Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av Zorro1969 »

Hejsan.

Jag har en Volvo 940 Classic -98. Original turbo med ställbar wastegate. Chippad steg 3 tändning och steg 2 bränsle.
Nån sorts ekonomichip tror jag . Har ej hunnit kolla. Den laddar ca 0.8.
Jag har en liten fundering. Min turbo låter lite högt tycker jag . Inar rätt högt vid gaspådrag och så får jag även så kallad turbolagg.
Den vill inte svara riktigt ibland. När jag trycker på på 1:an och 2:an så svarar den rätt bra men sen när jag skickar i 3:an så dör han till och vill
inte svara ordentlig.
Har även märkt att bilen drar lite olja och luktar lite vid påfrestning.
Det blir inga fläckar efter den och toppen är renoverad och vi tog komptest och den låg bra.
Undrar om jag ska byta turbon? Har en orinalturbo liggandes som har gått 23.000mil ca.
Hoppas på bra tips och hjälp. [buga]
VOLVO 940 CLASSIC -98

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av In The White »

Har du en liggande hade jag bytt i så fall.

Hur långt har turbon som sitter snurrat?

Steg 2 bränsle brukar inte vara "Economichip". Vet du vilken tillverkare på chipet?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av Moto-XXX »

Jag förstår inte riktigt symtomen men jag tror inte att det beror på turbon. Oljelukten kan bero på nåt mindre läckage eller rester från ett tidigare läckage.
Hur ser avgaserna ut, blåaktig oljerök?

Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Re: Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av Zorro1969 »

Jag har ingen blåaktig oljerök.
Jag har ej hunnit kolla än vilken tillverkare det är på chippet. Tänkte göra det när vädret blir lite bättre.
Turbon som sitter i har gått ca 24.000 mil men den har säkert fått lite stryk eftersom den förra ägaren inte hade nån slang kopplad mellan wg;n och turbon. Så den gick på fulltryck. Sedan har den blivit rätt varm ibland.Slutade med att jag fick renovera toppen och gå igenom hela motorn typ.
Vad jag menar med turbolagg så svarar den rätt bra på 1:an och 2:an men sen när man skickar i 3:an och uppåt så dör den. Ungefär som den inte får tillräckligt med bensin eller att den tar tjyvluft nånstans. Hoppas att ni förstår hur jag mena. Avgassystemet och katten är ju inte det bästa. Jag tänkte köpa nytt så småningom. Tänkte på metallisk högflödeskat som The White tipsade om och Simons 2/12" system. Sedan såg jag att jag bör byta insugsslangen till fräshare. Byter jag turbon och fixar katten och avgassystemet och sätter dit en ny styvare insugsslang då kanske den går bra igen.
Håller på bli galen av allt fel letande. :-)
VOLVO 940 CLASSIC -98

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av In The White »

Hmm...
Du säger att insugsslangen är kass? Menar du den mellan LMM och turbo? I så fall kan
den vara boven! När den får några år på nacken vill den suga ihop sig och strypa.

Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Re: Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av Zorro1969 »

Jepp.... Precis den som sitter mellan LM och turbo. Den kändes rätt mjuk så jag tänkte åtgärda det först men jag misstänker lite turbon med eftersom jag tycker den viner lite för högt vid gaspådrag. Sen vet jag inte om den gör att bilen drar olja. Idag upptäckte jag att han var bongstyrig när jag var ute och körde. Han ville inte svara på gasen riktigt. Den blev bättre när den blev varm. Det var ca -2 c ute.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Re: Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av Zorro1969 »

Nu har jag hittat oljeläckaget. Det läcker olja i packningarna till oljereturen. Lite mysko. Inte länge sen dom blev bytta. Sedan verkar det som att vevhusventilationen är dålig. Det verkar som att bilen har ett övertryck. Ska byta packningaran till oljereturen och byta vevhusventilationen. Hoppas att han slutar att läcka olja nu.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Re: Ska jag byta turbo på min Volvo 940 Classic????

Inlägg av Zorro1969 »

Ursäkta dröjningen av svar på oljeläckaget. Jag bör vevhusventilationen och har kört bilen nu ett bra tag och den läcker inte en droppe olja mer.
Vevhusventilationen var antagligen täppt så det blev övertryck i motorn.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Skriv svar