7/940-oljeguiden (Uppdaterad 2017-10-21)

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

7/940-oljeguiden (Uppdaterad 2017-10-21)

Inlägg av qubert »

Ny info markeras med röd text. Tidigare ny info återgår till svart text vid varje uppdatering.

Tjenare! Jag har knåpat ihop en liten oljeguide tillägnad de 7/900-ägare som vill:
1. Köpa olja
2. Få en slant över till reservdelar
3. Förlänga bilens livslängd
4. Ha mer kunskap om olja

OBS! Oljorna i denna guide har jag valt ut baserat på helt vanliga 740 och 940, och jag har valt oljor som är rimliga utifrån bilens behov och köparens plånbok. Detta är inte en guide som visar de allra bästa superoljorna för trimmade motorer eller vidskepliga ägare, utan den visar oljor som räcker för dagligt bruk. Jag försöker använda begrepp som är lätta att förstå utan ingående förkunskaper, och på vissa ställen kommer oljenördarna vilja skrika på mig genom skärmen eftersom jag förklarat något helt fel. Om jag påstår något helt galet, tveka inte att säga till. Om tråden flyttats till FAQ och inte längre går att svara i, skicka ett PM!

Diskussion om biltemas oljor och oljetillsatser likt STP undanbedes.

En stor del av det som möter kunden när man letar efter olja är marknadsföring, och marknadsföring säger nästan ingenting om oljans innehåll. De som jobbar med oljeanalys håller med om att de flesta oljorna går att använda "universellt", och att det är relativt små skillnader i slitage mellan olika oljor. Jag tror att man behöver lägga fokus på oljans livslängd när man talar om kvalitet, för även den billigaste mineraloljan sköter uppgiften att hålla isär motorns metalldelar så att de inte nöter på varandra. Att kunna lita till 100% på oljans skydd ända tills man tappar ur den är viktigare, och tänk vad bra om man kunde köpa en olja som faktiskt håller att köra riktigt länge på. Detta är mitt fokus, och det tror jag är rätt tänk för en vanlig personbil.

Både nybörjare och erfarna mekaniker kan falla offer för missförstånd, rykten och myter. Det kan till exempel stå vissa otydliga, oroande eller tveksamma saker i oljornas produktbeskrivningar, som jag vill få lite rätsida på först för att underlätta ditt val av oljor. Klicka på [Reveal] nedan för att se listan.
PRIME_BBCODE_SPOILER_SHOW PRIME_BBCODE_SPOILER: De tio budorden
1. Dieselmotorolja. Betyder ungefär "tål mer skit". I praktiken betyder det att oljan har förmåga att ta upp en större mängd föroreningar i sig, så den rengör motorn bättre och fortsätter hålla rent under längre tid. Ett högt TBN-tal hjälper till att under långa bytesintervall neutralisera syror som uppkommer, bland annat när avgaser smiter förbi kolvringarna och förorenar oljan. Dessutom finns ofta väl tilltagna halter friktionsminskare, ämnen som "tröttas ut" och fungerar sämre ju längre oljan går i motorn. Kort sagt - en bra olja för att hålla motorn ren och för att möjliggöra långa bytesintervall. Myt: "Dieselolja är farlig för bensinmotorer." Inte sant överhuvudtaget.

2. Mineralolja. Trots att syntetoljor funnits tillgängliga i väldigt många år är det är inga som helst problem att köra med mineralolja i motorn. Många mineraloljors additivpaket är formulerade för våra äldre motorer, och de ger lika bra slitageskydd i en normal motor som en syntetolja. Rätt mineralolja är alltid bättre än fel syntetolja, och det finns inga bekymmer med att byta från syntetolja till mineralolja eller tvärtom.

3. Delsyntet/semisyntet. Kan betyda "en blandning av syntetolja och icke-syntetolja" eller "mineralolja som genomgått längre förfiningsprocesser". I bägge fallen är dessa oljorna inte mycket dyrare än en vanlig mineralolja, och även dessa oljorna är oftast formulerade för äldre motorer. Erbjuder i regel lite bättre skydd och renare motor jämfört med mineralolja.

