Går ner i varv o nästan dör 740 GL -88B

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Går ner i varv o nästan dör 740 GL -88B

Inlägg av Volvolotten »

Hej! Lilla bilen fortsätter att strula o jag behöver mer hjälp. När man kör o ska växla ner, t ex när man kommer fram till en korsning / rondell, o trampar ner kopplingen så går han ner så mkt i varv så han nästan dör. I övrigt går han rätt bra, liten när han är kall men det tror jag beror på att tempgivaren ger lite felaktiga signaler. Vet att den behöver bytas...
Vad kan det vara nu? Tomgångsmotorn? Luftläcka?
Tändstift o dyl är bytt i maj.
Tacksam för svar!
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Går ner i varv o nästan dör 740 GL -88B

Inlägg av Lehto »

Volvolotten skrev:Hej! Lilla bilen fortsätter att strula o jag behöver mer hjälp. När man kör o ska växla ner, t ex när man kommer fram till en korsning / rondell, o trampar ner kopplingen så går han ner så mkt i varv så han nästan dör. I övrigt går han rätt bra, liten när han är kall men det tror jag beror på att tempgivaren ger lite felaktiga signaler. Vet att den behöver bytas...
Vad kan det vara nu? Tomgångsmotorn? Luftläcka?
Tändstift o dyl är bytt i maj.
Tacksam för svar!
Hejsan,

Jag har precis samma problem som dig på min 940 lågtrycks turbo.
Du kan checka igenom min tråd lite där finns redan lite nyttigt:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=62&t=76800

Mitt nästa steg är åtminstone att byta ut EGR-ventilen, har en splitter ny som ligger å väntar på inkoppling så hoppas det ska lösa problemet.
Om det inte gör det så kommer jag testa att byta bränslereläet, någon sa till mig att om den är dålig så kan de medföra att soppapumpen inte får tillräckligt med spänning.

Går din tomgång ner så lågt att motorelektroniklampan tänds? Om den gör det så borde du kunna plocka ut felkoder ur diagnosuttaget på förarsidans fjäderbenstorn.
Vilket som så kanske de är värt att ta ut koder för att se om det finns något, tyvärr funkar inte mitt diagnosuttag så kan inte få ut nå felkoder på min.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
940 Turbo brukis: Bild

Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Re: Går ner i varv o nästan dör 740 GL -88B

Inlägg av Volvolotten »

[thum] Hej! Han går ner till strax under 500 varv o sen tar han sig samman o går upp igen. Inga lampor hinner tändas. Bränslerelät byttes typ 2006... kanske dags för en koll av det. Sen vet jag att soppafiltret inte är bytt så länge jag haft bilen (13 år), han har betett sig underligt ett tag innan han började med detta med varvtalen. Ungefär som om han "gungade" fram, som man satt o trampa-släpp-trampa-släpp på gasen. Ska tilläggas att han stått i nästan 2 år innan jag skrämde liv i honom i början av maj. Sen dess har han bara krånglat.... ska kolla det där med relä o EGR - ventil. Tack för tips! Ska kolla i din tråd! [thum]
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Skriv svar