Min 3:A på min m90 har gått sönder...antagligen har stoppringen lossat så tänkte plocka ner den och svetsa de och sedan sätta i min tryckplatta jag har liggande. (-712).. Men är det ngt jag behöver tänka på när jag ska ta ner den? och vilken ordning ska man ta de i. Kanske någon kan skriva en lista man kan gå efter
Mvh August
Demontering av M90
Demontering av M90
940 Turbo : http://www.garaget.org/A_Larsson
Re: Demontering av M90
A_Larsson skrev:Min 3:A på min m90 har gått sönder...antagligen har stoppringen lossat så tänkte plocka ner den och svetsa de och sedan sätta i min tryckplatta jag har liggande. (-712).. Men är det ngt jag behöver tänka på när jag ska ta ner den? och vilken ordning ska man ta de i. Kanske någon kan skriva en lista man kan gå efter
Mvh August
i brist på annat så kan jag skriva ner lide snabbt..
hissa upp bilen.
lossa växelstället/förare...
lossa kardanen.
lossa svänghjulsgivaren
lossa upp alla bultar te växelådan...men låt t.ex den understa sitta kvar tills du har lossat växellådsbalken.
när den e väck...lossa den undre bulten som ekvar o vricka ut lådan..
kan behövs bräcka lite o så men den kmr att lossa ganska fort..
märk upp tryckplatta/svänghjule så du inte montera skiten fel.
ska du svetsa 3:an så lossakåpan på växellådan.
studera växellådan inuti så du får en uppfattning hur de ser ut o fungera.
har för mig det är mellan axlen som 3:an sitter på...lossa dreven...man får pressa väck ett..kmr ej ihåg vilket.
lossa så pass så du kan komma åt stoppringen med svetsmunstycket o lägga några loppor runt den...ha gärna lite olja kvar i botten av växellådan...när du e klar töm ut oljan o höll i ny....montering i omvänd ordning.
bra tips.
jobba i en ren miljö när du river ner växellådan o ska svetsa den.
kmr vara några små kulor som trillar ut så slarva inte bort dom.
något i den stilen.
är faktiskt inte så jätte svårt o utföra.har man lite vana att skruva så e detta gjort på en kväll...PM om de e nått när du ska svetsa skiten
Mvh Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2735
- Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
- Kör: Volvo 242 turbo -81
- Ort: Sala
- Kontakt:
Inte var man först heller, jäkla ahberg
Inte så mycket att tänka på.
Bytte koppling i helgen, såhär gick jag tillväga.
1. Palla upp hela bilen så högt du kan få det stadigt (om du inte har lyft)
2. Plocka loss främre kardan, plocka ner stödlagret och dra ur den ur splinesen (sätt tejpbitar eller liknande på axeln så att du får ihop den i samma vinkel igen!
3. Börja med att lossa växellänkaget från spaken, skruva ur låsskruven och tryck ur sprinten.
Lossa staget som sitter på ovansidan av lådan, sitter med en saxpinne.
Ta loss kontakten för backljuset när du ändå är där och pillar
4. Ta bort kopplingens slavcylinder, sitter med en låsring.
5. Lossa bultarna mot motorn, många sitter tajt så lite varierande verktyg och hylsor är att föredra.
5. Lossa växellådsbalken, stöd upp lådan på en domkraft, dra och ruska lådan bakåt tills du har den lös.
6. Skruva loss tryckplatta och koppling.
7. Se till att ha ett centrerdon redo när du ska montera tillbaka koppling och tryckplatta, annars blir det svårt att få dit lådan!
8. Montera i omvänd ordning.
Nåt i den stilen höll jag på med i helgen, nu när jag har gjort det en gång så tar det inte speciellt många timmar andra gången.
Hur du ska bete dig med lådan när du väl har den lös hade jag en bild på i bra att ha mappen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://hem.sheab.net/~john//mixed/m90-svetsa.jpg)
Hoppas det går bra, lycka till!
//
John
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Inte så mycket att tänka på.
Bytte koppling i helgen, såhär gick jag tillväga.
1. Palla upp hela bilen så högt du kan få det stadigt (om du inte har lyft)
2. Plocka loss främre kardan, plocka ner stödlagret och dra ur den ur splinesen (sätt tejpbitar eller liknande på axeln så att du får ihop den i samma vinkel igen!
3. Börja med att lossa växellänkaget från spaken, skruva ur låsskruven och tryck ur sprinten.
Lossa staget som sitter på ovansidan av lådan, sitter med en saxpinne.
Ta loss kontakten för backljuset när du ändå är där och pillar
4. Ta bort kopplingens slavcylinder, sitter med en låsring.
5. Lossa bultarna mot motorn, många sitter tajt så lite varierande verktyg och hylsor är att föredra.
5. Lossa växellådsbalken, stöd upp lådan på en domkraft, dra och ruska lådan bakåt tills du har den lös.
6. Skruva loss tryckplatta och koppling.
7. Se till att ha ett centrerdon redo när du ska montera tillbaka koppling och tryckplatta, annars blir det svårt att få dit lådan!
8. Montera i omvänd ordning.
Nåt i den stilen höll jag på med i helgen, nu när jag har gjort det en gång så tar det inte speciellt många timmar andra gången.
Hur du ska bete dig med lådan när du väl har den lös hade jag en bild på i bra att ha mappen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://hem.sheab.net/~john//mixed/m90-svetsa.jpg)
Hoppas det går bra, lycka till!
//
John
tack för hjälpen.. mycket bra info:D ska fota mycket så jag kan lägga upp en FAQ sen.. ska ordnas:D Tack igen:D
940 Turbo : http://www.garaget.org/A_Larsson
Blåberg skrev:funderar på om det inte vore ide att TIGa synkringen?.. blir väl starkare än med en MIG om jag inte mins fel?.. och även risken att få elaka svetsloppor minskar ju markant!..
// Blåberg
fungerar bra med MIG...bara töma upp oljan i lådan när man e klart..även en magnetstav fungerar bra=)
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;