4. Syntet/helsyntet. Begreppet syntetolja får betyda "mineralolja som genomgått längre förfiningsprocesser" eftersom det är en sorts syntetisering ur lagens synvinkel. Helsyntet är därför en indikation på att det handlar om "ren" syntetolja. Det finns flera sorters basoljor som är syntetiska och har olika egenskaper, men i personbilsbruk spelar det oftast ingen roll alls vad gäller slitageskydd. Med några undantag kan man säga att alla sorters helsyntetiska oljor är mer än tillräckliga för att skydda en normal motor. Additivpaketet är oftast formulerat för en modern motor, men oljetillverkarna är noga med att det ska funka även i äldre motorer. Den nyaste klassificeringen API SN är, trots vissa myter som cirkulerar, helt säker att använda i äldre motorer.

5. Racingolja. Här vill jag höja ett varningens finger för racingoljor. Dessa oljor är formulerade för racing, inte för bruksbilar. Ja, de är ofta baserade på extremt starka syntetoljor, men additivpaketet är helfel och räcker inte för normallånga bytesintervall. Var beredd att byta olja OFTA om du vill att det ska stå racing på oljedunken.

6. Fuel economy-olja. Oftast dyr i inköp och med relativt kort livslängd, kräver att man är noga med sina bytesintervall. Avväg noga om du faktiskt kommer spara mer pengar på bränsle än du spenderar på oljan.

7. Svart olja = dags för oljebyte. Detta är inte nödvändigtvis sant. Oftast betyder det bara att oljan gör sitt jobb med att tvätta motorn och hålla kvar smutsen inuti oljan.

8. Säsongsolja. Att köra tunnare motorolja på vintern och tjockare motorolja på sommaren kan verka logiskt, men är det? Våra bilar är vattenkylda och har termostat, så arbetstemperaturen är nästan identisk på sommaren som på vintern. Kallstartegenskaperna som erbjuds av moderna, normala oljor är absolut tillräckliga för att användas på vintern. Så en vanlig 10w-40 kommer inte skada motorn varken på sommaren eller på vintern. En personlig anekdot är denna: Jag provade i en stackars bil att köra en sommar på 20w-50 och sen en vinter på 5w-20. Mindre än halva tjockleken på oljefilmen vid arbetstemperatur, alltså. Den bilen gick många mil kors och tvärs över landet med bägge oljesorterna, och efter två månader på vinteroljan började motorn skramla och låta som om den hade ett hemskt glapp i vevlagren/ramlagren. Bilen gick inte igenom besiktningen på vårkanten och jag gjorde mig av med den innan jag hann undersöka motorn närmare, men jag är sen dess varsam med att köra ovanligt tunna och ovanligt tjocka oljor.


9. Transmissionolja: GL-4 eller GL-5? Här är den korta förklaringen: GL-4 hör hemma i manuella växellådor, och GL-5 hör hemma i bakaxeln. Det finns vissa undantag, men detta är tumregeln. Anledningen är att det starkare additivpaketet i GL-5 orsakar slitage på synkringarna i en manuell växellåda, så den mildare varianten Gl-4 krävs.

10. Viskositet. Som ni märker skriver jag olika kommentarer om t.ex köldegenskaper på oljor som har till synes samma viskositet, exempelvis 10w-40. Det är för att "10w-40" endast indikerar ett spektrum av viskositeter. En *w-40 får vara mellan 12.5 och 16.3cSt (ett mått på viskositet) vid 100 Celsius. Och det kan skilja betydligt mer vid kallare temperaturer.

