Demontering av M90

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
A_Larsson
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 okt 2007, 22:39

Demontering av M90

Inlägg av A_Larsson »

Min 3:A på min m90 har gått sönder...antagligen har stoppringen lossat så tänkte plocka ner den och svetsa de och sedan sätta i min tryckplatta jag har liggande. (-712).. Men är det ngt jag behöver tänka på när jag ska ta ner den? och vilken ordning ska man ta de i. Kanske någon kan skriva en lista man kan gå efter





Mvh August

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Re: Demontering av M90

Inlägg av ahberg »

A_Larsson skrev:Min 3:A på min m90 har gått sönder...antagligen har stoppringen lossat så tänkte plocka ner den och svetsa de och sedan sätta i min tryckplatta jag har liggande. (-712).. Men är det ngt jag behöver tänka på när jag ska ta ner den? och vilken ordning ska man ta de i. Kanske någon kan skriva en lista man kan gå efter





Mvh August


i brist på annat så kan jag skriva ner lide snabbt..



hissa upp bilen.

lossa växelstället/förare...

lossa kardanen.

lossa svänghjulsgivaren

lossa upp alla bultar te växelådan...men låt t.ex den understa sitta kvar tills du har lossat växellådsbalken.

när den e väck...lossa den undre bulten som ekvar o vricka ut lådan..

kan behövs bräcka lite o så men den kmr att lossa ganska fort..



märk upp tryckplatta/svänghjule så du inte montera skiten fel.



ska du svetsa 3:an så lossakåpan på växellådan.

studera växellådan inuti så du får en uppfattning hur de ser ut o fungera.



har för mig det är mellan axlen som 3:an sitter på...lossa dreven...man får pressa väck ett..kmr ej ihåg vilket.

lossa så pass så du kan komma åt stoppringen med svetsmunstycket o lägga några loppor runt den...ha gärna lite olja kvar i botten av växellådan...när du e klar töm ut oljan o höll i ny....montering i omvänd ordning.



bra tips.



jobba i en ren miljö när du river ner växellådan o ska svetsa den.

kmr vara några små kulor som trillar ut så slarva inte bort dom.



något i den stilen.



är faktiskt inte så jätte svårt o utföra.har man lite vana att skruva så e detta gjort på en kväll...PM om de e nått när du ska svetsa skiten



Mvh Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Glöm inte att dokumentera väl så du kan fixa en FAQ sedan :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

har bild vart du ska svetsa, kan lägga upp den i tråden om intresse finns..
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Inte var man först heller, jäkla ahberg :twisted: :wink:





Inte så mycket att tänka på.



Bytte koppling i helgen, såhär gick jag tillväga.



1. Palla upp hela bilen så högt du kan få det stadigt (om du inte har lyft)



2. Plocka loss främre kardan, plocka ner stödlagret och dra ur den ur splinesen (sätt tejpbitar eller liknande på axeln så att du får ihop den i samma vinkel igen!



3. Börja med att lossa växellänkaget från spaken, skruva ur låsskruven och tryck ur sprinten.

Lossa staget som sitter på ovansidan av lådan, sitter med en saxpinne.

Ta loss kontakten för backljuset när du ändå är där och pillar



4. Ta bort kopplingens slavcylinder, sitter med en låsring.



5. Lossa bultarna mot motorn, många sitter tajt så lite varierande verktyg och hylsor är att föredra.



5. Lossa växellådsbalken, stöd upp lådan på en domkraft, dra och ruska lådan bakåt tills du har den lös.



6. Skruva loss tryckplatta och koppling.



7. Se till att ha ett centrerdon redo när du ska montera tillbaka koppling och tryckplatta, annars blir det svårt att få dit lådan!



8. Montera i omvänd ordning.





Nåt i den stilen höll jag på med i helgen, nu när jag har gjort det en gång så tar det inte speciellt många timmar andra gången.



Hur du ska bete dig med lådan när du väl har den lös hade jag en bild på i bra att ha mappen :)

Bild



Hoppas det går bra, lycka till!



//

John

A_Larsson
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 okt 2007, 22:39

Inlägg av A_Larsson »

tack för hjälpen.. mycket bra info:D ska fota mycket så jag kan lägga upp en FAQ sen.. ska ordnas:D Tack igen:D

Blåberg
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 aug 2007, 16:19
Ort: Tranemo

Inlägg av Blåberg »

funderar på om det inte vore ide att TIGa synkringen?.. blir väl starkare än med en MIG om jag inte mins fel?.. och även risken att få elaka svetsloppor minskar ju markant!.. ;)



// Blåberg

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

Blåberg skrev:funderar på om det inte vore ide att TIGa synkringen?.. blir väl starkare än med en MIG om jag inte mins fel?.. och även risken att få elaka svetsloppor minskar ju markant!.. ;)



// Blåberg


fungerar bra med MIG...bara töma upp oljan i lådan när man e klart..även en magnetstav fungerar bra=)
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar