Hur många bilar får man äga per år ?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
BamZe
Övningskörning
Inlägg: 142
Blev medlem: 29 maj 2005, 09:18
Kör: 945 Turbo
Ort: Lund
Kontakt:

Hur många bilar får man äga per år ?

Inlägg av BamZe »

Tjenare!

Har kommit in i en fas där jag byter bil rätt ofta, typ jätte ofta smile

min fråga är då, hur många får man äga per år innan man klassas som bilhandlare ?

Har sökt lite men utan resultat, någon säger 8 någon säger en per månad ? Någon säger man får äga som många man vill så länge man inte gör de i vinst syfte, och gör man de i vinst syfte ska man deklarera de ?

Någon som har bra koll på detta ?

Och vad händer om man äger fler än max antalet ?



Mvh BamZe

ljungström
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 mar 2005, 21:44

Inlägg av ljungström »

Klistrar in mitt svar från TPC här med:



Det finns ingen gräns för hur många bilar man får äga per år.



Den som i yrkesmässig omfattning, varaktigt och självständigt köper och säljer bilar bedöms som näringsidkare av skattemyndigheten, även om personen i fråga saknar f-skattsedel/momsregistering. Följden av detta kan blir att du dels sköntaxeras för inkomst av näringsverksamhet, dels får betala vinstmarginalmoms alt den vanliga 25 % momsen på bilar. Dessutom tillkommer skattetillägg på 40 % av den summa som du inte tagit upp i din självdeklaration = rätt dyrt.



I fråga om yrkesmässig omfattning ser man dels till hur många bilar du ägt, dels till syfte med bilaffärerna. Är det uppenbart att du gjort affärerna med vinstsyfte så är det kört.



Finns rättfall där folk åkt på att betala rejält med pengar efter att skattemyndigheten uppmärksammat deras verksamhet.



Även om du bara säljer en enstaka bil om året så skall vinst över 50 000 kr beskattas.



(Jag skriver en c-uppsats just nu som bland annat berör detta.)
Toyota Avensis 1,8 Touring Business 2011 Super White
Volvo V70 2,5T -99 Cassis Metallic

BamZe
Övningskörning
Inlägg: 142
Blev medlem: 29 maj 2005, 09:18
Kör: 945 Turbo
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av BamZe »

hmm k, hade de inte varit bättre o svara på de jag skrev på tpc? :S

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

fråga volvator om d dära. :wink:

Användarvisningsbild
FuzzyDice
Övningskörning
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:08
Ort: Tollered

Inlägg av FuzzyDice »

Hesselgren skrev:fråga volvator om d dära. :wink:


hehe precis... om d e nån som har humm om detta så måste d va bilbytar kungen:Volvator! :lol:
Bild

TOLLYWOOD RACING

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

FuzzyDice skrev:
Hesselgren skrev:fråga volvator om d dära. :wink:


hehe precis... om d e nån som har humm om detta så måste d va bilbytar kungen:Volvator! :lol:


jag nämnde denna tråden för han igår om att ni skulle höra med han, det tyckte han va kul :P



har för mej att han nämnde nått om att om man har mer än 7 bilar samtidigt så börjar de bli misstänksamma, tror att han sa 7 iaf, aja, ska höra med han nästa gång jag träffar honom, om han inte ser denna tråden själv vill säga :P
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Skriv svar