De egenskaper som får mig att välja en olja över andra:
Väl tilltaget additivpaket
Välkänd tillverkare
Rimlig viskositet vid kallstart
Rimligt literpris
Lättillgängligt för privatpersoner
Finns i 10- eller 20-litersdunkar
Möjlighet till förlängda bytesintervall
Passar bilar med olika förslitningsgrad

Dessa egenskaper kan jag offra när de inte passar i kraven ovanför:
Syntetolja
Coolt märke
Nyaste klassificeringen
Lägsta pris


Såhär listar jag oljorna:
Återförsäljare
Tillverkare, oljans namn, viskositet i "10w-40"-form
Basoljesort, funktion och förpackningsstorlek
Kort förklaring av egenskaper - t.ex god kallstartsförmåga, långt/kort bytesintervall.
Cirkapris (literpris)

Bild

Bild
Granngården/Lantmännen
Agrol Mega Syntet 10w-40
Delsyntetisk motorolja, 20 liter
"Heavy duty" olja med möjlighet till längre bytesintervall. Normal kallstartsförmåga.
1025:- (51kr/liter)


Bild
Biltema
Helsyntetisk Motorolja 5w-40
Helsyntetisk motorolja, 10 liter
Datablad finns nu. Mycket väl utformat additivpaket, gott om renhållare och friktionssänkare. I stort sett en "dieselmotorolja". Extremt goda kallstartsegenskaper (ner till -48 grader), förlängt bytesintervall möjligt. En märkbart seriöst komponerad olja, visar tecken på påkostade basoljor. En stark rival till Q8 Formula Excel.
599:- (60kr/liter)


Bild
Biltema
Turbodiesel 15w-40
Mineralolja, motorolja, 10 liter
Ett utmärkt budgetalternativ. Normal dieselformulering, mycket nära samma additivpaket som 5w-40 helsyntet ovan, fast denna är med mineralbasolja. Förlängt bytesintervall möjligt, normala kallstartsegenskaper.
399kr (40kr/liter)


Bild
Swedol
Q8 Formula Excel 5w-40
Helsyntetisk motorolja, 20 liter
Nästan samma literpris som Biltemas. Mycket hög prestanda. En av de bästa 5w-40 oljorna vad gäller kallstarter, och till ett utmärkt pris. Möjlighet till långa bytesintervall. En märkbart seriöst komponerad olja, visar tecken på påkostade basoljor.
1266kr inkl. moms (64kr/liter)


Bild
Swedol
Q8 T 800 10w-40
Syntetisk motorolja, 20 liter
"Heavy duty" olja med möjlighet till längre bytesintervall. Normal kallstartsförmåga.
875kr inkl. moms (44kr/liter)


Bild
Swedol
Q8 T 520 SAE 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 20 liter
Ett utmärkt budgetalternativ. Köldegenskaperna är marginellt sämre än en konventionell 10w-40. Förlängt bytesintervall är möjligt tack vare dieselformuleringen och den något kraftigare viskositeten.
590kr inkl. moms (30kr/liter)


Bild
OKQ8
OKQ8 Delsyntet 10w-40
Delsyntetisk motorolja
Normala köldegenskaper, normalt bytesintervall. Ett helt okej alternativ om du måste köpa oljan på macken. Oljorna under OKQ8-namnet har snäppet sämre egenskaper än "Q8"-oljorna, rekommenderar exempelvis att man inte köper OKQ8-mineralolja.
Okänt pris, räkna med 100kr/litern.


Bild
Statoil
Classicway 10w-40
Mineralbaserad motorolja
En helt vanlig olja. Inget särskilt. Relativt goda köldegenskaper tyder på bra basolja. Säkert mackens mest prisvärda alternativ, som i fallet med Mekonomen nedan. Normalt bytesintervall.
Okänt pris, räkna med 100kr/litern.


Bild
Mekonomen
Mekonomen 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 5 liter
Att köpa olja på mekonomen kan många gånger vara dyrare än på macken. Därför är min rekommendation deras billigaste motorolja, eftersom den är mest prisvärd. Normalt bytesintervall, normala köldegenskaper.
336kr (67kr/liter)


Bild
Oljeorder.se
Castrol Tection Global 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 20 liter
Mycket goda köldegenskaper för en 15w-40. Möjlighet till förlängda bytesintervall. Beställningsvara.
823kr inkl. moms (41kr/liter)


Bild
Amazon.co.uk
Mobil Super 1000 x1, 15w-40
Mineralbaserad motorolja, 5 liter
Kraftigt additivpaket, normala kallstartsegenskaper. Normalt bytesintervall. Bra för dig som vill ha normalstora dunkar till småpengar, eller bor avsides och inte har möjlighet att köpa olja till bra priser i butik.
16gbp (ca 35kr/liter), gratis frakt.


