Monterat ny vattenpump, är den glapp eller inte?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Monterat ny vattenpump, är den glapp eller inte?

Inlägg av krillebus »

Monterat ny vattenpump och kamrem på bilen, gjorde bytet nu när jag var på skid semester i jämtland, har en polare som bor där och han har ett full utrustat garage med pelarlyft och alla tänkbara verktyg, rena lyxen när man är van att meka utomhus :?



Nåja, åkte hem igår, en resa på ca 60 mil och bilen går riktigt bra, nya stift, nytt fördelarlock, nytt bränslefilter, justerat tändingen.



Lättade på motorhuven nu ikväll och ser då att det ser ut som om själva fläkten vibbrerar eller vobblar lite lätt, stänger av bilen och känner på bultarna som håller fläkten och varenda mutter sitter löst :o Tyckte jag drog åt skiten så det kändes nästan som skulle gå av när jag monterade skiten.... Blev ännu mer förvånad när jag tog tag i remskivan och det glappar riktigt ordentligt, drog åt alla skruvar men det känns faktiskt som om vatten pumpen glappar :o

Sprillans ny pump från Volvo, kan den verkligen bli glapp efter 60 mil eller va faen kan ha hänt :?:



Sorry att det blev så långt inlägg om ingenting men nu börjar ja ruttna ur på på bil skrället :twisted:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Re: Monterat ny vattenpump, är den glapp eller inte?

Inlägg av Volvoracing »

krillebus skrev:Monterat ny vattenpump och kamrem på bilen, gjorde bytet nu när jag var på skid semester i jämtland, har en polare som bor där och han har ett full utrustat garage med pelarlyft och alla tänkbara verktyg, rena lyxen när man är van att meka utomhus :?



Nåja, åkte hem igår, en resa på ca 60 mil och bilen går riktigt bra, nya stift, nytt fördelarlock, nytt bränslefilter, justerat tändingen.



Lättade på motorhuven nu ikväll och ser då att det ser ut som om själva fläkten vibbrerar eller vobblar lite lätt, stänger av bilen och känner på bultarna som håller fläkten och varenda mutter sitter löst :o Tyckte jag drog åt skiten så det kändes nästan som skulle gå av när jag monterade skiten.... Blev ännu mer förvånad när jag tog tag i remskivan och det glappar riktigt ordentligt, drog åt alla skruvar men det känns faktiskt som om vatten pumpen glappar :o

Sprillans ny pump från Volvo, kan den verkligen bli glapp efter 60 mil eller va faen kan ha hänt :?:



Sorry att det blev så långt inlägg om ingenting men nu börjar ja ruttna ur på på bil skrället :twisted:




Haha, verkar som om många har problem men just volvos pumpar, att dom glappar. Har själv provat å mycket riktigt, visst fan glappar skiten efter bara nån vecka. Därimot kört biltemas under ett år inte det minsta glapp i den.
VOLVO 940 TURBO -96

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

många pumpar har ganska stora spel utan att de för den sakens skull är dåliga. Ett vattenpumps lager har ganska brett mellan de två lagren och lite glapp spelar egentligen ingen roll så länge det inte låter illa eller glappar så mycket att det rinner vatten naturligtvis...........

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Volvoracing skrev:
krillebus skrev:Monterat ny vattenpump och kamrem på bilen, gjorde bytet nu när jag var på skid semester i jämtland, har en polare som bor där och han har ett full utrustat garage med pelarlyft och alla tänkbara verktyg, rena lyxen när man är van att meka utomhus :?



Nåja, åkte hem igår, en resa på ca 60 mil och bilen går riktigt bra, nya stift, nytt fördelarlock, nytt bränslefilter, justerat tändingen.



Lättade på motorhuven nu ikväll och ser då att det ser ut som om själva fläkten vibbrerar eller vobblar lite lätt, stänger av bilen och känner på bultarna som håller fläkten och varenda mutter sitter löst :o Tyckte jag drog åt skiten så det kändes nästan som skulle gå av när jag monterade skiten.... Blev ännu mer förvånad när jag tog tag i remskivan och det glappar riktigt ordentligt, drog åt alla skruvar men det känns faktiskt som om vatten pumpen glappar :o

Sprillans ny pump från Volvo, kan den verkligen bli glapp efter 60 mil eller va faen kan ha hänt :?:



Sorry att det blev så långt inlägg om ingenting men nu börjar ja ruttna ur på på bil skrället :twisted:




Haha, verkar som om många har problem men just volvos pumpar, att dom glappar. Har själv provat å mycket riktigt, visst fan glappar skiten efter bara nån vecka. Därimot kört biltemas under ett år inte det minsta glapp i den.


