Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 21 mar 2019, 10:58

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 08 mar 2019, 23:55 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 79
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Hejsan.

Jag har en Volvo 940 Classic -98. Original turbo med ställbar wastegate. Chippad steg 3 tändning och steg 2 bränsle.
Nån sorts ekonomichip tror jag . Har ej hunnit kolla. Den laddar ca 0.8.
Jag har en liten fundering. Min turbo låter lite högt tycker jag . Inar rätt högt vid gaspådrag och så får jag även så kallad turbolagg.
Den vill inte svara riktigt ibland. När jag trycker på på 1:an och 2:an så svarar den rätt bra men sen när jag skickar i 3:an så dör han till och vill
inte svara ordentlig.
Har även märkt att bilen drar lite olja och luktar lite vid påfrestning.
Det blir inga fläckar efter den och toppen är renoverad och vi tog komptest och den låg bra.
Undrar om jag ska byta turbon? Har en orinalturbo liggandes som har gått 23.000mil ca.
Hoppas på bra tips och hjälp. [buga]

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 09 mar 2019, 01:24 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17771
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Har du en liggande hade jag bytt i så fall.

Hur långt har turbon som sitter snurrat?

Steg 2 bränsle brukar inte vara "Economichip". Vet du vilken tillverkare på chipet?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 09 mar 2019, 07:50 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Inlägg: 373
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm
Jag förstår inte riktigt symtomen men jag tror inte att det beror på turbon. Oljelukten kan bero på nåt mindre läckage eller rester från ett tidigare läckage.
Hur ser avgaserna ut, blåaktig oljerök?


Upp
   
InläggPostat: 10 mar 2019, 00:31 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 79
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Jag har ingen blåaktig oljerök.
Jag har ej hunnit kolla än vilken tillverkare det är på chippet. Tänkte göra det när vädret blir lite bättre.
Turbon som sitter i har gått ca 24.000 mil men den har säkert fått lite stryk eftersom den förra ägaren inte hade nån slang kopplad mellan wg;n och turbon. Så den gick på fulltryck. Sedan har den blivit rätt varm ibland.Slutade med att jag fick renovera toppen och gå igenom hela motorn typ.
Vad jag menar med turbolagg så svarar den rätt bra på 1:an och 2:an men sen när man skickar i 3:an och uppåt så dör den. Ungefär som den inte får tillräckligt med bensin eller att den tar tjyvluft nånstans. Hoppas att ni förstår hur jag mena. Avgassystemet och katten är ju inte det bästa. Jag tänkte köpa nytt så småningom. Tänkte på metallisk högflödeskat som The White tipsade om och Simons 2/12" system. Sedan såg jag att jag bör byta insugsslangen till fräshare. Byter jag turbon och fixar katten och avgassystemet och sätter dit en ny styvare insugsslang då kanske den går bra igen.
Håller på bli galen av allt fel letande. :-)

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 10 mar 2019, 01:01 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17771
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Hmm...
Du säger att insugsslangen är kass? Menar du den mellan LMM och turbo? I så fall kan
den vara boven! När den får några år på nacken vill den suga ihop sig och strypa.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 10 mar 2019, 20:35 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 79
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Jepp.... Precis den som sitter mellan LM och turbo. Den kändes rätt mjuk så jag tänkte åtgärda det först men jag misstänker lite turbon med eftersom jag tycker den viner lite för högt vid gaspådrag. Sen vet jag inte om den gör att bilen drar olja. Idag upptäckte jag att han var bongstyrig när jag var ute och körde. Han ville inte svara på gasen riktigt. Den blev bättre när den blev varm. Det var ca -2 c ute.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015