Bild

Bild
Granngården/Lantmännen
Agrol Hybran Syntet 75w-80
Helsyntetisk växellådsolja, 20 liter
Extremt bra köldegenskaper. Lirar särskilt bra med elöverväxeln i M46.
1125:- (56kr/liter)


Bild
OKQ8
OKQ8 Växellådsolja Syntet GL-4 75w-80
Syntetisk växellådsolja
Väldigt lik Volvos egen olja. Förhållandevis bra köldegenskaper, men överväg annan olja i sträng kyla. Godkänd enligt Volvo 97308, samma klassning som volvos egen M46/M47/M90-olja
Ca 150kr/liter på bensinmack. Okänt pris i butik.


Bild
Mekonomen
Redline MTL 70w-80
Helsyntetisk växellådsolja
Är mekonomen ditt enda val, då är detta rätt olja. Den är dyr, men fungerar bra. Lämplig i M46.
220kr/liter

Bild
L-M-R.se
Eurol STF 75w-80
Syntetisk växellådsolja
Hyfsat prisvärd småpacksolja, precis rätt viskositet och såklart API GL4-klassificering. Extremt bra köldegenskaper. Godkänd enligt Volvo 97308
168kr/liter (118kr extrapris, 15/1 2013)

Bild
Volvo
Transmissionsolja 75w (1161645)
Syntetisk växellådsolja
Volvos rekommenderade olja för M46, M47 och M90. Ersätter ATF G i Volvos sortiment. Oljan har relativt goda lågtemeraturegenskaper, men den håller faktiskt ett snäpp högre viskositet än ATF G och "normal" 75w-olja. Med en lägsta flyttemperatur på -48 och syntetisk basolja bör detta vara ett minimalt problem, men överväg en ATF-olja eller en normaltunn 75w, 75w-80 olja om du ofta kör kallstarter från -30 eller kallare. "Unikt framtagen till dessa växellådor" borgar för att den passar som handen i handsken till våra petiga lådor. Volvo-standard 97308
Ca 125kr/liter

Har du M47 eller M90 går det även att köra på alla normala växellådsoljor (80w-90, 75w-90) som bär API GL-4 klassificeringen. Jag avråder att använda dessa tjockare oljor (särskilt 80w-90) på vintern.

I bakaxeln går det bra med nästan vilken GL5-olja som helst. 80w-90 eller 75w-90. Ta den som passar plånboken, ungefär. Ny olja är viktigare än fräsig olja, kort sagt.


Lehto skrev:Tja,

Tänkte slänga ihop en liten sammanställning med oljor som faktiskt har RÄTT klassning för åtminstone b230 turbo motorer med M90 låda och öppen diff.
Om vi börjar med motorn så skriver Volvo Hel- eller del syntetolja med A3 klassning och 3.75 liter går det åt, för motorn är det alltså inga större problem att hitta en passande olja, nedan följer några exempel:
Castrol Magnatec - Pris ca: 400kr / 4l
SAE 5W-40
ACEA A3, ACEA B3, ACEA B4