Jaha, skratta på du :wink:



Och här köper man Volvo för att man tror att dom säljer kvalite :twisted:




StefanM skrev:många pumpar har ganska stora spel utan att de för den sakens skull är dåliga. Ett vattenpumps lager har ganska brett mellan de två lagren och lite glapp spelar egentligen ingen roll så länge det inte låter illa eller glappar så mycket att det rinner vatten naturligtvis...........


Kan ju vara sant men va faen, köper man en pump på Volvo så borde den inte börja glappa efter 60 mil :twisted:



Ska för säkerhets skull plocka bort remskiva och fläkt i morgon och kolla så det verkligen är pumpen som glappar så inget annat sitter löst :roll:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Volvo har börjat sälja sämre vattenpumpar!! Förr var det helgjutna pumphjul, nu är det nå plåt som är bockad.



Måste känna på min när jag kommer hem till påsk med! Bytte i höstas och körde ca 70mil efter det...



Jag vet att vattenpumparna till B20 fick de så mycket klagomål på att de fick lov att nytillverka de "riktiga". Jag hade faktiskt en sån liggande så de lånade den av mig att ha som mall.



De nya har jag inte hört nåt om, men jag ska försöka fråga nån om jag kommer ihåg!

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

undrar om de blir sämre me tiden va jag vet byttes vattenpumpen på min 940 för nåt år sedan 4000 mil sen å dem sa på volvo ja den vuisar tecken på att bli sliten.... orginal på 740 -90 jag hade funka fan utan strul... nästan bud på ta en gammal på skroten känns ju som de funkar bättre än en ny.........
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Användarvisningsbild
André S
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2218
Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
Kör: Bmw 320Ci -02
Ort: Gävle

Inlägg av André S »

Lite ot kanske men hur fungerar den som mekonomen säljer ?
Bild

|Mitt projekt | Min bil på Garaget.org| Bmw 320Ci -02 |Rak SEXa|

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Det är visst spel i pumpaxeln på alla vattenpumpar.. bara den itne tar i när den glappar så :P

eller läker.

gjutet pumphjul eller plåthjul kvittar, kapaciteten har nog knappast försämrats ändå..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jag har hört talats om att de som kör VOC haft värmeproblem med denya vattenpumparna, var dock 3handsinfo så jag kan inte bekräfta... Med stansade plåthjul kan dock vattnet smita förbi skovelhjulet.



Faktum kvarstår dock att de fick så mkt klagomål på den "uppdaterade" varianten av vattenpumpar till B20 att de fick ta fram den gamla varianten igen!



Volvo har tyvärr försämrat kvaliteten på vissa delar på slutet. Andra exempel är ekonomiplåt till äldre bilar som visat sig vara piratplåt när man hämtat ut den.



Edit: kom på en till grej som blivit sämre. Bromsbeläggen. Gör nog inte så mkt skillnad för normalbilisten, men där har de fått ta fram nya, speciella belägg för VOC-åkarna eftersom nuvarande Volvobeläggen inte håller måttet!



Läs mer på: http://www.rallyboutique.com/ -> produkter -> Volvo Original

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Hoppas du får ordning på vattenpumpen , det vore trist om det är så att pumpen redan gett vika.....kan ju vara fabrikationsfel iofs det händer väl även den bästa leverantör av grejer....



mvh



Robban
Bild

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Kavlitet och kvalitet...hehe.



Men jag är nyfiken på en annan sak nu när vi pratar vattenpump. Hur upplevde du att pumpen var att montera?



Sisst jag monterade en volvopump så var det ett helvete att ens få dit den.
VOLVO 940 TURBO -96

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Plockade bort fläkt och remskiva idag bara för att vara säker på att inget annat satt löst men det gjorde det inte :!:

Så tyvär är det själva pumpen som glappar, inte är det mkt men ändå, tät och fin är den i alla fall men man blir ju lite besviken när man köper Volvo i tron att man får bra grejer som ska hålla ett tag framöver :cry:



Pumpen var inte svår att montera, gick riktigt smidigt, bara att pressa uppåt, pilla in 2 skruvmejslar i översta skruv hålen och dra in bultarna ner till. ur med mejslarna och skruva fast.

Underlättar om man kör med packningslim så packningen ine smiter iväg när man trycker dit den.



Nåja, köpte pumpen 60 mil hemifrån så det ska bli kul att höra vad dom säger när jag ringer i morgon och klagar :?:

Eller är det verkligen så att en ny pump kan glappa en aning och att detta inte ska vara någon större fara så länge det inte läcker eller snurrar trögt?



Tack för alla svar!



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

ja det är precis så att en sådan konstruktion av lager kan ha ett visst glapp utan att för den sakens skull vara felaktigt. Olika lagerfabrikat löser det på olika vis och det är inget som säger att nollspel är det mest optimala för lång livslängd. En lager som går med nollspel kan istället ha förkortad livslängd eftersom lagret kommer att gå med högre temperatur och kanske dessutom blir överbelastat.

Är det inget missljud när du snurrar det och glappet inte är av onormal karaktär så är det nog bara att se glad ut.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Inlägg av HenrikG »

krillebus skrev:Plockade bort fläkt och remskiva idag bara för att vara säker på att inget annat satt löst men det gjorde det inte :!:

Så tyvär är det själva pumpen som glappar, inte är det mkt men ändå, tät och fin är den i alla fall men man blir ju lite besviken när man köper Volvo i tron att man får bra grejer som ska hålla ett tag framöver :cry:



Pumpen var inte svår att montera, gick riktigt smidigt, bara att pressa uppåt, pilla in 2 skruvmejslar i översta skruv hålen och dra in bultarna ner till. ur med mejslarna och skruva fast.

Underlättar om man kör med packningslim så packningen ine smiter iväg när man trycker dit den.



Nåja, köpte pumpen 60 mil hemifrån så det ska bli kul att höra vad dom säger när jag ringer i morgon och klagar :?:

Eller är det verkligen så att en ny pump kan glappa en aning och att detta inte ska vara någon större fara så länge det inte läcker eller snurrar trögt?



Tack för alla svar!



// Kristian


Ring och hör vad dom säger, vid reklamation på reservdel köpt i butik så är det verkstaden som ska demontera/montera den nya detaljen du får, så ställ krav att dom ordnar det med en volvohandlare närmare dig.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av munktorparen »

JE Jr skrev:





Edit: kom på en till grej som blivit sämre. Bromsbeläggen. Gör nog inte så mkt skillnad för normalbilisten, men där har de fått ta fram nya, speciella belägg för VOC-åkarna eftersom nuvarande Volvobeläggen inte håller måttet!






Snackade med en som kör VOC och han menade på att klossarna inte pallade med 1! sträcka längre . Dom dåliga står det "made in india" på .

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

eviil skrev:
krillebus skrev:Plockade bort fläkt och remskiva idag bara för att vara säker på att inget annat satt löst men det gjorde det inte :!:

Så tyvär är det själva pumpen som glappar, inte är det mkt men ändå, tät och fin är den i alla fall men man blir ju lite besviken när man köper Volvo i tron att man får bra grejer som ska hålla ett tag framöver :cry:



Pumpen var inte svår att montera, gick riktigt smidigt, bara att pressa uppåt, pilla in 2 skruvmejslar i översta skruv hålen och dra in bultarna ner till. ur med mejslarna och skruva fast.

Underlättar om man kör med packningslim så packningen ine smiter iväg när man trycker dit den.



Nåja, köpte pumpen 60 mil hemifrån så det ska bli kul att höra vad dom säger när jag ringer i morgon och klagar :?:

Eller är det verkligen så att en ny pump kan glappa en aning och att detta inte ska vara någon större fara så länge det inte läcker eller snurrar trögt?



Tack för alla svar!



// Kristian


Ring och hör vad dom säger, vid reklamation på reservdel köpt i butik så är det verkstaden som ska demontera/montera den nya detaljen du får, så ställ krav att dom ordnar det med en volvohandlare närmare dig.


