Hoj!
I jakt på lite tips för fortsatt felsökning.
Jag hittar spår av olja i expansionskärlet på min -98 B230FT men inga övriga symptom på dålig topp. Stoppar jag ner en näsduk i kärlet får jag enstaka oljefläckar men mestadels vatten, ingen majonäs etc.
Drar inget vatten, håller temp, ingen vitrök, ingen glykoldoft, olja på stickan och ner i ventilkåpan ser exemplarisk ut.
Viss fuktighet vid insuget men torrt nere vid blocket.
Några ideér på vad som kan tänkas försiggå? Begynnande packningshaveri eller något annat som kan tänkas spöka?
Oljespår expansionskärl (B230FT)
Oljespår expansionskärl (B230FT)
Tidigare: 945 FTT - 98, 945 LTT - 98, 945 LTT - 96, 945 FTT - 96, 945 SE - 94
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)
Första misstänkta är ju helt klart toppackningen. Är inget ovanligt att den är kass eller att
det ärgat vid någon kylkanal i toppen.
det ärgat vid någon kylkanal i toppen.
Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)
Jo precis, det är väl inte så mycket annat som kan förorsaka olja i vattnet. Frågan är väl om man river direkt eller väntar in ytterligare symptom.In The White skrev:Första misstänkta är ju helt klart toppackningen. Är inget ovanligt att den är kass eller att
det ärgat vid någon kylkanal i toppen.
Tidigare: 945 FTT - 98, 945 LTT - 98, 945 LTT - 96, 945 FTT - 96, 945 SE - 94
Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)
Riv när du ha tid, det är dumt att vänta tills det blir värre.
Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)
Ja helt klart, vill bara utesluta något annat innan jag gör det tradiga jobbet. Men förstås är det väl inte direkt något annat som kan ge samma symptom. I så fall automatolja via kylaren men det känns långsökt (även om jag stött på det på amerikanska forum).thol skrev:Riv när du ha tid, det är dumt att vänta tills det blir värre.
Tidigare: 945 FTT - 98, 945 LTT - 98, 945 LTT - 96, 945 FTT - 96, 945 SE - 94
Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)
Har du en automatlåda och får glykol i oljan så kan lådan lamellerna förstöras.
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4739
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: Oljespår expansionskärl (B230FT)
Är inte turbon både oljekyld samt vattenkyld? Ingen risk att de förorenas i aggregatet?
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!