Mobil Super 3000 - Pris ca: 299kr / 4l
SAE 5W-40
ACEA A3, ACEA B3, ACEA B4

Shell Helix Ultra - Pris ca: 299kr / 4l
SAE 5W-40
ACEA A3, ACEA B3, ACEA B4

Om vi sedan går vidare till växellådan (M90) så blir de lite snävare (Har enbart hittat 3st som passar), det som jag läst mig till är att med denna lådan är det väldigt viktigt att följa specifikationen till punkt och pricka:
Helsyntet olja, GL-4 klassning och SAE 75w80 och det går åt 1.75 liter.
Här kan man också göra bort sig rejält! Den oljan som är för M90 lådan hette engång i tiden "VO 1161745", men den finns inte längre kvar och ersättaren till denna hos volvo är en GL-5 olja!?!?! Alltså riktigt dåligt att slå i den oljan i M90!
Efter mycket research och begärda specifikationer från volvo samt googlingar så hittade jag tillslut att Volvo har en olja som går att få tag på idag som funkar till M90, har även hittat ytterligare 2st:
Volvo 31280771 - Pris ca 205kr /l
SAE 75W-80
API GL-4

OKQ8 Växellådsolja - Pris ca 199kr /l
SAE 75W-80
API GL-4
Denna har förövrigt precis samma nummer på oljan som handboken rekommenderar: Volvo 97308

Red Line MTL - Pris ca 295kr /l
SAE 75W-80
API GL-4

När det gäller bakaxeln är det lite lättare, SAE 80w-90 olja med API GL-5 och det går åt 1.75 liter till 1031, här finns det väldigt många att tillgå, det viktigaste här är bara att den har API GL-5.
När jag bytte på min så tog jag en Castrol SAE 75w-90 GL-5
Förövrigt så säger volvo att det ska vara samma olja i 1031 och 1041 med eaton differential (slugdiff antar jag), har du däremot en med Dana differential så ska det vara annan olja med tillsatsmedel för differentialbroms.

Vet ni om fler oljor eller har andra tips / information så fyll gärna på!



Nedan följer lite info och tips om ATF till Volvos automatlådor:

niroc1989 skrev:
tipsar om okq8 auto 15 som i automatlådeolja aw71 är det väl i 945a.

Universalolja av ATF-typ för automatiska växellådor. Speciellt utvecklad för elektroniskt styrda automatlådor. Anpassad för att användas i momentomvandlare, manuella växellådor, hydraulsystem, konvertrar och servostyrningar där en olja med vidstående specifikationer krävs. Q8 Auto 15 kan användas för påfyllning i alla automatiska växellådor.
GM Dexron lllG, Ford Mercon, Allison C-4, ZF TE-ML 02F/03D/04D/11B/14A/17C, Chrysler ATF+3, Volvo 97341:010, Mercedes 236.1/236.5/236.9/236.10/23 6.11/236.12. MAN 339 type Z-1/ type V-1.



Även Volvos egen ATF 31437945 av Dexron III typ funkar kanon i flera av "Volvos" automatlåder och rekommenderas till följande:

BW35

BW55

AW7X

AW50-42LE
Senast redigerad av 7 qubert, redigerad totalt 16 gång.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 7/940-oljeguiden, allt du behöver veta för att köpa olja

Inlägg av In The White »

Riktigt intressant läsning!
Oljor är ju rena djungeln, och åsikterna om vad som är bra och dåligt går ofta isär.
Jag kör med Q8 Formula Excel 5w-40 i "finbilen" och Q8 Formula Advanced 10w-40 i "bruksbilarna".

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av qubert »

Har uppdaterat informationen på Biltemas oljor eftersom de publicerat riktigt bra datablad nu. I synnerhet deras röda 5w-40 helsyntet överraskar med en lägsta flyttemperatur på -48 grader! Tillsammans med ett additivpaket i toppklass är det en olja att räkna med. Verkligen overkill för våra maskiner.

Biltemas Turbodiesel 15w-40 är även den riktigt välformulerad. Nästintill identiskt additivpaket som ovan nämnda helsyntet. Med en flyttemp på -30 är den fullt tillräcklig för de flesta.

Bear
Revisor
Inlägg: 3590
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av Bear »

Hade varit skoj att se lite info om Volvos "egna" olja som många handlare säljer. Gissar dock att det är Castrololja.
Men det är svårt att info om den på nätet.

