Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 19 okt 2018, 12:41

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 jul 2018, 21:06 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Hejsan.

Jag har renoverat toppen och så blev det ny topplockspackning mm.
Innan dom renoverade toppen så fungerade Turbon utan problem men nu när jag hämtade den så fungerar inte den.
Verkstan sa bara att jag måste byta Turbon
Vet ej vad som har hänt. Får väl skaffa en ny Turbo eller en beg.

Det är en B230FK med TD04H-13C Turbo och så är den chippad med Bränsle steg 3 och Tändning steg 2.
2 1/2 tums avgassytem.
Kör 1.0 bar = 235hk.

Ska jag köra med TD04H-13C Turbon eller behöver jag ha större......

Mvh. Marko

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 10 jul 2018, 21:24 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det är inte så enkelt att armen till wastegateklockan lossnat från axeln på wastegatespjället?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 11 jul 2018, 02:38 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Aha... ska kolla det. Hoppas på det. Skulle underlätta en hel del

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 11 jul 2018, 17:29 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Hej igen.

Mycket riktigt axeln från wastegaten hade lossnat från spjället. Försökte sätta dit den ovanfrån men måste nog ta den underifrån.
Det gick tungt och dra ut den och den gick in lätt. Spjället gick lätt kände jag.
Sitter det nån sorts låspinne eller nåt som ska förhindra att den lossnar igen. Kan man sätta dit når enklare låsning.
Det är väl bara och haka dit den hoppas jag.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 11 jul 2018, 17:50 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
En fundering till. Axeln är lite jobbig och dra ut för att sätta den på plats. Den fjädrar tillbaka hela tiden.
Ska den vara så eller är det nåt med själva wastegaten

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 11 jul 2018, 21:40 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det ska sitta en "hårnålssprint" som låser stången i spjällaxeln.

Det ska vara ett lätt fjädertryck på stången ja, helt normalt!

Det är lättast att lossa de två skruvarna som wastegateklockan sitter skruvad i turbon
med och först haka på stången på axeln. Sedan är det lätt att "dra" klockan på plats
igen.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 12 jul 2018, 00:43 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Ok då ska jag testa det. Tackar för hjälpen och tips.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 12 jul 2018, 17:11 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det var så lite så...

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 12 jul 2018, 20:47 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Hej igen.

Nu har jag satt dit axeln på spjället och hade tur att den gamla hade åkt bara ur så att det var bara att sätta dit en ny sprint.
Det uppstog ett nytt problem. Var ute och provkörde och bilen gick bra. Jävla tryck blev det.
Sen började den och rycka och gå jätte dåligt på tomgång. Han blev rätt varm i motorn med men det kan ju vara för jag tröck på lite.
Tempen stog på normalt i allafall.
Kollade slangar och sånt men ingen vad jag såg hade hoppat ur.
Har ni tips vad det kan vara.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 12 jul 2018, 20:58 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Hur mycket laddar den?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 13 jul 2018, 01:54 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Den ska ladda 1 bar men jag vet inte om det stämmer. Hur kan man kolla laddtrycket?

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 13 jul 2018, 13:50 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
zorro69 skrev:
Den ska ladda 1 bar men jag vet inte om det stämmer. Hur kan man kolla laddtrycket?

Du måste skaffa dig en seriös graderad laddtrycksmätare.

Om du inte vet vad den laddar råder jag dig till att koppla in en mätare INNAN du gasar!
Nu vet du ju inte alls vad den laddar, du kan rasa motorn!

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 13 jul 2018, 14:04 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Ok då ska jag köpa mig en laddtrycksmätare och kolla trycket.
Från början innan jag renovera toppen och böt topp packning så stog den på 1 bar.
Det kan ju ha ändrat sig nu. Jag ska kolla upp det innan jag börjar gasa som sagt.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 13 jul 2018, 14:41 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
En grej till. Jag har ju original tryckmätare på bilen och den slog i botten vid gaspådrag. Är det svårt att ställa ner trycket.
Är rätt rookie på turbo bil. Tänkte köpa mig en tryckmätare på BSR annars.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 13 jul 2018, 14:55 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
BSR mätarna är bra!

