Renovering topp 8v

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Renovering topp 8v

Inlägg av ThaSaint »

Detta inlägg av ThaSaint är utklippt ur en tråd i motordiskussioner,
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 66&t=69546" onclick="window.open(this.href);return false;

/Linder


Att det tickar beror inte på mjuka fjädrar, däremot mest troligt på fel ventilspel
Lånar lite bilder från google bildsök till detta inlägg bara nu..

Du behöver en ventilfjäderbåge, typ
Bild
Notera denna på högersidan går "ner" så den når ner i toppen. Behövs på volvotopparna. Finns lite olika varianter av dessa verktyg..

en indianpinne, typ som nere till höger på denna bilden.
Bild
Brukar gå att köpa i sats med ventilslippasta modell grov och fin.

Nu är det längesen jag pysslade i en 8v-topp, ska se vad jag kommer ihåg nu ..

När du lyfter av toppen, och lossar överfallen till kammen, lägg upp dom i den ordning och vända rätt väg, dom Måste monteras precis som dom satt.
Lossa dom lite åt gången, ett halvvarv på varje mutter så det itne bryter i kammen och överfallen, så dom skadas, aluminium är mjukt.. börja i mitten och arbeta dig utåt, så brukar jag göra iaf..
När kammen är lös kan den rengöras, kolla nockarna på kammen
Bild
Dom spetsigaste sakerna, dom tar mest stryk på en kamaxel. Dom ska inte vara skadade, och får inte ha porer, för då är nog kammen nött genom härdningen.
Samma lagerytorna där överfallen satt, ska vara släta och fina. Kolla även i överfallen och underligande lagerdelarna så det inte är några grova repor eller dylikt.

Mindre skavanker kan man polera lite på.. om man är försiktig.. ytterst försiktig, på en bruksbil funkar det.
med lite olja på så det är mer skonsamt har jag putsat upp lagerytor med detta t.ex
http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... nark-3-st/" onclick="window.open(this.href);return false;
men av finare modell.. biltemas duger dock till en hel del saker, t.ex putsa upp packningsytor, och öven på kamaxeln där packboxen ska sitta, så det inte är några märken eller skador där som sliter på packboxarna som kan orsaka läkage.

Sen kan du plocka ur tryckarna, var försiktig bara så du inte tappar bort schimsbrickorna som ligger på dom. får INTE blandas ihop. Lägg upp dom som överfallen, i rätt ordning, då dom ska monteras i den ordning som dom satt i toppen.
Under dom kan de sitta nå svart kraffs, ser ut som lite trasigt plastskräp, det är gummidämparna som torkat sönder av het gammal olja, dom är bara slänga bort, ska ersättas med nya..

Sen behöver du ventilfjäderbågen för att lossa ventillåsen.
Använd bågen såhär.. måste spännas åt så låsen frigörs..
Bild

Bild
Brukar själv använda en liten teleskopmagnet för att lossa dom, så tappar man dom inte ..

sen bara släppa Försiktigt på bågen så lossnar ventilfjäderbrickan, fjädern och ventilen.. Bara lyfta av allt och lägga upp i den ordning dom satt.

Ventiltätningarna sitter runt ventilskaften på ventilstyrningarna "inne" i ventilfjädern, när dom är monterade.. Dom ser du nu när fjädern är av.
Ventiltätningarna man man klämma runt med t.ex en polygrip och dra loss.. Dom kommer du byta. Slitna ventiltäningar gör att motorn drar olja, och läker olja in i förbränningsrummen som ger sämre avgasvärden med..

Nu är toppen i delar.. Då lägger man den uppåner med förbränningsrummen uppåt, kladdar på lite ventilslippasta på ventilsätena, och släpper ner "rätt" ventil på rätt plats, sätter indianpinnen på ventilen och gnider framåtillbaka mellan handflatorna.. därav namnet :P
När du pysslat några minuter kan du torka bort slippastan och kolla sätet, det ska vara lite halvmatt och slätt HELA VÄGEN RUNT... inte fläckvis. Där är slipningen klar.
Kontrollera även ventilen på motsvarande yta. På en gammal bil som gått 25-30tusen mil är det inte ovanligt om de är lite små 'gropar' i ytan här och var, men ventilerna är väldigt hårda, och på vissa modeller även belagda med ett speciellt ytmaterial och ska inte slipas in för hårt..
Avgasventilerna är oftast rejält svarta och sotiga på skaften och under tallriken, dom kan man putsa till rejält för å få bort allt crap.. men akta ventilkanten som inte får skadas. Kolla även om skaften på ventilerna har vändkanter, som i en cylinder. dom ska inte glappa radiellt speciellt mkt i styrningarna i toppen mer än precis så det känns..

När alla ventiler är slipade är det dax att montera ventiltätnignarna. Jag brukar sätta dom på styrningarna och lite lätt sätta dom på plats med tummen, sen sätta 11mm lilla kvarttumshylsan över med en förlängare och knacka till lite lätt så dom åker på plats.
Sen sätter jag ett par droppar olja på ventilen och skjuter igenom den försiktigt så ventillåsskaften inte skadar tätningarna ..
(om det sitter undre ventilfjäderbrickor måste de sättas på plats innan tätningarna)
Sätt tillbaka ventilfjädrarna övdre ventilfjäderbricka, kläm ihop allt med ventilfjäderbågen..
Droppa en droppe olja på spåren på ventilen där ventillåsen ska sittadå kan du lägga på ett ventillås åt gången, och oljan ser till att det ligger kvar om än det hänger upp och ner vid monteringen. Då blir det lättare att montera lås 2.. (det är ju 2 på varje ventil)
när dom är på plats, släpper du försiktigt bågen, så klämmer övre brickan ihop dom och sakerna sitter som dom ska i många mil framöver.

lägg på dämparen, det är en gummiring som är ltie konsik utåt i båda ändar om jag inte minns fel, över toppen på ventilskaftet. Ta oljekannan igen olja tryckarna och släpp försiktigt ner dom i hålen över ventilerna tillsammans med schimsbrickan då.

klart. Montera kammen ungefär som jag beskrev när du monterar lös den fast tvärtom. Droppa dock i olja i kamaxelns lagerlägen innan du lägger i den. Hellre för mkt än för lite.
droppa på olja på kamaxelns lagerlägen åxå innan du lägger på överfallen med. Annars komemr sakerna snurra torrt "metall mot metall" vid uppstart innan oljepumpen nått arbetstryck.. och det är Inte bra. Finns speciell monteringspasta för motordelar, men vanlig olja funkar med.
Byt packboxen på kamaxeln och de 2 oringarna på fördelaren åxå när du ändå har lös sakerna..
fyll spalten bakom packboxen med fett, hjullagerfett i en tub brukar jag köra med.. en droppe olja på kamaxeln där packboxen ska över åxå innan det knackas in.
34mm hylsa tror jag går över om jag inte minns fel, och knacka in den RAKT, inte för långt in .. och glöm som sagt inte oljan, roterande metall mot torrt gummi = dåligt ..


För att justera ventilspel behöver du en Bra micrometer och bra bladmått.. Kan vara lite omständigt, kan beskriva det någon annan gång men det står nog redan lite här och var på forumet..

Tror det var allt, säkert glömt nått.. som är självklart, men när man inte har grejerna framför sig kan minnet svika, när man är gammal som jag ;)

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?