How-To: Byte av växellägesgivare AW30-43

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Nybbe960
Uppkörning
Inlägg: 942
Blev medlem: 15 apr 2004, 12:18
Ort: Gävle

How-To: Byte av växellägesgivare AW30-43

Inlägg av Nybbe960 »

Var tvungen att byta givaren i min bil då startspärren i lådan vägrade släppa. Detta påverkar även backljusen. Givaren går inte att laga så det är till att sätta dit en ny (kostade 1168:- på Volvo jan-05) Ett nog så irriterande problem men inte allt för svårt att åtgärda:



OBS!! Jag kan ha glömt något så lita inte till 100% på det som står men det ska vara tillräckligt mycket för att ge en hint om vad som ska göras!!



1. Palla upp bilens front tillräckligt så att du kan ligga under vid växellådan

2. Lossa övre rör till automatlådekylen som sitter vid motorkylaren.

3. Lossa kontakten till lambdasonden (alt skruva ur sonden). Kontakten sitter vid mätstickan till lådan och är turkosblå.

4. Lossa främre rören vid grenrör och vid skarven efter katalysatorn. Tag även bort värmeplåten ovanför katten.

5. På förarsidan på momentomvandlarkåpan sitter tre kontaktstycken, ett litet och två stora, det främre av de stora går till den givare som skall väck. Ta isär kontaktstycket och om det behövs, klipp buntbanden som håller ihop de två kabelstammar som löper parallellt över växellådan.

6. Tag bort clipsen som håller automatoljekylrören ihop och vik det som satt fast överst åt sidan, mot höger fjäderbenstorn.

7. Givaren som ska bort sitter på lådans högra sida och ser ut så här:Bild

Ta bort muttern och lossa skruven som håller själva givaren på plats (12mmskalle om jag inte missminner mej)

8.Dra försiktigt givaren rakt ut från axeln den sitter på, och sen börjar det roliga arbetet med att sätta dit den nya!!



9. Skjut på den nya givaren på axeln tills givaren ligger kloss emot lådan.

10. Skruva på muttern, behöver inte alls sitta hårt. Sitter den för hårt blir det trögt att föra växelväljaren mellan lägena.

11. Skruva i skruven som håller givaren på plats, men dra ej åt den.

12. Anslut kontaktstycket från givaren.

13. Slå på tändningen till körläge och lägg växelväljaren i R. Nu ska backljusen tändas gör de inte det så vrid på givaren tills backljusen tänds.

14.Dra fast skruven som håller givaren och för växelväljaren till P. Starta bilen (det låter illa pga bortplockat avgasrör men är ett måste för att se att startspärren funkar som den ska. Gör den det ska nu bilen starta).

15. Skruva tillbaks avgasröret och koppla ihop kontakten till lambdasonden.

16. Skruva fast röret till oljekyl och klamma ihop dem igen.

17. Sänk ner bilen och sen är det bara att fylla högerdojjan med bly och gasa!!



För en utförligare anvisning se http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/T ... eplacement den är dock på engelska men inte allt för svår att förstå!!
Volvo 965 E 3,0 -97
Silversandmetallic med svart "lyx"skinn


Etanolforumet