Styva upp en 940
-
- Färsk användare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 22 feb 2019, 09:26
Styva upp en 940
Hej!
Första posten för en nybliven medlem med nyinskaffad lågmilad 940 ltt -97 här. Den är tänkt att förfinas och hållas original så långt det går.
Lagom till man fyllde 18 och fick körkortet skaffade farsan lägligt nog en 940 turbo (ftt). Vilken supersportbil! Både väghållning och effekt Tyckte man då, nu var det inte riktigt samma känsla. Det kränger ju en del.. Därav denna tråd!
Vad rekommenderas för att krispa upp väghållningen utan att ungdomssänka? Helst inte mer än 30mm. Tyvärr hittar jag bara fjädersatser på 40mm eller mer.
Dämpare. Bilstein B4 är billiga. Men styvar kanske inte upp något? B6 för stötiga? Eller andra alternativ? Vill ha en "fast" känsla i bilen. Om det finns dämpare och fjädrar som motsvarar det som satt på fullturbon vore det perfekt.
Tänkte byta diverse bussningar också. Grövre krängare finns med på önskelistan. Mer planer finns men det får bli i en annan tråd. Tar tacksamt emot tips och idéer för att göra den till den körmaskin det egentligen är
Vänliga hälsningar Kristofer
Första posten för en nybliven medlem med nyinskaffad lågmilad 940 ltt -97 här. Den är tänkt att förfinas och hållas original så långt det går.
Lagom till man fyllde 18 och fick körkortet skaffade farsan lägligt nog en 940 turbo (ftt). Vilken supersportbil! Både väghållning och effekt Tyckte man då, nu var det inte riktigt samma känsla. Det kränger ju en del.. Därav denna tråd!
Vad rekommenderas för att krispa upp väghållningen utan att ungdomssänka? Helst inte mer än 30mm. Tyvärr hittar jag bara fjädersatser på 40mm eller mer.
Dämpare. Bilstein B4 är billiga. Men styvar kanske inte upp något? B6 för stötiga? Eller andra alternativ? Vill ha en "fast" känsla i bilen. Om det finns dämpare och fjädrar som motsvarar det som satt på fullturbon vore det perfekt.
Tänkte byta diverse bussningar också. Grövre krängare finns med på önskelistan. Mer planer finns men det får bli i en annan tråd. Tar tacksamt emot tips och idéer för att göra den till den körmaskin det egentligen är
Vänliga hälsningar Kristofer
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Styva upp en 940
Hej och välkommen hit!
40/40 sänksatserna sänker bara ca 20-25mm på turbomodellerna då dom redan är lägre från början.
Jag kan länka till lite najs grejer i kväll, är på jobbet nu.
40/40 sänksatserna sänker bara ca 20-25mm på turbomodellerna då dom redan är lägre från början.
Jag kan länka till lite najs grejer i kväll, är på jobbet nu.
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Styva upp en 940
Stötdämpare:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... ilink.html
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... -fram.html
Fjädrar:
https://www.hova.com/saenkningsfjaedrar ... vo-745945/
https://www.hova.com/saenkningsfjaedrar ... vo-740940/
Bussningar:
http://www.kgtrimning.org/superpro-buss ... vo/700900/
"Ambulansstag":
http://www.kgtrimning.org/740/chassi-de ... k6695.html
Krängningshämmare:
http://www.kgtrimning.org/740/chassi-de ... k5023.html
Fjäderbensstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-960.html
Stabilisatorstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-960.html
Panhardstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-965.html
Styrvinkelkit: (med distanserna motverkar detta "bumpsteer")
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 40940.html
Lite saker som gör underverk för vägkänslan...
Sedan finns här mycket matnyttig läsning:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=63&t=29994
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... ilink.html
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... -fram.html
Fjädrar:
https://www.hova.com/saenkningsfjaedrar ... vo-745945/
https://www.hova.com/saenkningsfjaedrar ... vo-740940/
Bussningar:
http://www.kgtrimning.org/superpro-buss ... vo/700900/
"Ambulansstag":
http://www.kgtrimning.org/740/chassi-de ... k6695.html
Krängningshämmare:
http://www.kgtrimning.org/740/chassi-de ... k5023.html
Fjäderbensstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-960.html
Stabilisatorstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-960.html
Panhardstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-965.html
Styrvinkelkit: (med distanserna motverkar detta "bumpsteer")
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 40940.html
Lite saker som gör underverk för vägkänslan...