Om du har justerbar stång (gängad) på wastegateklockan så skruvar du ut stången, alltså
så att den blir längre.

Hur såg du att den laddade ett bar innan utan mätare?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 14 jul 2018, 02:56 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Det var förra ägaren som sa det. Jag frågade honom var det var för chip på den men det visste han inte. Konstigt om det är han som har chippat den.
Ända jag fick fram var att den hade Bränsle steg 3 och Tändning steg 2 och att han sa att den var på 1bar tryck.
Bilen är ju inte så törstig heller så jag tippa på att det är nån ekonomi chip.
Jag har inte gängad stång.
Testade starta bilen idag och den gick i gång men den var rätt orolig på tomgång sen att den var ryckig när jag körde med den tidigare.
Ska prova och byta tändstift på den igen och börja med.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 14 jul 2018, 09:19 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Aha, okej!

Ja jag hade börjat med en laddtrycksmätare för att vara säker.

Du kan ju öppna boxarna och se om det står någon info på chipen.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 15 jul 2018, 02:30 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Ok jag ska fixa laddtrycksmätare och sen se om jag får den och gå rent igen. Provade koppla ur LMM och då gick den ännu sämre på tomgång.
Börjar med laddtrycksmätare och tändstift först.
Sen sa jag visst fel om stången på wastegaten. Den är gängad. Undrar om dom har bytit Wastegaten eller om det är original som sitter där.
Är det gängad stång på lättrycks wastegaten? Hur mycket kan man skruva ut den när man ska kolla trycket (när mätaren är där)
Var kopplar jag in tryckmätaren?
Som sagt är rookie på turbo bil. :-)

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 15 jul 2018, 09:02 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Nej, det är inte gängad stång på LTT, så den är utbytt.

Man får testa sig fram när man justerar på stången. Men utgångsläget brukar jag ha att
man ska få dit wastegateklockan med endast en lätt fjädring, sedan får man justera och
hålla koll på mätaren.

Om du tar loss panelen över fötterna på förarsidan så kan du koppla på mätaren med ett
T-kors på slangen till originalmätaren.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 15 jul 2018, 21:01 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Oki doki. Nu har har beställt en laddtrycksmätare och mätarhus från BSR. Ska koppla in den och se vad det är för tryck.
För att se trycket ska man ut och köra eller kan man göra det genom att gasa bara

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 15 jul 2018, 22:01 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Du måste ut och köra.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 16 jul 2018, 02:26 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Ok. Då ska jag bara vänta på tryckmätaren. Böt tändstift idag. Den gick lite bättre men när man körde lite med den så försvann tomgången när man stanna. Gasade man till så fick man den och gå på orolig tomgång igen. Vet inte om han får för lite bensin kanske men han var inte lika ryckig som förut.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 22 jul 2018, 13:39 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Hejsan igen. Mitt laddtryck ligger på 1 bar. Enligt vad den förra ägaren sa åt mig: Den är chippad med Bränsle steg 3 och Tändning steg 2.
Tryck 1.0 bar = 235hk.
Den har ju TD04H-13C Turbo så jag funderar om man ska dra ner trycket. Känns lite för mycket för den lilla Turbon.

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
InläggPostat: 22 jul 2018, 14:50 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17606
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Du har ungefär 210-215Hk på 1,0 bar med din setup.

Jag hade sänkt till 0,8, max 0,9 bar. Så högt som 1,0 och däröver blir turbon som en
varmluftspistol.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 22 jul 2018, 23:19 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Inlägg: 66
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm
Ok då ska jag sänka ner den till 0.8 bar. Tackar för hjälpen

_________________
VOLVO 940 CLASSIC -98


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015