Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Som ni kanske vet om har jag problem med tomgången vid varmmotor och när man kopplar inför rödljus el liknande så sjunker RPM till 500 sträcket för att sedan hitta tillbaka upp till ~850.
Motorn är en B230FK 1995, jag har rengjort spjällhuset och justerat spjällägesgivaren enligt volvos specifikationer (med 0.10mm bladmått emellan så ska givaren ticka vid stängning och med 0.45mm bladmått ska den inte ticka) har även monterat av och rengjort tomgångsmotorn med bromsrengöring och sedan smörjt med lite wd40.

Tyvärr hjälpte inget av detta och problemet kvarstår, nu vet jag inte riktigt vad jag ska ge mig på härnäst, bilen är välservad senast i April tror jag det var med nya stift, olja, filter, m.m.
Här om dagen tänkte jag testa ta ut felkoder och se om jag fick några rapporterade fel, men tyvärr verkar mitt diagnosuttag inte fungera då lysdioden inte ville lysa alls...

Funderade lite om EGR-ventilen kan ha någon påverkan om den är dålig, eller ska/borde den kunna påverka tomgången?
Eller är det större chans att tomgångsmotorn är dålig heltenkelt?

Tacksam om ni har några tips.
940 Turbo brukis: Bild

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Inlägg av Eda »

Användaren unix här på forumet höll på en del med tomgången på sin 850, se http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 88#p970788 och en sida framåt eller så för lite tips om vad han gjorde.

Om EGR har fastnat i öppet läge har du problem, då den ska vara stängd på tomgång.

Annars kan det ju vara massa andra saker, otäta o-ringar till någon spridare eller tjuvluft vid insuget t.ex.

Fick liknande problem på min 960 när luftbälgen till insuget var trasig, en reva i gummit precis vid tomgångsmotorn som gjorde att den tog tjuvluft.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Inlägg av Lehto »

Eda skrev:Användaren unix här på forumet höll på en del med tomgången på sin 850, se http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 88#p970788 och en sida framåt eller så för lite tips om vad han gjorde.

Om EGR har fastnat i öppet läge har du problem, då den ska vara stängd på tomgång.

Annars kan det ju vara massa andra saker, otäta o-ringar till någon spridare eller tjuvluft vid insuget t.ex.

Fick liknande problem på min 960 när luftbälgen till insuget var trasig, en reva i gummit precis vid tomgångsmotorn som gjorde att den tog tjuvluft.
Jaså, det är så alltså, min EGR ventil ser inte allt för fräsch ut faktiskt.
Men jag kanske skulle börja med att köpa en flaska startgas å spraya lite runt insuget för att se vad som sker.
Har aldrig använt startgas tidigare, men visst ska man ha motorn igång och spraya vid potentiella läckageställen och om de då sugs in i motorn så borde varvtalet öka när startgasen letar sig in?
Eller hur märker man att startgasen hittat en läcka?

Ska kika i Unix tråd, tack så mycket.
940 Turbo brukis: Bild

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Inlägg av Eda »

Yes, exakt så kan du felsöka med startgas.
Utsidan på EGR-ventilen spelar mindre roll, det är snarare insidan som blir full med sot så den fastnar.

EGR verkar många tro är ett dumt påfund för att få bättre avgasvärden, vilket den också bidrar med. Men den bidrar även med att få ner förbränningstemperaturen så den motverkar spikningar och ger en högre verkningsgrad då mindre energi går åt till att värma motorn.
Så du tjänar på att laga den istället för att plocka bort den.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Inlägg av Lehto »

Eda skrev:Yes, exakt så kan du felsöka med startgas.
Utsidan på EGR-ventilen spelar mindre roll, det är snarare insidan som blir full med sot så den fastnar.

EGR verkar många tro är ett dumt påfund för att få bättre avgasvärden, vilket den också bidrar med. Men den bidrar även med att få ner förbränningstemperaturen så den motverkar spikningar och ger en högre verkningsgrad då mindre energi går åt till att värma motorn.
Så du tjänar på att laga den istället för att plocka bort den.
Ok, ja jag har definitivt för avsikt att få allt att fungera som det är tänkt. Vilket eventuellt innebär en ny EGR-ventil.
Men som du sa så ska jag börja med startgas som första steg. Andra steg får bli att försöka titta på EGR-ventilen.

Bilen har även börjat bli dålig på att starta nu senaste två månaderna. Den vill inte riktigt tända till och tyvärr måste jag ge gas för att den ska hoppa igång ibland.
Tidigare så kunde detta fenomen uppstå typ 1 gång i kvartalet, men nu har det börja hända mer ofta typ 1-2 gånger i veckan.
Är så surt också att mitt diagnosuttag på bilen inte fungerar... Kan gissa att den borde ge ifrån sig något fel vid ett sånt läge.
Men antar att om jag har start problem så kan de mycket väl vara så att t.ex EGR-ventilen är öppen så motorn får för mycket luft och därmed inte tänder?
940 Turbo brukis: Bild

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Inlägg av Lehto »

Hittade denna texten här på forumet. Och med tanke på att jag bara har problem emd varmmotor så kanske de är min ventil som är kass:
Volvo245GLT skrev:Du borde kunna koppla in röret vart du vill.. EGR fungerar ju som så att lite av avgaserna sugs tillbaka av motorn och släpps in i insuget då det finns vacuum där, alltså vid tomgång eller lätt belastning. Detta sänker förbränningstemperaturen och minskar fyllnadsgraden (avgaserna är ju inerta) med resultatet att det går åt mindre soppa.
När motorn är kall så är systemet urkopplat, och lika vid laddtryck.. Så i teorin ska EGR inte stjäla någon effekt. 8)
Vid kall motor så är systemet urkopplat, sen när motorn blir varm så ska den väl försöka reglera och kanske fallerar pga att den kärvar eller nått är trasigt i den.
940 Turbo brukis: Bild

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Tomgångs problem, kan EGR-ventilen påverka?

Inlägg av Lehto »

Köpte startgas igår å sprayade kring insuget, spjällhuset, egr-ventilen å lite slangar men hörde/märkte ingen skillnad på motorgången så de bör med andra ord vara tätt.
Testade också med en begagnad tomgångmotor från en saab 900 -89 den hade precis samma bosch nummer som min, och kollegan som jag lånade den av tog den direkt ur sin bil och han sa den hade lite förhöjd tomgång med den. Men när jag kopplade in den i min bil var tomgången helt obefintlig..? Bilen startade men dog direkt, provade igen och den tände gav lite gas men så fort jag släppte gasen så dog bilen...
Kopplade in min tomgångsmotor igen och då funkade allt igen som de ska med dom problemen jag har.

Men tyckte de var lite märkligt att tomgången var obefintlig med denna motor, även om den nu kommer från en SAAB, det är ju precis samma tomgångsmotor, bosch med samma nummer å allt.

Nä de blir väl till att försöka hitta någon EGR-ventil till rimligt pris tror jag.

Någon som vet vilken EGR-ventil jag ska ha egentligen?
Jag tror att det finns 2st å de verkar bero på om man har manuell eller automatisk växellåda men tycker inte det verkar stämma ändå...
6842726 - manuell
6842725 - automat

Jag borde ju ha den till manuell men söker jag på den på skandix.de t.ex så ser den helt annorlunda ut. Den har en anslutning som är ingefär som för returröret till turbon.
Någon sådan anslutning har inte jag på mitt egr-rör den är bara rund ser ut som man tryckt in röret i den bara :P
Och söker jag på den till automat så ser den ut exakt som min.
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar