Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 14 dec 2018, 13:08

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 960 - 91, AC renovering
InläggPostat: 28 jul 2018, 11:12 
Offline
Övningskörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Inlägg: 131
Kör: 960 -91
Ort: Västerås
Har sparkat igång min gamla trotjänare 960 från 1991 som stått i 2 år efter haft en V70 som pendlarbil under tiden.

Glad som en nykastrerad hankatt när gamla Bettan gick igenom besiktningen med blankt papper tänkte jag att det är värt att fixa AC: n.
Den ger ingen kyla alls och det finns inga felkoder som gör att den är avstängd p g a "limp home" som jag förstått kan stänga ner AC: n för att inte fresta på motorn i onödan vid olika fel i styrsystemet.

Jag tror inte det är en slang eller ett rör som är problemet denna gång.
Jag har inte mätt trycket. Bara tryckt på ventilen för att få en känsla för om det fanns något alls kvar.
Det fanns tryck, men det verkar väldigt lågt.
Jag får kolla med någon som har mätinstrument för det, om det går att få tid hos AC verkstaden I dessa tider.
Skulle kunna vara pumpen som läckt lite, om det är så att den verkligen har tappat trycket.

Men frågan jag har är om det finns någon som har testat eftermarknadsprodukterna som finns att köpa?
Hos Volvo har många av dessa delar utgått och man får kolla efter begagnat eller renoverade hos t ex Skruvat, eBay m fl.

Tanken är att det inte är omöjligt att det kanske är dags att byta pumpen.
Den har gått 45.000mil och är shimsad två gånger.
Vet inte om kyleffekten försämras med tiden.
Jag märkte att sist jag renoverade AC: n så hade den lite klen effekt.

Så frågan är, då jag tänkt ha kvar bilen I överskådlig framtid så vad skulle ni göra för att få en bra AC anläggning?
Vad är värt att lägga pengar på och vad är onödigt (torkfilter t ex)?
Var köper jag delar?

_________________
960 Olle


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: 960 - 91, AC renovering
InläggPostat: 01 aug 2018, 15:06 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 297
Kör: Bakhjulsdrivet
Min 960 '96 hade en felkod, "111" yttre givare + där var för lite gas och säkert nått fel till. Jag åkte till en "svart-verkstad" som inte är så noga med läckage mm och fyllde den med ett kilo R134. Sen vägrade den kicka igång trots den var fylld, så jag gjorde en fulkoppling. Tog loss den blåa sladden till pumpen (tror den kopplar in remhjulet när den ger ström, för det ger ett klickande mekaniskt ljud). Sen drog jag + till en strömbrytare i kupén, och sen en sladd från strömbrytaren till den blåa sladden på pumpen med en 30A-säkring på. Startar bilen, har ac:n i "igång läge" och typ 20 grader. När man slår på strömbrytaren så slår AC-pumpen till och den ger bättre kyla än farsans V70, eller tom en helt ny bil. Dvs iskallt. Inte rätt sätt, men fungerar, gäller bara att slå av strömbrytaren annars drar den ur batteriet över natten, plus att bilen startar knappt med strömbrytaren i "on"-läge pga belastningen. OBS, inte RÄTT sätt, men funkar på en gammal bil om man är desperat att ha kallt när det är +30... :twisted:

_________________
Nuvarande: PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, V70 Turbo aut. '98
FD: 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96 samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: 960 - 91, AC renovering
InläggPostat: 01 aug 2018, 23:56 
Offline
Övningskörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Inlägg: 131
Kör: 960 -91
Ort: Västerås
Lol. Ja, det kanske kan vara något att testa för att se om det blir mer tryck i AC n
Funkar inte det kanske det är det pumpen I a f.

Såg att de går att köpa nya OEM på Ebay för ca 3500:-
Lite saftigt och frakten kostar säkert en del.
Men jag är inte helt främmande för ett sådant inköp efter denna sommar.

_________________
960 Olle


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: 960 - 91, AC renovering
InläggPostat: 02 aug 2018, 00:06 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 297
Kör: Bakhjulsdrivet
Testa om det går att tvinga igång den med + på den blåa direkt från batteriet. Den blåa på min gick att dela, från pumpen sitter nått motstånd på den, sedan en hona/hane man kan dra isär utan att förstöra nått. - har ju pumpen i godset.

_________________
Nuvarande: PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, V70 Turbo aut. '98
FD: 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96 samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015