Inre styrstag 740 (760)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Inre styrstag 740 (760)
Ska byta inre styrstag på min 760 '85 imorgon. Det vänstra är ok, men högra är helt slut, kan dra det en halv cm hit å dit. Inte konstigt att däcka-gubben hade svårt att göra hjulinställning, konstigare att han inte hittade vad det berodde på
Till frågan, kan man använda Volvo 240/260:s inre styrstag? Dels var styrstagen till 740 slut i hela Malmö och måste göra jobbet imorgon, dels hade det varit smidigt då 240:s styrstag är nån cm kortare från början. Har monterat TRX's lilla styrvinkelkit (spacer under fjäderbenet och framflytt av styrarmen). De rekommenderar i beskrivningen att man kortar "yttre gängen" på inre styrstaget 10-12mm på längden, så ganska smidigt att det redan är lite kortare på 240:s.
Bild för att jämföra; 240 först och original 740 sen:
Största skillnaden (förutom längden, som är en fördel, och gummiringen som går att ta bort) ser ut att vara den extra konan/upphöjda falsen vid inre gängan, som 240:s saknar. Kan det ställa till nått? Borde gå att lägga nån 14mm bricka där isf?
Till frågan, kan man använda Volvo 240/260:s inre styrstag? Dels var styrstagen till 740 slut i hela Malmö och måste göra jobbet imorgon, dels hade det varit smidigt då 240:s styrstag är nån cm kortare från början. Har monterat TRX's lilla styrvinkelkit (spacer under fjäderbenet och framflytt av styrarmen). De rekommenderar i beskrivningen att man kortar "yttre gängen" på inre styrstaget 10-12mm på längden, så ganska smidigt att det redan är lite kortare på 240:s.
Bild för att jämföra; 240 först och original 740 sen:
Största skillnaden (förutom längden, som är en fördel, och gummiringen som går att ta bort) ser ut att vara den extra konan/upphöjda falsen vid inre gängan, som 240:s saknar. Kan det ställa till nått? Borde gå att lägga nån 14mm bricka där isf?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Inre styrstag 740 (760)
Finns en del olika gängning på dom där stagen. Skulle tippa på att du måste hitta rätt styrstag.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Inre styrstag 740 (760)
Aha, kan ju skilja. Det är åtminstone M14 på båda, kanske olika stigning isf? Köpte nämligen två på Biltema till 240, kan öppna och prova försiktigt. Annars får jag vänta på att de får in rätt och byta senare. Skulle sparat de gamal från 945:an, de var iaf bättre än höger på 760:n. Glappade så det känns farligt...
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Inre styrstag 740 (760)
Finns en del olika styrväxlar till 7/940 så det passar oftast inte från en bil till en annan
om det inte är samma årsmodell.
om det inte är samma årsmodell.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Inre styrstag 740 (760)
Biltema kanske inte är bästa stället, men till 7/940 har de bara en modell inre styrstag. De motsvarar de som orginal heter TRW, kanske är vanligaste sorten för sitter samma på både min 760 och 940.
Ska testa med 240-stag senare idsg, återkommer med info om hur de passar. Smidigt om de passar, om nån annan monterar TXR-kitet och vill slippa kapa i nya stag.
Ska testa med 240-stag senare idsg, återkommer med info om hur de passar. Smidigt om de passar, om nån annan monterar TXR-kitet och vill slippa kapa i nya stag.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Inre styrstag 740 (760)
Googlade lite om styrstagen, det verkar som 240-folket använder 940-styrstag till sina ZF-styrväxlar när de förlänger bärarmarna och vill ha längre stag. Så då borde tvärtom funka eftersom jag vill ha 10-12mm kortare stag
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Inre styrstag 740 (760)
Jaha, det funkade ju inte, varken med 940-stag eller 240-stag. Inre styrstaget på min 760 ser ut som 940-modellen på undre bilden, men har M18 på gängan in mot styrväxeln. (Yttre, långa delen, med spännmutter och gänga mot yttre styrstag är exakt lika och med M14-gänga):
Så frågan är, var får man tag på styrstag med M18?
Edit: Styrväxeln med M18 heter Camgear, finns på både LMR, KL med flera för nån hundring
Så frågan är, var får man tag på styrstag med M18?
Edit: Styrväxeln med M18 heter Camgear, finns på både LMR, KL med flera för nån hundring
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Inre styrstag 740 (760)
Har du hört med Volvo?
Jag hade ett rent helvete att få tag på styrstag till min 945 -96. Någon gång har tydligen
styrväxeln blivit utbytt till en från 740 -88.
Jag hade ett rent helvete att få tag på styrstag till min 945 -96. Någon gång har tydligen
styrväxeln blivit utbytt till en från 740 -88.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Inre styrstag 740 (760)
Haha, ja så kan de ju också gå till. Omöjligt om man inte vet exakt vad man ska ha, och du har rätt att det finns ju flera olika. Minst 3 till 940, och säkert fler till 740. Men inne på KL Racings sida hade de flera olika, två med 14mm och en med 16mm och en med 18mm. Man får tydligen gå på chassinumret när det gäller 750/760. Fram till 1988-nångång ska det vara 18mm inåt och 14mm utåt, de hade dessa för bara 95:- så tog två st. Så med frakt 280:-, helt ok så får jag nya på bägge sidor...
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/st ... 12_88.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... index.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/st ... 12_88.html
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... index.html
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Inre styrstag 740 (760)
Monterade dem idag, Camgear 18mm från KLRacing. Måste ju säga att de är sjukt snabba på leverans, beställde i helgen och hade dem idag förmiddag med posten. Riktigt fin och stabil framvagn.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Inre styrstag 740 (760)
Jo KL Racing är bra att handla av.jonte_malmö skrev:Monterade dem idag, Camgear 18mm från KLRacing. Måste ju säga att de är sjukt snabba på leverans, beställde i helgen och hade dem idag förmiddag med posten. Riktigt fin och stabil framvagn.
Synd att du inte är klubbmedlem, då hade du fått rabatt hos dom.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Inre styrstag 740 (760)
Fanken, men 90kr styck är billigt ändåIn The White skrev: Jo KL Racing är bra att handla av.
Synd att du inte är klubbmedlem, då hade du fått rabatt hos dom.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240