Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 17 nov 2018, 01:52

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 09 sep 2018, 11:38 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 feb 2018, 00:42
Inlägg: 9
Kör: 945 FTT -98
Ort: Malmö
Hoj!

I jakt på lite tips för fortsatt felsökning.
Jag hittar spår av olja i expansionskärlet på min -98 B230FT men inga övriga symptom på dålig topp. Stoppar jag ner en näsduk i kärlet får jag enstaka oljefläckar men mestadels vatten, ingen majonäs etc.
Drar inget vatten, håller temp, ingen vitrök, ingen glykoldoft, olja på stickan och ner i ventilkåpan ser exemplarisk ut.
Viss fuktighet vid insuget men torrt nere vid blocket.

Några ideér på vad som kan tänkas försiggå? Begynnande packningshaveri eller något annat som kan tänkas spöka?

_________________
945 FTT - 98
Tidigare: 945 LTT - 96, 945 SE - 94, en hög med SAAB, Jaguar och BMW. Länge leve den sista bilen!


Upp
   
InläggPostat: 09 sep 2018, 12:15 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17646
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Första misstänkta är ju helt klart toppackningen. Är inget ovanligt att den är kass eller att
det ärgat vid någon kylkanal i toppen.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 09 sep 2018, 12:22 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 feb 2018, 00:42
Inlägg: 9
Kör: 945 FTT -98
Ort: Malmö
In The White skrev:
Första misstänkta är ju helt klart toppackningen. Är inget ovanligt att den är kass eller att
det ärgat vid någon kylkanal i toppen.


Jo precis, det är väl inte så mycket annat som kan förorsaka olja i vattnet. Frågan är väl om man river direkt eller väntar in ytterligare symptom.

_________________
945 FTT - 98
Tidigare: 945 LTT - 96, 945 SE - 94, en hög med SAAB, Jaguar och BMW. Länge leve den sista bilen!


Upp
   
InläggPostat: 10 sep 2018, 00:26 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Inlägg: 1835
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo
Riv när du ha tid, det är dumt att vänta tills det blir värre.


Upp
   
InläggPostat: 10 sep 2018, 01:13 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 feb 2018, 00:42
Inlägg: 9
Kör: 945 FTT -98
Ort: Malmö
thol skrev:
Riv när du ha tid, det är dumt att vänta tills det blir värre.


Ja helt klart, vill bara utesluta något annat innan jag gör det tradiga jobbet. Men förstås är det väl inte direkt något annat som kan ge samma symptom. I så fall automatolja via kylaren men det känns långsökt (även om jag stött på det på amerikanska forum).

_________________
945 FTT - 98
Tidigare: 945 LTT - 96, 945 SE - 94, en hög med SAAB, Jaguar och BMW. Länge leve den sista bilen!


Upp
   
InläggPostat: 10 sep 2018, 12:33 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Inlägg: 1835
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo
Har du en automatlåda och får glykol i oljan så kan lådan lamellerna förstöras.


Upp
   
InläggPostat: 10 sep 2018, 21:06 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Inlägg: 4312
Kör: 740 med V8
Ort: Hässelby 165
Är inte turbon både oljekyld samt vattenkyld? Ingen risk att de förorenas i aggregatet?

_________________
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015