Info & utrustning av 700-900 serien

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Info & utrustning av 700-900 serien

Inlägg av evozz »

Beg700_900.pdf
(390.92 KiB) Nerladdad 951 gånger
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

Jag kan väl fylla på med lite annat godis för äldre modeller för 1990 då.



Allmänt 700-serien

760 såg dagens ljus 1982, och blev en säljarsuccsé. Volvo hade återigen lyckas kombinera en modern form, säkerhet och kvalité.



Från början fanns 760 med två olika motoralternativ; en 6-cylindrig bensinmotor B28 (V6) eller en rak dieselsaxa med turbo. Dieselmotorn är en vidareutväxkling av 200-seriens D24(S), och med turbo heter den D24T. Det är fortfarande VAG-dieselar i 700-seriens motorprogram.



1984 pressenteras 740,

1985 pressenteras 765 och 745

1987 pressenteras 780

1988 får 760 en ny rundare front och en ny inredning samt multilinkbakaxel.



Motoralternativ m.m

Förutom B28 och D24T så infördes ytterligare att antal motortyper i 700-serien;



1982-1984:

Fyrcylindrig turbofyra, B23ET/FT*

Fyrcylindrig radfyra, B23E (ej 760, endast 740 GLE)

Sexcylindrig V6a, B28E/F*

Sexcylindrig rak turbosexa, D24T



Under dessa år sker ingen direkt utväxkling eller förändring av motorerna med undantag av turbodieselsexan, det är ett helt nytt block i jämförelse med D24S, och har helt annan topp och kolvar samt att det nyare blocket har oljekylningsmunstycken för kolvkylning



Man kan också köpa en extratank på 15 Liter, denna tank monterades inne i bagageutrymmet, under mattan vid baksätet och gav en total tankvolym på 82 liter; 15 liter i tanken och 7 liter i expansionsvolym och ledningar.



*)F/FT för marknader där hårda avgaskrav har införts; tex USA/Kalifornien. Dessa motorer finns alltså med katalysator också, mot en nätt lägre effekt.



1985-1989

1985 sker en hel del förändringar, Volvo har i ett led mot bättre miljö gort två stora förändringar;

Asbetsfria packningar infrös,

två nya lågfriktionsmotorer införs, dessa ska ha 15 procents lägre friktion och minsta förbrukningen på tomgång med 4 procent. Dessa är B200 och B230.



1986 Blir nivåvakt för kylvätskebehållaren standard i alla turbovagnar, samt 760 GLE. Tillval för övriga modeller.



De nya motorerna som fanns under dessa år är;

B230A 110hk,

B230E 131hk,

B230K 115hk,

B230ET/FT 182/156hk*

B230F 116/112hk*

B28E/F 155hk*

B280E/F 155hk*



*)F/FT för marknader där hårda avgaskrav har införts; tex USA/Kalifornien. Dessa motorer finns alltså med katalysator också, mot en nätt lägre effekt. Dock så infördes F/FT motorerna som alternativ även på skandinaviska marknaderna för att möta svnska naturvårdsverkets A40 regulation som föreskriver om mycket hårdare avgaskrav som träder i kraft 1989-01-01.





Kraftöverföring

Följande växellådor förekommer i 700-serien;

1983: BW55, AW71 (båda är automatlådor)

1984: AW70, AW71, M46L, M47-I och ZF4-HP22L

1985: AW71 får lockup, och betecknas AW71L, med lockup menas att ingetslir i momentomvandlaren sker när man kör på högsta växel, vilket ger en mindre trnamissionsförlust och stadigare gång. M46L får en förbättra mellanaxellagring

1986: En ny M46 införs, M46P. Den har en förstärkt överväxel "P-type" för turbomodellerna, på de övriga modellerna används en klenare "J-type" (M46J).

1987: En ny förstärkt automatlåda införs, AW72L, den är främst framtagen för B234F (16v-motorn) och har tills killnad från AW71L endast kraftigare lamellkorgar och en annan konverterinställning. En förbättrad M47 dyker upp; M47-II man har bytt ut alla löphjul till nållagring, och växelvägen från 4an till 5an är förändrad så att öven 5an löper över huvudaxeln (robustare konstruktion).

1988-89: Ingenförändring.



Bromssystem

Praktiskt taget samma systemuppbyggnad som i 100 och 200-serien, tvåkretssystem (två hjul fram + ett hjul bak).



1983: Från 200-serien används 267mm skivan som standard, vissa modeller får en ny 280mm skiva fram.

1984: ABS införs som tillval på vissa modeller; GLE och Turbo

1985: Nya mått på bromskolvar införs; 36mm kolv till 267mm skiva, 38mm kolv till 267mm skiva och 38mm kolv till 280mm skiva.

1986: Ingen förändring

1987: En ny modell av ventilerad skiva införs på 780, denna skiva kommer senare att ersätta tidigare 280mm och 267mm ventilerad skiva.

1988: Ingenförändring

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

länken i första inlägget funkar ej längre (flyttad på volvos hemsida?)

//Erik

Bifogad till forumet nu

// Tomaz
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Läs även detta, om Blackline, 1988
Blackline1988.pdf
(1.33 MiB) Nerladdad 439 gånger
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar