Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Tack till gpa samt Onkel Soft som jag snott nedanstående av
gpa skrev:Nu har jag provat att läsa ut felkoder på min bil:
1. Fläktvredet i AUTO.
2. Luftvredet i läge VENT, de fyra ublåsen i panelen.
3: Temperaturreglaget på MAX KYLA.
4: Återcirkulationsknappen INTRYCKT.
5. AC-knappen INTRYCKT.
6. Starta bilen.
7. Vänta några sekunder, tryck sedan ut AC-knappen.
8. Tryck in AC-knappen.
9. Nu ger AC-knappen 1-sekunders blinkningar med några sekunders mellanrum.
Eftersom det inte fanns några fel blev koden 1-1-1.
OBS! Detta gäller ECC som har en snöstjärna på AC-knappen.
Man kopplar IN AC:n när man trycker IN knappen.
På bilar med texten "AC OFF" på knappen,
kopplar man UR AC:n när när man trycker IN knappen.
Man får alltså göra tvärtom med AC-knappen för att läsa ut felkoder.
Är det för mörkt ute kommer felkoden för solljussensorn att sättas.
Går bra att lysa på den med en ficklampa.
Mycket på en gång. Hoppas jag skrivit rätt!
Onkel Soft skrev:Var idag till Bildeve = VOLVO i Helsingborg.
Fick låna en Servicehandbok (avd 8 (87)) Klimatanläggning 700/900 1982-. TP 8701011). 345 sidor intressant läsning.
Sidan 30 CITAT : "NTC-motstånd och fotodiod. Yttertempgivare, innertempgivare och vattentempgivare består av NTC-motstånd (negativ temperaturkoefficient, dvs resistansen minskar när temperaturen stiger). Resistansen är 9,9 kohm vid 25°C. Solsensorn är en fotodiod."
Min yttertempgivare visade vid ohmmätning ca 30 kohm (helt åt h....te alltså). Jag tog bort den och kopplade in ett vanligt fast motstånd på 8,2 kohm för test. Och - HEUREKA - nu gick ECCn igång.
Ny givare på Bildeve kostar 176 kr.
NTC-motstånd från ELFA
60-260-41 8,18 kr eller
60-280-39 10,50 kr (för klimatstyrning) eller
60-279-32 10,50 (extra snabb)
Åker till ELFA i Malmö på torsdag.
Gissa ???
Återkommer.
Onkel Soft skrev:Nu har jag varit till ELFA i Malmö och köpt NTC-motstånd 60-280-39. Kostnad 13,25 kr svenska pesetas.
Försiktigt klippte jag bort den gamla givaren och lödde in den nya. Det är den lilla grejen (2x2 mm) med två blanka ben . Liten pryl med stor verkan. Nu funkar ECCn som det ska .
Det har varit jobbigt och tagit lång tid men så har jag samtidigt fått lära mig hur ECC-systemet funkar.
Jag hoppas att andra som har liknande problem fått en kick.
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?