Montera 850stötis på 7/900

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Det är inga som helst problem fram...

Bara lossa gamla höljet från balken, detta görs lättast när hela kofångaren är lös.

Kofångarn sitter med 4muttrar, sen bara dra rätt ut...



När du sedan har balken lös så sätter man fast den igen och "höjer" upp balken så långt det går...

Man förstår när man väl är där :wink:



Nu ska 850 kofångarn dit!

Börja med den svarta överdelen, där får man göra en sort fäste i stål eller hur man själv nu vill göra...



Jag satte ett lätt böjt plattjärn i en av skruvarna som håller framskärmen,

sen drog jag bara en plåt skruv igenom den svarta överdelen och in i plattjärnen...

Denna skruv syns INTE när underdelen är på plats...



När överdelen väl är på plats så trycker du bara dit underdelen...



FÄRDIGT! :D

Enkelt och snyggt!



Ett tips är att innan man trär på den svarta överdelen på balken så sprutar man på lite byggskum

på balken så sitter allt bättre sen och blir allmänt lite bättre!

Låt inte byggskummet torka innan du trär på den svarta överdelen bara!



Angående den lilla springan som blir vid strålkastarna så går den att plastsvetsa igen,

detta gör vilken lackerare som helst...



Och Bak:

Bak på 744/764 (Sedan), 745/945 (kombi) så är detta enklare än fram!

Dock måste höljet breddas bak 6-7cm...



Men när höljet väl är breddat så är det samma princip som fram med balken...

Balken ska vara lös och upphöjd!

Sen är det bara att trä på höljet över balken och dra en skruv på varje sida i skrämkanten...



Tänk dock på att lägga på rikligt med rostskydd på baksidan där skruven sitter så det inte börjar rosta!!!



Man får också ta en vass rakbladskniv och skära lite på kanten på den svarta överdelen in mot bilen,

ifall det inte vill ligga emot riktigt...

Men detta ser man ju...



Lägg även lite byggskum på balken bak!



Busenkelt i alla fall!



940/944 (sedan) är lite jobbigare...

Likadant som 740/745 fast här måste även krockdämparna kortas...

Kapas isär och svetsas ihop...

Kommer inte ihåg exakt hur mycket jag kortade men "cylinder" delen togs bort helt iaf...

Cylinderdelen är den biten på krockdämparn som är rund mellan fästet på bilen och fästen som håller balken...



Om nu någon ska korta ett par krockdämpare så rekomenderar jag att man borrar ett litet hål i framkant,

då krockdämparna innehåller gas!

Skölj sedan hålet med vatten innan du sätter kapen i dämparn...



Har även för mig att jag kapade lite i balken då denna är bredare på höjden än uttaget för balk i 850 baken...



Hoppas detta är lite hjälp i alla fall och hoppas få se detta på fler bilar...



Inte så svårt som det verkar!



Med vänliga hälsningar Kim
Bild