/Björn
Volvo - Let your Swede out

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av qubert »

Bear skrev:Hade varit skoj att se lite info om Volvos "egna" olja som många handlare säljer. Gissar dock att det är Castrololja.
Men det är svårt att info om den på nätet.

/Björn
Jag håller med, det vore intressant att se.
Nästa gång jag besöker volvobutiken kan jag höra om de kan ta fram några datablad, så får vi se vad de häller i flaskorna ;)

Bear
Revisor
Inlägg: 3590
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av Bear »

qubert skrev:
Bear skrev:Hade varit skoj att se lite info om Volvos "egna" olja som många handlare säljer. Gissar dock att det är Castrololja.
Men det är svårt att info om den på nätet.

/Björn
Jag håller med, det vore intressant att se.
Nästa gång jag besöker volvobutiken kan jag höra om de kan ta fram några datablad, så får vi se vad de häller i flaskorna ;)
Gärna! Jag brukar själv köpa den oljan, men just nu så finns flaskorna i bilen ca 150 km hemifrån!

/Björn
Volvo - Let your Swede out

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av qubert »

Har uppdaterat med en till växellådsolja, denna gången från L-M-R.se.

kardanknuten
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 jan 2010, 21:36
Kör: Utavbara helvete.
Ort: Gävle

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av kardanknuten »

Q8 w15-40 mineral och Biltema Turbodiesel oljan har allt kikat på utan att slagit till..får nog bli det framöver!

W15 har ju så marginellt sämre startegenskaper som inte har nån större betydelse när man har både motorvärmare och fräscht batteri..
Opel Ascona B-80
Hesselgren skrev:jag vart sugen på vanlijglass

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av qubert »

Exakt. Är man flitig med motorvärmaren är skillnaden mellan en 10w- och en 15w-olja nästan obefintlig. Använder man inte motorvärmare regelbundet är det bra att känna till lägsta flyttemp/pumpningstemp för varje olja. Det är ungefär såhär:
15w -30°C
10w -35°C
5w -40°C
0w -45°C

svenne61
Färsk användare
Inlägg: 34
Blev medlem: 29 jun 2012, 21:23
Kör: 745 gl -88
Ort: Lövånger

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av svenne61 »

Det är andra temperaturer på den här sidan http://www.fordson.se/oljor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

lägsta flyttemp lägsta pumptemp
20w -15 -20
15w -20 -25
10w -25 -30
5w -35 -35
Volvo 745 GLT -88
B234f

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 11/1 -13)

Inlägg av qubert »

Jättebra, letade just efter en sån tabell! Detta är alltså SAE-systemets gränsvärden för flyttemperaturer, och det är inte ovanligt att att oljorna ligger 5-10 grader lägre än gränsvärdet. Därav skillnaden mellan min ungefärliga lista och denna som jag saxat från din länk, svenne61:

Bild

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 6/2 -13)

Inlägg av qubert »

Har lagt till Volvos egen växellådsolja för M46/M47/M90, några intressanta detaljer finns att uppmärksamma. Både att den är snäppet tjockare än ATF G som Volvo först rekommenderat till dessa lådorna, och att den uttryckligen är utvecklad just för dessa lådorna. Vilken olja som funkar bäst kan jag inte svara på, men jag skulle avråda från att använda volvooljan i riktigt sträng kyla. Har du milda vintrar är det inget du behöver tänka på.

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 6/2 -13)

Inlägg av EkF »

Du skulle inte kunna sätta en topp-10-lista över oljor för motorer och lådor? Så man vet vilken som är "bäst".

Låter just nu som att Biltemas och Q8s olja ligger i topp om man ska byta.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 6/2 -13)

Inlägg av qubert »

EkF skrev:Du skulle inte kunna sätta en topp-10-lista över oljor för motorer och lådor? Så man vet vilken som är "bäst".

