940 ECC felkod 2-3-3
940 ECC felkod 2-3-3
Hej,
Har en 940 med krånglande ECC. Ibland funkar den som den skall, men ofta så blinkar bara "ac"-knappen. Har testat felkod när den inte funkar och ger 2-3-3 vilket ska innebära kupéfläkt överström. Men kupéfläkten går lätt och har testat med en annan kupéfläkt med samma resultat. Felet måste alltså ligga någon annanstans. Det jobbiga är ju att det bara är ibland det funkar..
Vad kan det vara?
Har en 940 med krånglande ECC. Ibland funkar den som den skall, men ofta så blinkar bara "ac"-knappen. Har testat felkod när den inte funkar och ger 2-3-3 vilket ska innebära kupéfläkt överström. Men kupéfläkten går lätt och har testat med en annan kupéfläkt med samma resultat. Felet måste alltså ligga någon annanstans. Det jobbiga är ju att det bara är ibland det funkar..
Vad kan det vara?
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Upptäckte en till sak idag förresten - det är ingen skillnad på fläktläge 4 och 5. Mellan 3 och 4 märker man en stor skillnad, men det är ingen skillnad alls mellan 4 och 5. Kan det vara fläktmotståndet som strular?
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Ingen som har nån aning?
Ibland kan den lägga av helt appropå. Som idag tillexempel, precis när jag hade parkerat och skulle slå av bilen så slutade fläkten att fungera helt plötsligt.
Ibland kan den lägga av helt appropå. Som idag tillexempel, precis när jag hade parkerat och skulle slå av bilen så slutade fläkten att fungera helt plötsligt.
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Prova att mäta spänningen över fläkten (i kontaktstycket) medan fläkten är igång, med motorn på tomgång.
På läge 5 ska man få full batterispänning (dvs en bit över 13 V). Är det ingen skillnad mellan läge 4 och läge 5 så är det antingen fel på "fläktmotståndet" eller dålig kontakt någonstans.
("Fläktmotstånd" inom citattecken eftersom det inte är ett motstånd som på bilar med manuell klimatanläggning, utan en elektronisk styrenhet, "kraftsteg" eller vad det brukar kallas.)
På läge 5 ska man få full batterispänning (dvs en bit över 13 V). Är det ingen skillnad mellan läge 4 och läge 5 så är det antingen fel på "fläktmotståndet" eller dålig kontakt någonstans.
("Fläktmotstånd" inom citattecken eftersom det inte är ett motstånd som på bilar med manuell klimatanläggning, utan en elektronisk styrenhet, "kraftsteg" eller vad det brukar kallas.)
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Blir inte klok på detta. Ibland funkar det utmärkt, och ibland inte. Oftast räcker det med att starta om bilen så funkar det.
Nåja, fick nyss ut två till felkoder vid olika tillfällen. 1-6-1 den ena gången och 1-2-2 den andra.
fattar inte hur jag ska gå vidare med detta..
Nåja, fick nyss ut två till felkoder vid olika tillfällen. 1-6-1 den ena gången och 1-2-2 den andra.
fattar inte hur jag ska gå vidare med detta..
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
1-6-1 är solsensorn. Du får felkod på den om inte bilen står ute i solljus när du testar. Det gäller även om det är riktigt mulet.
1-2-2 är yttertempgivare signal för hög. Det vet jag inte riktigt varför du får? Ta reda på var den sitter och kolla den oculärt efter uppenbara fel.
1-2-2 är yttertempgivare signal för hög. Det vet jag inte riktigt varför du får? Ta reda på var den sitter och kolla den oculärt efter uppenbara fel.
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Ja det var ju lite mulet ute idag, kan ha varit därför.
Men det känns så himla skumt för det är helt oregelbundet. Ibland kan det funka jättebra ett längre tag och nästa dag inte funka alls, knappt.
När det inte funkar:
Om man startar bilen och har autofunktionen på brukar det inte blåsa någonting, men då går det oftast att ändra till 1-5 på fläktvredet och det blåser ändå.
Men, om man startar bilen med fläktvredet på ett läge (inte auto) går det inte att få den att blåsa något alls.
Ja, ni hör ju, det är konstigt.
Men det känns så himla skumt för det är helt oregelbundet. Ibland kan det funka jättebra ett längre tag och nästa dag inte funka alls, knappt.
När det inte funkar:
Om man startar bilen och har autofunktionen på brukar det inte blåsa någonting, men då går det oftast att ändra till 1-5 på fläktvredet och det blåser ändå.
Men, om man startar bilen med fläktvredet på ett läge (inte auto) går det inte att få den att blåsa något alls.
Ja, ni hör ju, det är konstigt.
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Ja det är ju allt lite lustigt! Är absolut ingen klippa på elektronik, så jag kan tyvärr inte ge några goda råd i ämnet.
- SA4AQS
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1306
- Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
- Kör: 744 -88a Flygmotor
- Ort: Säter
- Kontakt:
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Prova löd om komponenterna i kraftsteget eller vad vi nu ska kalla den.
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Det är alltså den där som vissa (felaktigt) kallar för motståndet, eller ja, den sitter ju där istället för fläktmotståndet? RIsken är nog egentligen störst att jag bränner mig på tummen än får lödningarna rätt, men kanske ska leta på skroten och prova med ett beg. istället?SA4AQS skrev:Prova löd om komponenterna i kraftsteget eller vad vi nu ska kalla den.
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Min fläkt fungerade lite till och från på min 945 -98 med ecc, bytte motståndet eller vad det nu är och fungerade bra efter det.
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Den svarta boxen alltså?AntonE skrev:Min fläkt fungerade lite till och från på min 945 -98 med ecc, bytte motståndet eller vad det nu är och fungerade bra efter det.
Ska nog testa att byta den eller fixa lödningarna när jag får tid. ECCn funkar för det mesta faktiskt, men lite störande när den väl får för sig att ge upp.
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Jo precis den svarta boxen, https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31104980/
Re: 940 ECC felkod 2-3-3
Brukar själv störa mig på trådar som inte får någon lösning, så kan ju passa på att ge en update med vad som hände.
Bytte den svarta boxen som sitter istället för ett vanligt motstånd. Ingen aning vad den heter. Funkade bra efter det, men sålde den ett par veckor senare så hann aldrig långtesta.
Bytte den svarta boxen som sitter istället för ett vanligt motstånd. Ingen aning vad den heter. Funkade bra efter det, men sålde den ett par veckor senare så hann aldrig långtesta.