror ju alltid på vad man har för grejer med, 150w rms säger igentligen typ ingenting :)

Kondensator är ingen idé att skaffa, det är mest för styling eller för att dom tror att dom behöver dom som folk skaffar dom.
Man ska uppgradera batteri, generator, samtliga jordningar osv innan man ens funderar på en kondensator.
Denver steget borde inte ha några problem med den kabeln, jag har drivit rätt kraftiga steg på biltemas 8mm faktiskt. Beror mycket på hur man belastar stegen och så med. Lågnivån kan du splitta, men då kommer du få dubbla gainen på steget då du får halverad nivå på den. Ju högre nivå desto mer störningar kan man få från steget. Därför bättre huvudenheter har 6v/8v :)
ok gick ut o försökte pilla isär dom mer så får vi se om det blir bättre. jag brukar bryta strömmen på bilen har en sådan strömbrytare på batteriet! hör inget brumm eller surr i basen...

nej det låter typ dunk sen dröjer det men ja tror även jag hört dunk i rad men osäker på det!

ok skönt att höra att kabeln räcker! han som jag köpte basen av innan hade haft den... då kan ja nog köra 2 steg lyssnar rätt lågt oftast.

ok min stereo är en alpine som kanske har 3 år på nacken.

då får jag dela på lågnivån där bak vid stereon. vet jag att det fungerar har bara en lågnivå på stereon.
Kvittar om du delar vid stereon eller vid bagaget. Har du bara en utgång på 4v och delar den blir det 2 v. oavsett :)
Smiley missbrukare [tyst]

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av niroc1989 »

Vita_Vargen skrev: Kvittar om du delar vid stereon eller vid bagaget. Har du bara en utgång på 4v och delar den blir det 2 v. oavsett :)
mest som en kul grej kan ja nu meddela att det spelar på fint i min egen byggda hatthylla med högtalarna!. köpte en kondensator iaf o den hjälpte till ljuset sluta blinka o ha sig! o volten blev stabil!

nästa gång det blir ljudbygge skall jag bygga batteri där bak o byta huvudenhet!

fan detta var ju skoj med ljud :P.

kul när man upptäcker nya roliga områden inom bil. o det var inget fel på generatorn kan ja meddela den var inne på verkstad o den fungera fint låg o ladda stabilt o mycket :)
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av kmx »

Trådkapar lite här.

Har kastat i min baslåda med två basar i, tior eller tolvor, minns inte riktigt (Så insatt är jag, hahha)
Kör med det största Biltemasteget, tror de står 1300w på locket samt en lagom flashig Pioneer-stereo (eller sony...)

Iaf, när ja krämar på extraljusen samtidigt som jag spelar på så blinkar ljuset lite. Lagom störigt
Hjälper en kondensator då? Hur ska den kopplas isf och hur kraftig behöver den vara?

Fram har jag fyra 5,25or och fyra skrikare samt fyra delningsfilter till skrikarna om de spelar nån roll
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

kmx skrev:Trådkapar lite här.

Har kastat i min baslåda med två basar i, tior eller tolvor, minns inte riktigt (Så insatt är jag, hahha)
Kör med det största Biltemasteget, tror de står 1300w på locket samt en lagom flashig Pioneer-stereo (eller sony...)

Iaf, när ja krämar på extraljusen samtidigt som jag spelar på så blinkar ljuset lite. Lagom störigt
Hjälper en kondensator då? Hur ska den kopplas isf och hur kraftig behöver den vara?

Fram har jag fyra 5,25or och fyra skrikare samt fyra delningsfilter till skrikarna om de spelar nån roll
Har du original jordning så skulle jag börja med att titta på den, sen strömkabeln mellan generatorn till batteriet.
Vad har du kapacitet på batteriet?
Smiley missbrukare [tyst]

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Xoffis »

jag tycker det bästa är att ha säkringen 0cm från batteriet! =)

Bild
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av kmx »

Vita_Vargen skrev:
kmx skrev:Trådkapar lite här.

