Jag får inte upp bagageluckan!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
uma
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 maj 2018, 05:50

Jag får inte upp bagageluckan!

Inlägg av uma »

Jag har en 740 GLT -88 som stått i några år. När jag skulle låsa upp bagageluckan så gick bara halva nyckeln in. Jag smörjde med låsspray och försökte igen med samma resultat. Jag prövade då att knacka in nyckeln men den gick ändå bara in till hälften. När jag drog ut den så gick den av. Jag kan fälla ner en barnsits ur ryggstödet i baksätet och det blir då en lucka in till bagageutrymmet. Kan jag öppna bagageluckan den vägen ? Någon som har ett tips?

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Jag får inte upp bagageluckan!

Inlägg av David W »

Flertalet förlängare och en 10ans hylsa på spärrskaft så kan du skruva lös låsmekanismen
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

uma
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 maj 2018, 05:50

Re: Jag får inte upp bagageluckan!

Inlägg av uma »

Det funkade bra det. Jag hade redan högra baklyktan bortmonterad så jag körde in högerarmen där och skruvade bort låsmekanismen. Lite bökigt och trångt men det gick. Tack för tipset.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Jag får inte upp bagageluckan!

Inlägg av Eda »

Det sitter bleck av olika storlek i låscylindern som motsvarar slipningen på din nyckel. Dessa bleck ärgar fast i cylindern som är av aluminum, vilket resulterar i att nyckeln inte går in. Om du hade fått in nyckeln hade blecken inte fjädrat tillbaka igen och du hade inte kunnat låsa upp ändå. Det går att banka ur blecken och ta bort allt ärg för att få det fungerande igen. Finns en tråd i faq om detta. Värt att nämna är att cylinderns hål är genomgående så man kan banka på undersidan för att få ur blecken. Det kan vara svårt att se att det fungerar så om det är mycket ärg. Jag har gjort det om du undrar något över förfarandet och vill prova. Om du har en till nyckel förstås, eller bilen kanske ska skrotas...

uma
Färsk användare
Inlägg: 14
Blev medlem: 09 maj 2018, 05:50

Re: Jag får inte upp bagageluckan!

Inlägg av uma »

Nej bilen ska inte skrotas. Jag ska testa det du skriver om. Jag återkommer.

Skriv svar