Låter just nu som att Biltemas och Q8s olja ligger i topp om man ska byta.
Egentligen vill jag ju inte rangordna, poängen är att ha en lista över oljor som är "tillräckliga" samtidigt som de är ekonomiska. Men jag kan absolut tänka mig att dela upp listan litegrann. "Perfekta" och "Tillräckliga" oljor tänker jag mig, just nu. Och då får man väga in själv ifall man tänker äga bilen såpass länge, kör såpass hårt eller bor såpass kallt att man behöver en "perfekt", eller om det räcker med en "tillräcklig".

Biltemas 5w-40 och Q8 Excel 5w-40 ligger mycket riktigt i topp, om det nu fanns en topplista dvs ;)

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 6/2 -13)

Inlägg av EkF »

Ok, snart dags för 1000mil service och ville vara säker :P
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 16/2 -13)

Inlägg av Nils Ö »

qubert skrev:I bakaxeln går det bra med nästan vilken GL5-olja som helst. 80w-90 eller 75w-90.
Gäller det oavsett vilken bakaxel man har?

Tack för koncis och matnyttig guide. Skulle vara obligatorisk läsning för de som jobbar i Volvos reservdelsdiskar :roll:

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 16/2 -13)

Inlägg av qubert »

Nils Ö skrev:
qubert skrev:I bakaxeln går det bra med nästan vilken GL5-olja som helst. 80w-90 eller 75w-90.
Gäller det oavsett vilken bakaxel man har?

Tack för koncis och matnyttig guide. Skulle vara obligatorisk läsning för de som jobbar i Volvos reservdelsdiskar :roll:
Enligt Volvo själva ska det vara vanlig GL5 även i de med slungdiff. Antagligen är lamellkonstruktionen i slungdiffen av sådant utförande att de inte kräver några extra additiv.

Tack själv, roligt att det var uppskattad läsning :)

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 16/2 -13)

Inlägg av EkF »

Du har inga planer på att uppdatera med bakaxeloljor? :)

Har lust att skämma bort min gamle brukis!
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 16/2 -13)

Inlägg av qubert »

Jag kan ta en kväll och läsa på lite mer ingående om ämnet. Just nu är min uppfattning såhär: Eftersom föroreningarna i en bakaxelolja nästan enbart består av metallpartiklar som aldrig filtreras kommer de stå för största delen av slitaget i bland annat kullager, tillsammans med att anti wear-tillsatserna mattas ut med tiden och ökar slitaget på kuggarna, vilket ökar metallpartiklarna, vilket drabbar kullagren. Detta är något som en bra olja förstås kan förhindra genom att motverka nötning, men bara till en viss mån.

Så det rimliga är nog att hitta ett par prisvärda oljor med bra lägsta flyttemperatur, och så får man se till att byta olja i bakaxeln varje år eller så, ifall man vill hålla slitaget så lågt som möjligt.

Jag är lite nyfiken på om man kan koppla in pump+oljefilter till bakaxeln, för det skulle kunna eliminera behovet av oljebyte - den enda olja som behövs är den som går förlorad i gamla oljefiltret (Edit: när man byter oljefilter alltså. Oljan försvinner ju inte utan vidare). Om det inte räcker med ett par übermagneter på diffhöljet förstås, det är ju mestadels järn eller stål i bakaxeln ändå...
Senast redigerad av 1 qubert, redigerad totalt 14 gånger.

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 16/2 -13)

Inlägg av EkF »

Skulle ju gå med Oljefilterförflyttare, borra och gänga för slang i klumpen.
Pumpen suger efter filtret för att den inte ska säcka ihop lagom till första bytet.

Då skulle man ju rimligtvis bara behöva köpa sig ett till oljefilter och ha hängandes under reservhjulsbaljan för enkel åtkomst!
Men om man ändå ska så kan man ju installera nivågivare, temp och tryck när man ändå är i farten? :D
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: 7/940-oljeguiden (uppdaterad 16/2 -13)

Inlägg av qubert »

Det vore roligt att prova! Tillsammans med en oljekylare och värmare för vinterbruk kan det bli världens grej ;) Manuell- och automatlådor kan säkert må riktigt bra av det också. Overkill är nog bara förnamnet :P

Skriv svar