Har kastat i min baslåda med två basar i, tior eller tolvor, minns inte riktigt (Så insatt är jag, hahha)
Kör med det största Biltemasteget, tror de står 1300w på locket samt en lagom flashig Pioneer-stereo (eller sony...)

Iaf, när ja krämar på extraljusen samtidigt som jag spelar på så blinkar ljuset lite. Lagom störigt
Hjälper en kondensator då? Hur ska den kopplas isf och hur kraftig behöver den vara?

Fram har jag fyra 5,25or och fyra skrikare samt fyra delningsfilter till skrikarna om de spelar nån roll
Har du original jordning så skulle jag börja med att titta på den, sen strömkabeln mellan generatorn till batteriet.
Vad har du kapacitet på batteriet?
Batteriet är på 55 Ah
Jordningen är original, men ser inga skador i anslutningarna eller sprickor eller nåt.
Strömkabeln mellan genretorn och batteriet. Hur grov ska den vara? Hittar bara några tunna kablar.
Min pluspol på batteriet ser ut som om den vore ett skämt. Jag vet inte ens vad hälften av kablarna går till....

Har tex en extrakbel monterad, med säkringshållare som jag inte har en aning om vart den går, sen tre tunna kablar som är för mig okända.
Samt en extrakabel till extraljusen och min stegkable då.

Bilen har trasigt larm, så några kablar kanske går till det? Tycker att jag har kablar överallt i bilen, även under ratten.
Bredvid ljusknappen har jag tre extrabrytare utan nån märkbar funktion samt ett extra cigg-uttag (som fungerar)
Även i reläcentralen är det rörigt, många reläer som ligger lösa och är inkopplade med kablar...så det är nog någon som haft mycket grejjer i denna bilen.

Jag kan grundläggande el, men är inte tillräckligt bra på det för att kunna se vad allt är eller har varit till...

EDIT:
Har nu rivit ur en del kablar, knapparna går ju inte till nåt så jag slet bort dom.
har nu en pluskabel mindre :D

Verkar vara en del till larmet som bara ligger i vägen. Glasskrossen och dioden var inte inkopplade, så nu är de borta. De extra cigguttaget likaså.
Var fullt av fulskarvar överallt och tjuvar över högt och lågt, så ja fick ur en hel del kabel faktiskt
Senast redigerad av 1 kmx, redigerad totalt 5 gånger.
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Sjöbovolvo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1197
Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
Ort: Skåne så klart

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Sjöbovolvo »

Värt att tänka på är att den lilla kabeln som sitter tillsammans med lågnivån inte är nån tillslags kabel utan en jordkabel för att skydda lågnivån från störningar,dvs dra en sep tillslags kabel tillsammans med huvudplusen.
Mvh patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av eXtrinity »

Sjöbovolvo skrev:Värt att tänka på är att den lilla kabeln som sitter tillsammans med lågnivån inte är nån tillslags kabel utan en jordkabel för att skydda lågnivån från störningar,dvs dra en sep tillslags kabel tillsammans med huvudplusen.
Mvh patrick.
Förklara gärna hur denna kabeln skall kopplas in i så fall.

Sjöbovolvo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1197
Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
Ort: Skåne så klart

Re: Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Sjöbovolvo »

eXtrinity skrev:
Sjöbovolvo skrev:Värt att tänka på är att den lilla kabeln som sitter tillsammans med lågnivån inte är nån tillslags kabel utan en jordkabel för att skydda lågnivån från störningar,dvs dra en sep tillslags kabel tillsammans med huvudplusen.
Mvh patrick.
Förklara gärna hur denna kabeln skall kopplas in i så fall.
Den separata tillslags kabeln kopplar du på stereons tillslag för elantenn som vanligt medans lågnivåns lilla kabel dras fast i chassit(jordas i båda ändar)
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar