How to:Lösa c-låsning via fjärrstyrda larmet(ex.Cargard)

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

How to:Lösa c-låsning via fjärrstyrda larmet(ex.Cargard)

Inlägg av Brallan »

För er som försöker få ihop det hela med att styra erat centrallås via era larmdosor kommer här en simpel lösning till det hela. Bilder längst ned.Detta gör att ni bara behöver byta ut den gamla motorn i förardörren emot en ny.



Lite förhandsinfo:



C-låsmotorerna i dörrarna är alla slavar med 2 kablar(röd/vit och röd/blå) förutom i förardörren, där det sitter en "sändar-motor" Denna har 3 kablar(svart, svart/grön och svart/gul). Dennes uppgift är att vid omvridning av nyckel i förardörren, skicka en impuls, antingen "open" eller "close" genom svart/grön eller svart/gul, just i den ordningen. Denna impuls går till ett c-låsrelä som skickar vidare en impuls till alla andra dörrar inkl. bagageluckan att öppna eller låsa. Det som är problemet är att förardörrens motor går inte att styra genom kablarna utan bara genom nyckel till låset. Man kan alltså inte låsa förardörren på något annat sätt än just med nyckeln.



Lösningen:

De flesta tips som kommer är att montera en extra c-låsmotor till förardörren, med 2 kablar(röd/vit och blå/röd) för att "hjälpa till" den andra motorn genom att låta ett stag mellan hjälpmotorn och huvudmotorn styra det hela. På så sätt styr man hjälpmotorn,med larmet, till att styra huvudmotorn. Detta kan vara en bökig o trång historia för de flesta inte hittar något ställe att placera denna extra motor och inkopplingen av extra staget är svårt.



Men hur löser man då detta på ett enklare sätt?



Jo, Volvo har en motor, som fungerar som BÅDE huvudmotor och slav i ett. Alltså 5 kablar, slavmotorns och huvudmotorns kablar ihop, samma färger som ovan.

Det enda som behövs är att man monterar ner den gamla och sätter dit den nya, skarvar på de nya kablarna med existerande kablar som finns,(svart, svart/grön och svart/gul) då bör man få 2 över(röd/vit och blå/röd) och dessa 2 kopplar man in i sitt befintliga larm som vanligt. Enkelt och inget strul med 2 motorer i förardörren.



Tips o trix:

Om det är svårt att få loss den gamla motorn och dit med den nya, trångt som bara den i dörren, 2 stjärnskruvar håller den på plats. Det är oftast den undre som är svårast att komma åt. Det jag gjorde var att borra ett hål i dörren i höjd med skruven för att komma åt med stjärnmejsel,det vinner man många arga och svettiga minuter/timmar på, tro mig! Den övre kan du komma åt genom att lirka in mejseln genom ett befintligt hål i dörren.



Bilder:



Hur man enkelt kommer åt motorn i dörren, utan att böjja sönder hållaren o allt:

Bild



Kabeldragningen. Larmets impuls löper i pilarnas riktning:



Bild



2 bilder på huvud- och slavmotorerna som alltså INTE kommer behövas:



Bild

Bild





Finns till bilar:

940 94-98

960 95-

v/s 90 97-98

Artnummer: 9126456 och kostar mellan 80-90kr,inte mer!



OBS! kontrollera att det är 5 kablar som löper ur denna motor, och inte 3 eller 2, väldigt viktigt!



LYCKA TILL!
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Detta är den nya versionen med bilder så denna skall vara i FAQ om den får det :P
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Bild

9127570, clåsmotor och 'avkännare' ingår i sats 9204630

lite bilder finns på denna sida (12) och nästa sida (13)

http://hacked.free-bsd.org/gallery/bilen?page=12



OBS att man fick plocka bort lite metallsrot i mekanismen för att de skulle funka,

har monteringsanvisningarna till låssatsen scannad som PDF nånstans åxå..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Fick man det? Visste jag inte, jag kom åt o byta motorn utan problem. Vad är det för "sats" du pratar om? Vad innehåller den? Dock verkar den där motorn vara bättre, eftersom en skarvning av 3kablarna inte är nödvändig.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

satsen är monteringssatsen för vovloguard-larm passande 940 1993-1996 samt 960 1993-1994.

i den ingår clåsmotorn, anvisningar, magnetkontakt till huv å lite kablage

Själv använde jag bara c-låsmotorn..

Relaterade länkar: VGA-II manual http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Manual_VGA-II.pdf



hittarinte filen med monteringsnvisningarna just nu, Wirre740 kanske har kvar den..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

Det du kallar för huvudmotor är bara en givare för c-låset som styr relät. Denna motor du monterat passar 88B-, men till äldre är det nog lättast att ta den motorn som är avsedda att eftermonteras i förardörren, och inga hål behöver då borras upp utan allt passar direkt. 84-88 har sin givare monterad i en liten burk som styrs av dragstången till låsmekanismen. Med den monterad kopplar man bara in 2 styrkablar från larmet till relät och sen styr detta alla motorer.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

volvo_740_gl
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
Ort: Uddevalla

Inlägg av volvo_740_gl »

Uppdaterade priser: Centrallåset som de står kostar 88kr kostar nu 82kr.
1: Volvo 960 2,5 (snart 3.0) 95:a
2: Citroën Belingo 2.0HDI

Over and out

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

volvo_740_gl skrev:Uppdaterade priser: Centrallåset som de står kostar 88kr kostar nu 82kr.


Kanon o höra! :P Lika uppdaterat, avvikelser finns vet jag.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Polaris
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2005, 11:25
Ort: Torsåker
Kontakt:

Inlägg av Polaris »

Är det någon som har en monterings anvisning som gäller för volvo 960 -91 för volvo guard 2 larm eller annat larm kan också vara av interesse.

