Hur man bytter till M90 från M46 med OD på en 740 tic

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Hur man bytter till M90 från M46 med OD på en 740 tic

Inlägg av Kaos »

Hur man bytter till M90 från M46 med OD på en 740 tic



-------------------------------------------------------------------



Först och främst jag tar inget ansvar för någontig utan detta är hur jag gjorde på min bil när M46an inte längre höll måtet.



Bilen :

Volvo 744 Turbo Intercooler, sen 87a



Inköpslista :

M90

Spakställ

Kardan

Lamel

Hydralisk kopling (om du har vajer)

Växelådsbalk (om du ej har rätt)



Kostnad :

Den blir individuell för varje ombyggnad.



Historia:

Efter att ha kört sönder 2st M46OD lådor både med aluminium och järn kropp blev det uppenbart att detta inte är en bra framtida lösning och tankarna började fundera på en enkel och relatift bilig lösning för en växellåda som klarar runt 300 kusar och bra med vrid. Då fans det 3 alternativ.. En Supra låda från Toyota, En BMW låda från stora 6an och En 940 M90 låda. Supra lådan klara mäst efekt och sedan ligger dom bilgare bmw lådorna lika med m90in. och bmw lådorna måste moddas ganska mycket innan deom kan monteras. så då blev valet en M90 eftersom dom är bolt on i alla avsenden.



Tillväga gångs sätt :



Allt är igentligen bolt on men har du tummen mit i handen kan det vara bra att ha en mer erfaren vän med dig när du mekar.



Eftersom jag redan hade rätt växellådsbalk (se bild 1). och enbart behövde Lådan, kardanen, spakstället och lamelen så var det bara att börja handla in grejer.



Bild 1

Bild



Växellåda Spakställ (ej rätt lamell)

Bild



Kardan med hardyskiva från JB Bildemontering Kardanen renoverades i samma veva med nya knutkors och nytt stödlager.

Bild



Jag införskaffade även en renoverings sats för slavcylindern till kopplingen eftersom jag inte viste skicket. fördelen med att konvertera en tic är att dom redan har hydralisk kopling som m90 behöver.



Jag var tvungen att förlänga ut kullan (3mm samma som 3 brikor) som gaffelen vilade på för att slipa förlänga tryckstången från cylindern (se bild).

Bild



Tryckstången nytilverkades isamma veva då den gamla såg lite tvivel aktig ut (se bild).

Bild



Gafflarna från både M90 och M46OD (m90 gaffel överst).

Bild



Damaskerna för gaffel genomföringen(m90 till vänster).

Bild



Bild på gaffelen monterad.

Bild



eftersom det är bolt on oroade jag mig bara för växelspaken eftersom den vilar i karosen för att spaken inte ska dalra som på 240 eller 740 men detta löstes med en bokad plåtbit "u-profil" som skruvades i dom bakre hålen för växelspaksdamasken.



och bustningarna från den gamla M46OD spakstället passade rätt ner i M90 spakstället

Bild

Bild



passade även på att fölänga spaken under kullan för taijtare lägen.. har fungerat bra.

Bild

Bild



det andra problemet jag bemöte var att få tag i rätt lamell.. och till slut lyckade jag snoka rätt på en 228mm lamell som passade det djupa svänhjulet (Motronic elsystemet). den kommer ifrån ) 960 med med 2.5litersmotor (trorjag) och har stumt lammelcentrum då det antagligen har suttir på ett dubbelmasse savänhjul innan.



228mm lamell med stumt centrum då jag inte kunde använda det fjädrande, har fungerat väldig bra, men låter som sinter lamell.

Bild



sen var det bara centrera lamelen lyfta ditt den tyngre och manligare lådan skruva ihop allt i omvänd årdning mot nertagningen av M46OD lådan och testa..

Bild



Slutsats :

Jag är klart nöjd med bytet då den inte har havererat än. och jag har kört mycket mer agresift i år än förra året. doch en "varning" växellägena stämmer inte mot M46 backen ligger på höger sida :D



Klas Nordberg

---------------------------------------------------------------------------------



Spamma inte tråden om du inte har något att tillföra för m90 bytet eller tillrättelser i min beskrivning.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Kaos skrev:
ThaSaint skrev:flyttade till FAQ, hojta om det är något du vill ändra/lägga till.



//Erik


Har hittat lite mer info som bör tryckas i faqen.. klistra in det där det passar.

-------------------------------------------------------------------------------

Denna olja motsvarar volvos rekomendationer och har fungerat hela 2006 än lite dyr men ok. Köpt på mekonomen.

Bild



Enda bilden jag hittade på spackstället monterat.. får ta en bra bild senare.

Bild

-------------------------------------------------------------------------------



hare så bra



klas
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar