Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 13 nov 2018, 05:33

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elektrisk felsökning i bil
InläggPostat: 19 okt 2018, 22:13 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 545
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Jag tänkte att några enkla tips för felsökning i elsystemet kan vara till nytta för några.

Jag har valt att spridaren på cylinder 4 inte öppnar som exempel. Visar bara några exempel på kontroller.

Kontrollera spridaren med multimeter. Ett avbrott betyder att spridaren är trasig liksom för högt motstånd eller för lågt. Är du osäker på vad som är rätt motstånd så jämför med en som fungerar. I detta fallet är 15,1Ohm rätt.
Demontera kontakten på spridaren och mät mellan stiften
Bild

Kontrollera spänning till spridaren genom att vrida på tändningen och koppla en H7 glödlampa mellan pluskabeln vid spridaren och minus på batteriet. Lyser lampan med full styrka är plus ok. Det går även använda multimetern till detta. Då ska den visa samma spänning som batteriet.

Kontrollera jord. Eftersom spridaren har konstant plus och styrs via jorden bör man inte testa hela jordsidan med H7 lampa då man kan bränna motorstyrboxen. En jordkabel som går från komponent till chassi går däremot bra. Då kopplar man en kabel med lampan mellan batteriets plus till komponentsidan på kabeln. En säkring bör användas och lampan ska lysa normalt.
Bild

En jordkabel som går till en styrbox som i detta fallet testar man genom att lossa den i båda ändarna och jordar ena sidan (grön kabel) och plusmatar genom H7 lampa (röd kabel). Lampan ska då lysa normalt.
Bild

En lampa som inte lyser fullt vid kontrollerna visar att något ar fel. I sista exemplet visar det att kabeln är skadad.
Orsaken att man gör så här istället för att använda resistansmätning på multimetern är att multimetern skickar bara en liten ström genom kretsen som testas och mäter hur mycket som kommer fram till andra änden.
En skadad kabel 'r som en klämd vattenslang. Ett litet flöde kommer igenom utan problem med när mer måsten igenom bromsar skadan. Komponenten får då inte den spääning som den kräver och kan då inte fungera.

Hoppas det hjälper någon. :)


Upp
   
InläggPostat: 19 okt 2018, 22:30 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17645
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Bra guide! Flyttade till FAQ.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015