Det lät som en bra ide, har inte pratat med dom än men ska göra det innan veckan är slut!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

krillebus skrev:
eviil skrev:
krillebus skrev:Plockade bort fläkt och remskiva idag bara för att vara säker på att inget annat satt löst men det gjorde det inte :!:

Så tyvär är det själva pumpen som glappar, inte är det mkt men ändå, tät och fin är den i alla fall men man blir ju lite besviken när man köper Volvo i tron att man får bra grejer som ska hålla ett tag framöver :cry:



Pumpen var inte svår att montera, gick riktigt smidigt, bara att pressa uppåt, pilla in 2 skruvmejslar i översta skruv hålen och dra in bultarna ner till. ur med mejslarna och skruva fast.

Underlättar om man kör med packningslim så packningen ine smiter iväg när man trycker dit den.



Nåja, köpte pumpen 60 mil hemifrån så det ska bli kul att höra vad dom säger när jag ringer i morgon och klagar :?:

Eller är det verkligen så att en ny pump kan glappa en aning och att detta inte ska vara någon större fara så länge det inte läcker eller snurrar trögt?



Tack för alla svar!



// Kristian


Ring och hör vad dom säger, vid reklamation på reservdel köpt i butik så är det verkstaden som ska demontera/montera den nya detaljen du får, så ställ krav att dom ordnar det med en volvohandlare närmare dig.


Det lät som en bra ide, har inte pratat med dom än men ska göra det innan veckan är slut!


har aldrig hört att det fungerar på det viset? garantin gäller produkten och bytet av densamme ersätts aldrig.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

StefanM skrev:
krillebus skrev:
eviil skrev:


Ring och hör vad dom säger, vid reklamation på reservdel köpt i butik så är det verkstaden som ska demontera/montera den nya detaljen du får, så ställ krav att dom ordnar det med en volvohandlare närmare dig.


Det lät som en bra ide, har inte pratat med dom än men ska göra det innan veckan är slut!


har aldrig hört att det fungerar på det viset? garantin gäller produkten och bytet av densamme ersätts aldrig.


Jo, det gör dom det visst :P



Pratat med Volvo i Jämtland och i Haninge idag och garantin är rikstäckande, gäller alltså över hela sverige, är det fel på en del oavsett vad och även om man bytt delen själv så ersätter Volvo med en ny del! Dom plockar in bilen på verkstad och kollar vad som hänt och är det fel på reservdelen så gäller ny dels garantin och Volvo bjuder på byte av den aktuella delen.



Så på måndag så lämnar jag bilen på Volvo och är det glapp i vatten pumpen så byter verkstaden ut den mot en ny utan någon extra kostnad :P



Alltså ytterligare en anledning att köpa reservdelar på Volvo och jag som var så förbannad på dom häromdagen :lol: :wink:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

Jepp inne på fjärde vattenpumpen nu på 2 år, det är på vintern som den går sönder och forsar ut kylarvätska, såkallat "kallläcka" enligt volvoverkstaden.



När nu inte jag har garanti nästa gång då åker det inte i en Volvo skitvattenpump igen.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

MASS skrev:Jepp inne på fjärde vattenpumpen nu på 2 år, det är på vintern som den går sönder och forsar ut kylarvätska, såkallat "kallläcka" enligt volvoverkstaden.



När nu inte jag har garanti nästa gång då åker det inte i en Volvo skitvattenpump igen.


Hmmm.... lät ju inte så uppmuntrande, hoppas jag har bättre tur då när dom byter min :?:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Inlägg av HenrikG »

munktorparen skrev:
JE Jr skrev:





Edit: kom på en till grej som blivit sämre. Bromsbeläggen. Gör nog inte så mkt skillnad för normalbilisten, men där har de fått ta fram nya, speciella belägg för VOC-åkarna eftersom nuvarande Volvobeläggen inte håller måttet!






Snackade med en som kör VOC och han menade på att klossarna inte pallade med 1! sträcka längre . Dom dåliga står det "made in india" på .


stämmer att dessa har blivit ersätta till "made in india! för några månader sedan, inte fått någon åsikt om dessa än men belägg till 850 tillv. i indien "skriker" mer tycker jag.



Offtopic: Såg att bromsskivorna till 7/900 nu nummerändrats och ersatts från "made in sweden" till "made in china" undrar hur det ska gå. :?
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Då var det klart!

Lämnade bilen i morse och dom böt ut pumpen mot en ny,

kostade inte mig en krona :P

Återstår att se om den nya fungerar bättre!?



Tackar för alla svar i tråden!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Skriv svar