B230E går inte på tomgång

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Alexfriborg98
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2018, 08:52

B230E går inte på tomgång

Inlägg av Alexfriborg98 »

Hej, behöver lite hjälp av någon som kke vet problemet.
Köpte ganska nyligen en 745 GLE, motormässigt så funkade den som den skulle. Startade alltid på ett varv och funkade perfekt och hade en tomgång på ca 1000rpm.

Nu till problemet:
Körde nyligen slut på all bensin och nu när jag har fyllt upp den igen så finns de helt plötsligt ingen tomgång, för att kunna starta bilen så måste jag gasa ganska mycket vilket ja inte behövde innan och när den äntligen startar så går den bara när man håller full gas. Släpper jag gasen så går den direkt ner till 1000rpm hostar och dör.

Har bytt:
Spridarpackningarna
Insugspackningen
Grenrörspackningarna
Luftfilter
Bensinfilter
Tändstiften

Fattar inte va som har hänt då de den bara gav upp efter att jag körde slut tanken. MVH Alexander

Alexfriborg98
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2018, 08:52

Re: B230E går inte på tomgång

Inlägg av Alexfriborg98 »

Glömde att skriva med. När jag tog bort slangen mellan luftburken och insuget så låg det en ganska stor mängd olja i botten av insuget och när man får igång bilen så blåröker det mycke. Kan det va de som är problemet att det kommer i insuget?

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: B230E går inte på tomgång

Inlägg av thol »

Har du möjlighet att kolla bränsletrycket? Bränslepumparna kan ha tagit skada av att gå torra.

Alexfriborg98
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2018, 08:52

Re: B230E går inte på tomgång

Inlägg av Alexfriborg98 »

När jag körde slut på tanken så måste de ha följt med skit in i filtret, så byte de direkt vilket fick bränsörtrycktet att blir bra mycke högre då koppar röret som går från insuget till tanken med bensin började pissa av sig själv. Skulle nog gissa på att pumpen inte är problemet

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: B230E går inte på tomgång

Inlägg av einar- »

Alexfriborg98 skrev:Glömde att skriva med. När jag tog bort slangen mellan luftburken och insuget så låg det en ganska stor mängd olja i botten av insuget och när man får igång bilen så blåröker det mycke. Kan det va de som är problemet att det kommer i insuget?
Oljan kommer från vevhusventilationen så den är fullt normal. Känns det som att motorn går för magert eller fett? Att den ryker kan vara att den får på tok för mycket soppa
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Alexfriborg98
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 apr 2018, 08:52

Re: B230E går inte på tomgång

Inlägg av Alexfriborg98 »

Skulle mycke väll kunna va så att de får för mycket med bensin, hur kan jag kolla om detta är problemet. Svårt att felsöka för mig med begränsade kunskaper då den funkade perfekt och bara helt plötsligt bestämde sig för att ge upp

Skriv svar