Olja på tändstiften samt grinig vid kallstart 740 GL-88B

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Olja på tändstiften samt grinig vid kallstart 740 GL-88B

Inlägg av Volvolotten »

Pärlan har blivit kinkig. När man startar går han som en potta skit, rycker o har sig. När jag bytte tändstift såg jag även att det var olja på de mittersta, ungefär i skarven där nyckeln får fäste (herregud, vad kallas det för nu då?). Lite olja på gängorna, men alltså mest ovanför. Vet att han läcker olja i packboxarna både fram o bak...
Han går bra när han blivit varm sen. Tips?
Motortyp B230FS
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Olja på tändstiften samt grinig vid kallstart 740 GL-88B

Inlägg av qubert »

Ryckigheten gissar jag kan vara tändrelaterat, kanske fördelarlock och rotor eller tändkablar som är glappiga och behöver bytas? En av mina bilar nödbytte jag till en dålig rotor på nyligen och den är riktigt tjurig första minuten men sen går den renare. Nåt annat som påverkar kallstart brukar ju vara tempgivaren, en av de som sitter under insuget, finns info här på forumet om vilken som gör vad :)

Oljan vid tändstiften kan väl ha kommit dit om det spillts olja vid påfyllning, eller från packboxarna som du säger. Är det på utsidan bara så är det ju okej, om nu inte packboxarna läcker så mycket att det blir pölar på marken, då kanske de borde bytas... Såg stiften bra ut på insidan, ljust och rent porslin?

Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Re: Olja på tändstiften samt grinig vid kallstart 740 GL-88B

Inlägg av Volvolotten »

Ja, funderade på om det inte kunde vara tempgivaren... beträffande rotorn så är den ny, fördelarlocket lika så. Kablarna har förvisso några år på nacken... beträffande tändstift så var de blöta på en sida, "framåt" så att säga. Andra sidan var ren. Läcker inte så mkt från packboxarna att det syns på golvet, men det syns ju i motorn. Kletig underkant ventilkåpa o neråt. Jag får undersöka saken nu i helgen, hur mkt det egentligen läcker o försöka se om det rinner ner till stiften. Bilen har ju stått länge så nu när saker o ting börjar röra sig märker man ju vad som inte är helt okej... Pratade med en kille på verkstan o han sa nåt om ventiltätningar (?). Sånt där kan ju inte jag. ..
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Olja på tändstiften samt grinig vid kallstart 740 GL-88B

Inlägg av qubert »

Hmm, om den nyss utvecklat det felet skulle jag isåfall se om det beror på rotorn och fördelaren som nyss byttes. Det är typ större risk att det skulle vara en ny reservdel som orsakar problem än något random som bara bestämt sig att dyka upp samtidigt, även om en helst inte vill behöva göra samma jobb två gånger.

Vet inte helt hur du menar med tändstiften, men det låter inte allt för illa, skulle kunna vara helt normalt bara. Bensinmotorer är skitiga, inget en nånsin kan komma undan helt :/ Går att dilla med ventiltätningarna, men jag har faktiskt aldrig hört om några riktiga problem med dem på B230, de borde vara okej. Om något skulle jag rensa vevhusventilationen och se så den andas fritt, så motorn åtminstone inte trycker ur sig olja med flit, för den brukar ju kunna klegga igen.

Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Re: Olja på tändstiften samt grinig vid kallstart 740 GL-88B

Inlägg av Volvolotten »

Ja, den gick ju bra när jag körde hem honom från vinterförvaringen i våras... Men nu är beslutet att skrota den i vilket fall taget då det blivit för mkt att göra på den. Har en 945a som kostat en del, bl a växellådebyte, o nånstans måste man dra gränsen för vad man ska kosta på dem. Då är det den som bara går 3-4 mån per år som får stryka med... Trist, men så får det bli...
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...

Skriv svar