Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 21 aug 2019, 12:59

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 21 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 15 dec 2018, 14:48 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52
Inlägg: 12
Nån som vet om IPD´s krängningshämmare fram passar till en 740 med t5 motor utan att behöva använda distanser? Det verkar inte som det går att beställa till 760 nämligen.

Mvh Thomas


Upp
   
InläggPostat: 15 dec 2018, 15:09 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 15 dec 2018, 15:16 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52
Inlägg: 12
Okej, men är den utformad ungefär som krängningshämmaren för V6an så man slipper ha distanser pga tråget?


Upp
   
InläggPostat: 15 dec 2018, 16:38 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Vet inte om den är tillräckligt djupt neddragen faktiskt?

Jag hade kontaktat killarna på LMR och frågat.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 15 dec 2018, 16:56 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52
Inlägg: 12
Japp får göra det [thum]


Upp
   
InläggPostat: 11 mar 2019, 15:30 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Inlägg: 5824
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
IPD och original såg ganska lika ut när jag skiftade. Volvo 760-krängare är betydligt djupare än original och IDP (2-3cm?), hade en sån tidigare.

Har en bild men IPD:arn ser ut att ligga åt fel håll här dock så man får fantisera lite om hur formen är mot originalaren:
Bild

Bonusbild på bak-krängarna (19mm vs IPD): https://www1.garaget.org/gallery/images ... _large.jpg

_________________
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06


Upp
   
InläggPostat: 13 mar 2019, 15:55 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 550
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Om du köper en får du gärna meddela om det passade med T5an då även jag funderat på den.

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 15 mar 2019, 23:06 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 11 apr 2017, 12:52
Inlägg: 12
Tack för bilden. Krängningshämmaren till 760i säljs tyvärr inte längre och den till 740 (fram) passar inte om man kör med t5 tyvärr så man får köra med distanser isåfall.

Mvh Thomas


Upp
   
InläggPostat: 03 apr 2019, 09:29 
Offline
Klubbmedlem 2019
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Inlägg: 4375
Kör: 740 med V8
Ort: Hässelby 165
In The White skrev:
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

_________________
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!


Upp
   
InläggPostat: 03 apr 2019, 17:05 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Arly165 skrev:
In The White skrev:
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 04 apr 2019, 17:53 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Inlägg: 5824
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
In The White skrev:
Arly165 skrev:
In The White skrev:
Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.


Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.

_________________
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06


Upp
   
InläggPostat: 08 apr 2019, 17:26 
Offline
Klubbmedlem 2019
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Inlägg: 4375
Kör: 740 med V8
Ort: Hässelby 165
steifan skrev:
In The White skrev:
Arly165 skrev:
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?

Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.


Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.

Det vore vänligt. Har köpt 7 tum bred fälg med et 32. Är det kanske mer lämpligt med 215 däck?

_________________
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!


Upp
   
InläggPostat: 08 apr 2019, 18:18 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Har du ET32 tror jag det kan bli problem innåt, original har ju 7/940 ET20-25.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 10 jun 2019, 22:32 
Offline
Ledamot

Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Inlägg: 3352
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

_________________
-740 Sport på Garaget-
-S80 V8 "Bruksis" på Garaget-


Upp
   
InläggPostat: 11 jun 2019, 17:15 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
JE Jr skrev:
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 11 jun 2019, 21:37 
Offline
Forumsfreak
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Inlägg: 3068
Kör: RWD
Ort: Örebro
JE Jr skrev:
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...


Ja det har ju gjorts förut. Fick tag på en 28mm framkrängare till 240 på det viset

_________________
Jonas Anderot


Upp
   
InläggPostat: 24 jun 2019, 12:31 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Inlägg: 5824
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
In The White skrev:
JE Jr skrev:
Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.


Har fått något enstaka "oplanerat" släpp innan jag bytte till nya däck här för något år sedan. Iofs inte kört så mycket i regn alls.
Ställer nog lite krav på däcken. Jag skulle inte rekommendera att köra med IPD-krängarna på vintern iallafall :lol:


**

Återkommer med info om hur mycket plats man har mellan däcken och krängningshämmarna vid fullt hjuluppslag.

_________________
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06


Upp
   
InläggPostat: 08 aug 2019, 17:32 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Inlägg: 5824
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Här är lite bilder med respektive framhjul med fullt rattutslag:

Bild

Bild

Har rattat fullt släppt ratten och låtit rattlåset gå i, antar att det rör sig om ca 5mm per sida som man "tappar".
Verkar finnas 30-40mm plats mellan Polaris fälgarna 7x17" ET20 med 215/45R17 Michelin Pilot Super Sport mot IPD-krängningshämmaren. Ser inga märken från tidigare när jag körde med 225/45R17 Continental SportContact 3 på samma fälgar.

_________________
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06


Upp
   
InläggPostat: 13 aug 2019, 21:17 
Offline
Klubbmedlem 2019
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 636
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.


Upp
   
InläggPostat: 13 aug 2019, 21:26 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
GT42 skrev:
Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 13 aug 2019, 21:38 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Inlägg: 5824
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
In The White skrev:
GT42 skrev:
Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?


Värt att tillägga är att min bil har 60mm sänkfjädrar och justerbara topplagringar monterade, har inte gjort någon hjulinställning i skrivande stund. Fjäderbenen är dock hjälpligt monterade i samma position som vanliga topplagringarna var innan så det borde inte spela någon roll.

_________________
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 21 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015