Sedan finns här mycket matnyttig läsning:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=63&t=29994
-
- Färsk användare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 22 feb 2019, 09:26
Re: Styva upp en 940
Oj. Tack för alla länkar Jag har nog sett alla sidor på hela internet snart men super att få input här. Ambulansstag vill jag ha. Mycket man vill ha. Kanske får bli en 40/40 sänkning ändå. Var in på Volvo och kollade om det fanns original turbofjädrar men han hittade just då bara bakfjädrar. Dämparna var dyra, misstänker att det då är bättre prestanda i t.ex. Bilstein.
Får återkomma när det hänt nåt här.
Får återkomma när det hänt nåt här.
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Styva upp en 940
Nej Volvos originaldämpare är inte i närheten av Bilstein Sport/Sprint vad gäller prestanda.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: Styva upp en 940
Kan inte rekommendera original-liknande stötdämpare om man vill ha fastare känsla utan satsa på Koni Sport eller Bilstein B6/B8 (sistnämnda går att köpa hem för runt 5500:- från Tyskland). Ev kanske gula G&M-dämparna kan vara något men inte provat någon bil med såna.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Moderator
- Inlägg: 20140
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Styva upp en 940
Vet folk som inte varit nöjda med GM dämparna utan bytt till Bilstein. Givetvis är ju gulasteifan skrev:Kan inte rekommendera original-liknande stötdämpare om man vill ha fastare känsla utan satsa på Koni Sport eller Bilstein B6/B8 (sistnämnda går att köpa hem för runt 5500:- från Tyskland). Ev kanske gula G&M-dämparna kan vara något men inte provat någon bil med såna.
Koni också ett säkert kort.
Re: Styva upp en 940
Hej,mycket matnyttig kunskap.In The White skrev:Stötdämpare:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... ilink.html
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... -fram.html
Fjädrar:
https://www.hova.com/saenkningsfjaedrar ... vo-745945/
https://www.hova.com/saenkningsfjaedrar ... vo-740940/
Bussningar:
http://www.kgtrimning.org/superpro-buss ... vo/700900/
"Ambulansstag":
http://www.kgtrimning.org/740/chassi-de ... k6695.html
Krängningshämmare:
http://www.kgtrimning.org/740/chassi-de ... k5023.html
Fjäderbensstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-960.html
Stabilisatorstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-960.html
Panhardstag:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 0-965.html
Styrvinkelkit: (med distanserna motverkar detta "bumpsteer")
https://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/va ... 40940.html
Lite saker som gör underverk för vägkänslan...
Sedan finns här mycket matnyttig läsning:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=63&t=29994
Jag skulle börja med lesjöfors sänkfjädrar(erfarenheten är att dem är hårdare än alla sänkfjädrar
på marknaden)kapar dem 1,5 varv fram 1 bak +b8 dämpare och ett ambulansstag,
sen ger ni er ut på banorna,kommer att upptäcka att en diffbroms+en hårdare bakkrängare vore bra att ha.
Ha det så skoj Mvh Peter
Re: Styva upp en 940
Köp 960-stagen det första du gör de är inte särskilt dyra på nya Volvo, eller så hör du av dig till nån av alla 960-skrotare på Facebook eller blocket. De är standardmonterade på 960/S/V90 95-
Mer info finns i väghållningstråden som är klistrad
MVH
Mer info finns i väghållningstråden som är klistrad
MVH
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Styva upp en 940
Varför inte en coil sats med en gång? då kan du ju behålla din höjd men ändå styva upp den, sedan är bussningar a&o om man vill ha en styvare känsla, om styvheten betyder mer än komfort så leta efter delrin/acetal bussningar, då lovar jag att du märker skillnad!
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92