Seg klocka och lysande lampor
Seg klocka och lysande lampor
Hej!
Har en -91as 945 som klockan ”sackar efter” på den går för långsamt med andra ord, vanligt fel? Går det att åtgärda relativt enkelt eller är det lika bra att köpa ett mätarhus där det funkar?
Har också att lampan för trasig lampa lyser, trots att alla lampor fungerar sen så vill batterilampan tändas lite då och då, trots att generatorn laddar bra och batteriet verkar friskt enligt det jag kollat
Har en -91as 945 som klockan ”sackar efter” på den går för långsamt med andra ord, vanligt fel? Går det att åtgärda relativt enkelt eller är det lika bra att köpa ett mätarhus där det funkar?
Har också att lampan för trasig lampa lyser, trots att alla lampor fungerar sen så vill batterilampan tändas lite då och då, trots att generatorn laddar bra och batteriet verkar friskt enligt det jag kollat
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Seg klocka och lysande lampor
Hur mycket laddar generatorn, och laddar den jämt och konstant?
Inte ovanligt att kolen och kollektorn är rejält nedslitna.
Inte ovanligt att kolen och kollektorn är rejält nedslitna.
Re: Seg klocka och lysande lampor
Generatorn laddar 14.2v då batterilampan inte lyser. Har tyvärr inte haft möjlighet att mäta upp laddningen då lampan lyser, då det bara händer ibland.In The White skrev: ↑14 mar 2022, 22:39Hur mycket laddar generatorn, och laddar den jämt och konstant?
Inte ovanligt att kolen och kollektorn är rejält nedslitna.
Finns det några siffror på när lampan tänds? Tillexempel om laddningen sjunker under 12,4v tänds lampan.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Seg klocka och lysande lampor
Vet faktiskt inte när den tänds? Jag hade också problem med laddningen på min
sommarbil. Lampan tändes inte, men jag såg på min voltmätare att den laddade dåligt.
(Kommer nu inte ihåg hur lite den laddade)
Har du kollat så lampan lyser när du slår på tändningen? Lyser inte lampan då så laddar
den inte.
sommarbil. Lampan tändes inte, men jag såg på min voltmätare att den laddade dåligt.
(Kommer nu inte ihåg hur lite den laddade)
Har du kollat så lampan lyser när du slår på tändningen? Lyser inte lampan då så laddar
den inte.
Re: Seg klocka och lysande lampor
In The White skrev: ↑15 mar 2022, 13:15Vet faktiskt inte när den tänds? Jag hade också problem med laddningen på min
sommarbil. Lampan tändes inte, men jag såg på min voltmätare att den laddade dåligt.
(Kommer nu inte ihåg hur lite den laddade)
Har du kollat så lampan lyser när du slår på tändningen? Lyser inte lampan då så laddar
den inte.
Skulle va kul om nån visste när den tänds, jo min lampa lyser när jag vrider på tändningen men släcks då jag startar bilen. Märkte en sak idag jag inte tänkt på innan och lamporna slocknar då jag bromsar, hmm..
Har kört snart 40 mil så här så jag borde ha nån form av laddning
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Seg klocka och lysande lampor
Jag är ju skitdålig på just el, men det skulle kunna vara ett jordningsfel kanske?
Re: Seg klocka och lysande lampor
Hemskt dålig på el jag också, har en kompis som är elektriker som ska komma och hjälpa mig att felsökaIn The White skrev: ↑15 mar 2022, 20:56Jag är ju skitdålig på just el, men det skulle kunna vara ett jordningsfel kanske?
Re: Seg klocka och lysande lampor
Bör vara nåt elfel, idag så gav hastighetsmätaren upp exakt i den sekund som ABS-lampan börjar lysa, samtidigt som den börja lysa så slocknade även lampan för trasig glödlampa och lampan för batteri/laddning.
Det här blir nåt att bita i
Det här blir nåt att bita i
Re: Seg klocka och lysande lampor
ABS lampa och hastighetsmätare tar signal från samma givare på bakaxeln. Men det låter lite som en glapp kontakt eller liknande.
- Marie
- Uppkörning
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
- Kör: 944 T, Jeep & Skoda
- Ort: Linköping.