Roger_johansson
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 dec 2006, 17:23
Kör: volvo 940

Inlägg av Roger_johansson »

tack för beskrivningen :lol:



2 frågor bara....

ja kör med defa 821xg(fjärr)..



centrallåsmotor 9127570

(röd/vit och blå/röd)

på dom 2..man skickar sitt larms negativa puls för upp/nerlåsning??

(på vilken/vilka modeller sitter......centrall.motor 9127570)

9127570..pris på volvo?



fråga 2....

vart sitter startspärrs kontakten(om de nu sitter nån)

har en volvo 940-91
volvo 940 - sundsvall

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

gäller allt detta på 740 -88A också? :S (blackline paket)



dock kör jag inte på något av ovanstående larm!



EDIT: var nyss på volvo, berätta om just denna motorn och att den kostade 80kr, han trodde inte på mig å efter massa letande hitta vi den ;) snacka om att han var snopen när han såg att den kostade 74.34kr :lol: har beställt hem en sådan nu iaf.. men köper inget förens jag vet att det passar i min bil?
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

min motor ser ut sähär.. måste jag byta hela mitt dörrlås för att den nya ska passa min eller?



Bild
Bild

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

Det där är ingen c-låsmotor utan givaren i förardörren på 740.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

ok, finns det något som jag kan byta ut denna mot? som passar bolt on som går att fjärrstyra med larmet.. eller byter jag lättast till samma lås som 88b?
Bild

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

Vill du bara styra c-låset via larmet så behövs ingen givare. Anslut kablarna från larmet till 2 av dom 3 som går till givaren.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

va? är det så simpelt? men varför måste alla andra ha en sådan extra motor för då?
Bild

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

För att de inte förstått att man kan använda sig av den 5-kabliga motorn. De har slaven(2-kabliga) och sedan monterar de in mastern(3-kabliga) som en extramotor...
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

alltså, jag har 3 kablar till min givare då.. (den på bild) svart, gul-svart och grön-svart, vad jag har förstått av Lazze S så behöver jag inget extra alls? eller har jag missat något? måste jag byta till ett 88b lås för att få 940 motorn att funka då eller? (5 kablar, har den liggandes i bilen)
Bild

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Den motorn kommer bara kunna skicka låsning, upplåsning till relät som skickar vidare till alla andra dörrar, den motorn kommer INTE, (läs INTE!!!) kunna ta emot några som helst signaler från ditt larm, titta ÄNNU en ggn på vad jag skrev i första inlägget. Alla dörrar, förutom förardörren har en 2-kablig motor, som tar emot impulser om att låsa/låsa upp, det som krävs för att kunna låsa genom larm.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

okok jag fattar :D hmm och för att kunna få min förardörr att öppna sig också så ska jag ha en liknande motor som sitter på vänstra bakdörren då? som drar ner och spaken osv :) OM jag inte byter ut låset då till 88b dvs..
Bild

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Jag fixar en bild så du förstår helt och hållet. Såhär är det uppbyggt:



1. Förardörren med en motor SKALL ha 5 kablar:



1 Svart, 1 Svartgrön, 1 svartgul, 1 rödvit, 1 rödblå.

Svart är jord, Svartgrön och svartgul är för att kunna SKICKA impulser till relät och vidare till andra dörrar, bagagelucka, genom nyckelvridning, alltså kan denna motor ALDRIG ta emot några impulser, om den nu inte har de kablar som finns kvar, rödvit och rödblå. Dessa 2 kablar TAR EMOT impulser som i sin tur överför dessa till rörelser, som betraktas som en nyckelvridning som I SIN TUR kan skicka vidare impulser till relät etc.



Motor 2-5 Har alltså motorer med 2 kablar, 1 rödvit och rödblå. Dessa motorer FÅR bara info. från relät för att styras, alltså kan dessa motorer ALDRIG skicka info, BARA ta emot.



Hoppas nu detta kan hjälpa, LYCKA TILL!



Streckad kabel och närliggande kabel till denna kan symbolisera rödvit och rödblå kabel, som finns på 4 av 5 motorer i ett ICKE fjärrstyrt centrallås.

Bild
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

ja jag förstår men syftade på den andra lösningen med stag, om det ska vara uppbyggt på samma sätt som alla andra dörrar då? med en motor som drar, fattar kristallklart hur man ska gå till väga om man har 940 motorn :) för enligt uppgift så ska 88b ha samma fäste och typ av givare 940 har annars..
Bild

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Krångla nu inte till det med 2 motorer o stag o allt när lösningen är enklast att bara byta motor..........man byter inte bil för att man har punka.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

nej men 940 motorn passar ju inte i min bil som den står nu ju :) måste byta låset då thasaints bild ovan inte ser ut som min, jag har bara en pigg på mitt lås som sitter ihop med pinnen på min givare! (se bild) icke två och saknar dessutom fästen till motorn i låset som 940 har.. :( enlig Lazze S så ska 88b ha samma som 940, jag har en 88a då min ser ut som bilden jag la upp nyss!
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

TILL ALLA SOM HAR 88A och äldre!



1. åk till skroten.

2. hitta en bil med c-lås.

3. plocka loss motorn ur passagerardörren samt alla stag.

4.skruva loss motorn från dess fäste och vänd på motorn.

5.flytta om stagen i rullsaken som sitter i bakkant på dörren.

6.montera ;)



med lite pill så får man på klämman som klämmer ihop motorns stag, låsstaget och dörrlåset :)
Bild

Skriv svar