IPD´s krängningshämmare 740 T5
IPD´s krängningshämmare 740 T5
Nån som vet om IPD´s krängningshämmare fram passar till en 740 med t5 motor utan att behöva använda distanser? Det verkar inte som det går att beställa till 760 nämligen.
Mvh Thomas
Mvh Thomas
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Okej, men är den utformad ungefär som krängningshämmaren för V6an så man slipper ha distanser pga tråget?
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Vet inte om den är tillräckligt djupt neddragen faktiskt?
Jag hade kontaktat killarna på LMR och frågat.
Jag hade kontaktat killarna på LMR och frågat.
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Japp får göra det
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
IPD och original såg ganska lika ut när jag skiftade. Volvo 760-krängare är betydligt djupare än original och IDP (2-3cm?), hade en sån tidigare.
Har en bild men IPD:arn ser ut att ligga åt fel håll här dock så man får fantisera lite om hur formen är mot originalaren:
Bonusbild på bak-krängarna (19mm vs IPD): https://www1.garaget.org/gallery/images ... _large.jpg
Har en bild men IPD:arn ser ut att ligga åt fel håll här dock så man får fantisera lite om hur formen är mot originalaren:
Bonusbild på bak-krängarna (19mm vs IPD): https://www1.garaget.org/gallery/images ... _large.jpg
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Om du köper en får du gärna meddela om det passade med T5an då även jag funderat på den.
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Tack för bilden. Krängningshämmaren till 760i säljs tyvärr inte längre och den till 740 (fram) passar inte om man kör med t5 tyvärr så man får köra med distanser isåfall.
Mvh Thomas
Mvh Thomas
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4744
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.Arly165 skrev:Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.In The White skrev:Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.Arly165 skrev:Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?In The White skrev:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4744
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Det vore vänligt. Har köpt 7 tum bred fälg med et 32. Är det kanske mer lämpligt med 215 däck?steifan skrev:Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.In The White skrev:Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.Arly165 skrev: Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Har du ET32 tror jag det kan bli problem innåt, original har ju 7/940 ET20-25.
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...
Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt attJE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...
Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Ja det har ju gjorts förut. Fick tag på en 28mm framkrängare till 240 på det visetJE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Har fått något enstaka "oplanerat" släpp innan jag bytte till nya däck här för något år sedan. Iofs inte kört så mycket i regn alls.In The White skrev:Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt attJE Jr skrev:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...
Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.
Ställer nog lite krav på däcken. Jag skulle inte rekommendera att köra med IPD-krängarna på vintern iallafall
**
Återkommer med info om hur mycket plats man har mellan däcken och krängningshämmarna vid fullt hjuluppslag.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Här är lite bilder med respektive framhjul med fullt rattutslag:
Har rattat fullt släppt ratten och låtit rattlåset gå i, antar att det rör sig om ca 5mm per sida som man "tappar".
Verkar finnas 30-40mm plats mellan Polaris fälgarna 7x17" ET20 med 215/45R17 Michelin Pilot Super Sport mot IPD-krängningshämmaren. Ser inga märken från tidigare när jag körde med 225/45R17 Continental SportContact 3 på samma fälgar.
Har rattat fullt släppt ratten och låtit rattlåset gå i, antar att det rör sig om ca 5mm per sida som man "tappar".
Verkar finnas 30-40mm plats mellan Polaris fälgarna 7x17" ET20 med 215/45R17 Michelin Pilot Super Sport mot IPD-krängningshämmaren. Ser inga märken från tidigare när jag körde med 225/45R17 Continental SportContact 3 på samma fälgar.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.GT42 skrev:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Värt att tillägga är att min bil har 60mm sänkfjädrar och justerbara topplagringar monterade, har inte gjort någon hjulinställning i skrivande stund. Fjäderbenen är dock hjälpligt monterade i samma position som vanliga topplagringarna var innan så det borde inte spela någon roll.In The White skrev:Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.GT42 skrev:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2712
- Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
- Kör: Volvo 744 T5 -90
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Väcker denna tråd lite. Om det nu finns kvar någon aktivitet här?
Jag har idag handlat 25mm krängare som tidigare suttit på en Volvo 940. Dessa påstås vara IPD krängare.
Men, bak ser det ut som på bild när man googlar på "ipd volvo 940". Fram ser det dock annorlunda ut. Det ser helt enkelt ut som om den främre krängare jag fått tag på går "djupare" under tråget, och därmed passande för T5-bygge.
Gjordes det någon batch med 25mm krängare för 760 V6?
Jag har idag handlat 25mm krängare som tidigare suttit på en Volvo 940. Dessa påstås vara IPD krängare.
Men, bak ser det ut som på bild när man googlar på "ipd volvo 940". Fram ser det dock annorlunda ut. Det ser helt enkelt ut som om den främre krängare jag fått tag på går "djupare" under tråget, och därmed passande för T5-bygge.
Gjordes det någon batch med 25mm krängare för 760 V6?
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Vad jag vet så har det inte funnits någon speciell till just 760, men jag kan ha fel?
Den ser ju onekligen djupare ut om man jämför.
Den ser ju onekligen djupare ut om man jämför.
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Stemmer at IPD hadde ein eigen 760 krängningshämmare, denne er ikkje lenger i produksjon. den som er i salg no er til 940, og vil treffe oljefilteret på T5 motoren.
Her er eit bilete av 760 versjonen med T5 motor:
Her er eit bilete av 760 versjonen med T5 motor:
-
- Moderator
- Inlägg: 20182
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5
Se där ja! Alltid lär man sig något nytt!