Re: Seg klocka och lysande lampor
Hejsan
När det gäller klockor som sackar eller går för fort är vanligt, dock beroende på om de sackar minut/timma är inte direkt normalt kanske.
När det gäller glödtrådsvakten, så är den lite kinkig om man har en gammal lampa och en ny lampa.. exempelvis om ena positionslampan är 10år gammal och den andra ny... då får lamporna olika motstånd.
Laddlampan börjar lysa av flera orsaker... Dålig jord, dåligt laddrelä, dålig kontakt på kablarna till generatorn.. Generatorfel osv. Om laddlampan går sönder så kan man även tappa laddningen.
7 av 10 elfel är jordfel (om det inte är trasiga sensorer, lampor, reläer osv) 1 av 10 elfel är på grund av trasiga kablar. Dock är de felen vanliga där kablage rör sig. dörrar osv.
Börja kolla Jordpunkterna. Jag minns inte i huvudet vart de sitter exakt, men jag har för mig det ska sitta en på var sida av A stolparna under instrumentpanelen(åtkomligt utan att behöva demontera hela instrumentpanelen eller instrumenten). Sedan ska det sitta två i motorutrymmet på innerskärmarna.. Jag har för mig de sitter framtill vid blinkerserna typ.
Kolla även jordflätorna mellan motor<->kaross och batteri<-> kaross samt generator<->motor
Smidigast om du inte vill gå på varje punkt, Mät först OHMvärdet mellan batteri minus till kaross i närhet av jordflätan.. Sedan mellan batteri minus och motor sedan mellan motor generator samt mellan cigguttagets jord och kaross.
Allt under 1ohm är väl okej, men sträva efter så nära noll som möjligt. oftast hamnar man runt 0.3 som bäst beroende på kablage osv. (interna motståndet i kabeln)
Om du märker att du har dålig jord.. lossa skruvarna och rengör med sandpapper eller morakniv.. ta lite kopparpasta och skruva tillbaka skruvarna igen.
Om du märker att kabelskor sitter lite löst, ta en liten tång och nyp till skon lite försiktigt så du känner att den går trögt igen.
Elektronikrengöring, morakniv och kopparpasta är bra kompisar.
När det gäller klockor som sackar eller går för fort är vanligt, dock beroende på om de sackar minut/timma är inte direkt normalt kanske.
När det gäller glödtrådsvakten, så är den lite kinkig om man har en gammal lampa och en ny lampa.. exempelvis om ena positionslampan är 10år gammal och den andra ny... då får lamporna olika motstånd.
Laddlampan börjar lysa av flera orsaker... Dålig jord, dåligt laddrelä, dålig kontakt på kablarna till generatorn.. Generatorfel osv. Om laddlampan går sönder så kan man även tappa laddningen.
7 av 10 elfel är jordfel (om det inte är trasiga sensorer, lampor, reläer osv) 1 av 10 elfel är på grund av trasiga kablar. Dock är de felen vanliga där kablage rör sig. dörrar osv.
Börja kolla Jordpunkterna. Jag minns inte i huvudet vart de sitter exakt, men jag har för mig det ska sitta en på var sida av A stolparna under instrumentpanelen(åtkomligt utan att behöva demontera hela instrumentpanelen eller instrumenten). Sedan ska det sitta två i motorutrymmet på innerskärmarna.. Jag har för mig de sitter framtill vid blinkerserna typ.
Kolla även jordflätorna mellan motor<->kaross och batteri<-> kaross samt generator<->motor
Smidigast om du inte vill gå på varje punkt, Mät först OHMvärdet mellan batteri minus till kaross i närhet av jordflätan.. Sedan mellan batteri minus och motor sedan mellan motor generator samt mellan cigguttagets jord och kaross.
Allt under 1ohm är väl okej, men sträva efter så nära noll som möjligt. oftast hamnar man runt 0.3 som bäst beroende på kablage osv. (interna motståndet i kabeln)
Om du märker att du har dålig jord.. lossa skruvarna och rengör med sandpapper eller morakniv.. ta lite kopparpasta och skruva tillbaka skruvarna igen.
Om du märker att kabelskor sitter lite löst, ta en liten tång och nyp till skon lite försiktigt så du känner att den går trögt igen.
Elektronikrengöring, morakniv och kopparpasta är bra kompisar.
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.