Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 17 aug 2018, 17:39

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 12 maj 2018, 16:39 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Hej håller på med att plocka isär motorn för att byta topplockspackning. Blir även ny kamrem och spännare.
Har lossat på bulten till vevaxelhjulet .. men får inte loss själva hjulet. Är det bara att slå loss?
Undrar även sen när man ska nolla motorn, räcker det att kamremshjulet och vevaxelhjulet är nollat eller måste även det mellersta hjulet nollas? (oljepump)?

Bil och motor är Volvo 740 1991 med B230F motorn.


Upp
   
InläggPostat: 12 maj 2018, 18:08 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Inlägg: 1626
Kör: Vårdslöst
Remhjulet brukar kunna sitta, bara att ruska/bända/slå loss det. Du behöver bara kolla kam- och vevaxeln.

_________________
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
- Volvo 940 GL B204FT -92
Ex: Volvo 740 SE - 92, Audi A6 2,4 Quattro -00, Volvo 940 GL -94, Volvo 945GL -91, Volvo 745 GL -91, Volvo 740 GL -89, Volvo 740 GL/E -90

Garaget.org/Bamzefan


Upp
   
InläggPostat: 13 maj 2018, 19:21 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Tack det hjälpte!
Blev något förvirrad att det inte fanns någon kil i skåran på vevaxeln. Däremot finns det en "klack" på drevet bakom remhjulet .. nån som har lagt märke till detta?


Upp
   
InläggPostat: 20 maj 2018, 17:59 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Det var inget, efter lite närmare koll såg jag att drevet splinas mot vevaxeln , och remhjulet splinas mot drevets klack! Det passar bara på ett sätt vad jag kan se.


Upp
   
InläggPostat: 20 maj 2018, 18:10 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Ja det passar bara på ett sätt.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 26 maj 2018, 22:44 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Framsteg och ett "litet" bakslag. Hur bifogar man bild?
Det står kylarvätska i cylinderna efter att jag lossat toppen .. bara att tappa ut genom oljepluggen och byta filter eller?


Upp
   
InläggPostat: 26 maj 2018, 23:31 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Smidigast är att ladda upp bild via en bildhost och sedan infoga på forumet.

Är det mycket vatten det handlar om?

Jag hade tappat ut, bytt filter i med ny olja. Köra en stund och sedan byta olja och filter
igen. Du behöver ju inte ha den dyraste oljan i första steget!

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 27 maj 2018, 13:40 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
OK nån bildhost att rekommendera? Jag har inte hängt med allt som är nytt på forumet.
3 cylindrar var i princip fulla ovanför kolvarna. Jag sög ut det och torkade rent. Men en del har nog kommit ner i blocket. Kanske är normalt att det händer vid packningsbyte?? Precis vad jag tänkte göra:) , det borde väl inte ha blivit nån skada av det här?


Upp
   
InläggPostat: 27 maj 2018, 15:44 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Denna använder jag:https://www.forumbilder.com/

Tömde du inte ner kylsystemet innan du lossade toppen?

Nej det är inget som blir skadat om du tappar ut det och gör två täta oljebyten.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 27 maj 2018, 22:00 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
https://www.forumbilder.com/image/82A

In The White: Nej Jag hade ont om plats och när man drar nedre kylarslangen hamnar kylarvätskan överallt så ville slippa det..
Nu har jag sugit ut all vätska i motorn genom oljemätstickans-röret .. så blir 2 oljebyten sedan :)
Kan man vrida runt oljepumpen manuellt för att få igång smörjning till viktiga delar innan motorstart blir aktuellt?

Tack för svaren!


Upp
   
InläggPostat: 28 maj 2018, 00:39 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 234
Kör: 760 TIC '85, 965 '96
volvopowerturbo skrev:
Kan man vrida runt oljepumpen manuellt för att få igång smörjning till viktiga delar innan motorstart blir aktuellt?


Smartaste är väl att sätta ihop allt, men att dra av kabeln till fördelaren, och dra runt motorn på starten så oljan går runt. Sen koppla tillbaka kabeln och starta.

_________________
Nuvarande: 945 FTT aut. '98, 760 TIC aut. '85, PV 544 '60/'62
FD: 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
InläggPostat: 28 maj 2018, 07:55 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Inlägg: 1626
Kör: Vårdslöst
jonte_malmö skrev:
volvopowerturbo skrev:
Kan man vrida runt oljepumpen manuellt för att få igång smörjning till viktiga delar innan motorstart blir aktuellt?


Smartaste är väl att sätta ihop allt, men att dra av kabeln till fördelaren, och dra runt motorn på starten så oljan går runt. Sen koppla tillbaka kabeln och starta.


Eller till svänghjulsgivaren så slipper man få in massa soppa också ;)

_________________
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
- Volvo 940 GL B204FT -92
Ex: Volvo 740 SE - 92, Audi A6 2,4 Quattro -00, Volvo 940 GL -94, Volvo 945GL -91, Volvo 745 GL -91, Volvo 740 GL -89, Volvo 740 GL/E -90

Garaget.org/Bamzefan


Upp
   
InläggPostat: 28 maj 2018, 10:43 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 234
Kör: 760 TIC '85, 965 '96
Aha, kanske ännu smartare. Men det är ju inte massor med varv, bara för att bygga upp oljetryck. Han behöver inte dra runt den manuellt iaf.

_________________
Nuvarande: 945 FTT aut. '98, 760 TIC aut. '85, PV 544 '60/'62
FD: 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
InläggPostat: 28 maj 2018, 21:32 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Tack för tipsen .. hur kopplar man ur svänghjulsgivaren? Är lite rookie fortfarande .. Har mest gjort "vanlig" service på bilar så detta jobbet blir nytt för mig.
Funderar på om jag ska lämna in toppen på planing eller köpa en begagnad.. nån som vet om kamaxel och fördelare kan sitta kvar vid planing ?


Upp
   
InläggPostat: 28 maj 2018, 21:46 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Är inte 100 på om svänghjulsgivaren sitter som på 940? Men kolla på ovansidan av
sprängkåpan bakom motorn vid torpedplåten, där ska sitta en svart givare av plast. Det
är den givarens kontaktstycke som ska lossas i så fall.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 01 jun 2018, 21:59 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Tack för tipsen, men är det inte skonsammast om man kör oljepumpen manuellt och pumpar fram olja utan att motorn går runt först?


Upp
   
InläggPostat: 01 jun 2018, 22:15 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Inlägg: 1626
Kör: Vårdslöst
För att göra det lär du ju ta av kamremmen och vrida runt mellanaxeln. Låter lite väl omständligt i mina öron

_________________
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
- Volvo 940 GL B204FT -92
Ex: Volvo 740 SE - 92, Audi A6 2,4 Quattro -00, Volvo 940 GL -94, Volvo 945GL -91, Volvo 745 GL -91, Volvo 740 GL -89, Volvo 740 GL/E -90

Garaget.org/Bamzefan


Upp
   
InläggPostat: 03 jun 2018, 20:38 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Kamrem och spännare är bortplockade .. ska ju ändå byta kamrem tänkte jag eftersom det var 6 år sen.


Upp
   
InläggPostat: 03 jun 2018, 20:44 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Duger bra att bara köra den på starten för att få igång smörjningen.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 11 jun 2018, 21:30 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
OK lämnade in toppen på planing, den var inte värd att satsa på pga ärgade kylkanaler enligt teknikern.. så letar efter annan 530 topp nu. Blir inga uppdateringar förrän jag hittat en..


Upp
   
InläggPostat: 12 jun 2018, 17:27 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det var synd! Kan bli ganska mycket ärg om man slarvar med glykolbytena.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 12 jun 2018, 20:38 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
Brukar köpa universal glykol på olika ställen, ibland är den blå ibland grön .. man kanske borde köpa original glykol på Bilia och blanda med destillerat vatten för att vara seriös?


Upp
   
InläggPostat: 12 jun 2018, 21:41 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Bara man inte blandar olika glykolsorter ska det funka. Själv kör jag med Volvos glykol
och batterivatten.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 15 jun 2018, 21:38 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 330
Kör: Volvo 744 GL B230F
In The White : Precis vad jag tänkte göra!
Behöver nu lite råd .. köpte en ny oanvänd 530 topp , helt tom. Är det mycket svårt att flytta över kamaxel och ventiler från min gamla topp till den nya? Eller behöver man lämna det till ett rutinerat proffs? Den nya toppen har alltså ingen kamaxel eller någonting monterat i den.


Upp
   
InläggPostat: 15 jun 2018, 22:12 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17532
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Är en hel evighet sedan (läs 30år) jag mekade ventiler och kamaxel, men det är ju ingen
raketforskning. Tar du det bara lugnt och metodiskt löser du det säkert.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015