How to:Lösa c-låsning via fjärrstyrda larmet(ex.Cargard)
How to:Lösa c-låsning via fjärrstyrda larmet(ex.Cargard)
För er som försöker få ihop det hela med att styra erat centrallås via era larmdosor kommer här en simpel lösning till det hela. Bilder längst ned.Detta gör att ni bara behöver byta ut den gamla motorn i förardörren emot en ny.
Lite förhandsinfo:
C-låsmotorerna i dörrarna är alla slavar med 2 kablar(röd/vit och röd/blå) förutom i förardörren, där det sitter en "sändar-motor" Denna har 3 kablar(svart, svart/grön och svart/gul). Dennes uppgift är att vid omvridning av nyckel i förardörren, skicka en impuls, antingen "open" eller "close" genom svart/grön eller svart/gul, just i den ordningen. Denna impuls går till ett c-låsrelä som skickar vidare en impuls till alla andra dörrar inkl. bagageluckan att öppna eller låsa. Det som är problemet är att förardörrens motor går inte att styra genom kablarna utan bara genom nyckel till låset. Man kan alltså inte låsa förardörren på något annat sätt än just med nyckeln.
Lösningen:
De flesta tips som kommer är att montera en extra c-låsmotor till förardörren, med 2 kablar(röd/vit och blå/röd) för att "hjälpa till" den andra motorn genom att låta ett stag mellan hjälpmotorn och huvudmotorn styra det hela. På så sätt styr man hjälpmotorn,med larmet, till att styra huvudmotorn. Detta kan vara en bökig o trång historia för de flesta inte hittar något ställe att placera denna extra motor och inkopplingen av extra staget är svårt.
Men hur löser man då detta på ett enklare sätt?
Jo, Volvo har en motor, som fungerar som BÅDE huvudmotor och slav i ett. Alltså 5 kablar, slavmotorns och huvudmotorns kablar ihop, samma färger som ovan.
Det enda som behövs är att man monterar ner den gamla och sätter dit den nya, skarvar på de nya kablarna med existerande kablar som finns,(svart, svart/grön och svart/gul) då bör man få 2 över(röd/vit och blå/röd) och dessa 2 kopplar man in i sitt befintliga larm som vanligt. Enkelt och inget strul med 2 motorer i förardörren.
Tips o trix:
Om det är svårt att få loss den gamla motorn och dit med den nya, trångt som bara den i dörren, 2 stjärnskruvar håller den på plats. Det är oftast den undre som är svårast att komma åt. Det jag gjorde var att borra ett hål i dörren i höjd med skruven för att komma åt med stjärnmejsel,det vinner man många arga och svettiga minuter/timmar på, tro mig! Den övre kan du komma åt genom att lirka in mejseln genom ett befintligt hål i dörren.
Bilder:
Hur man enkelt kommer åt motorn i dörren, utan att böjja sönder hållaren o allt:
Kabeldragningen. Larmets impuls löper i pilarnas riktning:
2 bilder på huvud- och slavmotorerna som alltså INTE kommer behövas:
Finns till bilar:
940 94-98
960 95-
v/s 90 97-98
Artnummer: 9126456 och kostar mellan 80-90kr,inte mer!
OBS! kontrollera att det är 5 kablar som löper ur denna motor, och inte 3 eller 2, väldigt viktigt!
LYCKA TILL!
Lite förhandsinfo:
C-låsmotorerna i dörrarna är alla slavar med 2 kablar(röd/vit och röd/blå) förutom i förardörren, där det sitter en "sändar-motor" Denna har 3 kablar(svart, svart/grön och svart/gul). Dennes uppgift är att vid omvridning av nyckel i förardörren, skicka en impuls, antingen "open" eller "close" genom svart/grön eller svart/gul, just i den ordningen. Denna impuls går till ett c-låsrelä som skickar vidare en impuls till alla andra dörrar inkl. bagageluckan att öppna eller låsa. Det som är problemet är att förardörrens motor går inte att styra genom kablarna utan bara genom nyckel till låset. Man kan alltså inte låsa förardörren på något annat sätt än just med nyckeln.
Lösningen:
De flesta tips som kommer är att montera en extra c-låsmotor till förardörren, med 2 kablar(röd/vit och blå/röd) för att "hjälpa till" den andra motorn genom att låta ett stag mellan hjälpmotorn och huvudmotorn styra det hela. På så sätt styr man hjälpmotorn,med larmet, till att styra huvudmotorn. Detta kan vara en bökig o trång historia för de flesta inte hittar något ställe att placera denna extra motor och inkopplingen av extra staget är svårt.
Men hur löser man då detta på ett enklare sätt?
Jo, Volvo har en motor, som fungerar som BÅDE huvudmotor och slav i ett. Alltså 5 kablar, slavmotorns och huvudmotorns kablar ihop, samma färger som ovan.
Det enda som behövs är att man monterar ner den gamla och sätter dit den nya, skarvar på de nya kablarna med existerande kablar som finns,(svart, svart/grön och svart/gul) då bör man få 2 över(röd/vit och blå/röd) och dessa 2 kopplar man in i sitt befintliga larm som vanligt. Enkelt och inget strul med 2 motorer i förardörren.
Tips o trix:
Om det är svårt att få loss den gamla motorn och dit med den nya, trångt som bara den i dörren, 2 stjärnskruvar håller den på plats. Det är oftast den undre som är svårast att komma åt. Det jag gjorde var att borra ett hål i dörren i höjd med skruven för att komma åt med stjärnmejsel,det vinner man många arga och svettiga minuter/timmar på, tro mig! Den övre kan du komma åt genom att lirka in mejseln genom ett befintligt hål i dörren.
Bilder:
Hur man enkelt kommer åt motorn i dörren, utan att böjja sönder hållaren o allt:
Kabeldragningen. Larmets impuls löper i pilarnas riktning:
2 bilder på huvud- och slavmotorerna som alltså INTE kommer behövas:
Finns till bilar:
940 94-98
960 95-
v/s 90 97-98
Artnummer: 9126456 och kostar mellan 80-90kr,inte mer!
OBS! kontrollera att det är 5 kablar som löper ur denna motor, och inte 3 eller 2, väldigt viktigt!
LYCKA TILL!
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
9127570, clåsmotor och 'avkännare' ingår i sats 9204630
lite bilder finns på denna sida (12) och nästa sida (13)
http://hacked.free-bsd.org/gallery/bilen?page=12
OBS att man fick plocka bort lite metallsrot i mekanismen för att de skulle funka,
har monteringsanvisningarna till låssatsen scannad som PDF nånstans åxå..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
satsen är monteringssatsen för vovloguard-larm passande 940 1993-1996 samt 960 1993-1994.
i den ingår clåsmotorn, anvisningar, magnetkontakt till huv å lite kablage
Själv använde jag bara c-låsmotorn..
Relaterade länkar: VGA-II manual http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Manual_VGA-II.pdf
hittarinte filen med monteringsnvisningarna just nu, Wirre740 kanske har kvar den..
//Erik
i den ingår clåsmotorn, anvisningar, magnetkontakt till huv å lite kablage
Själv använde jag bara c-låsmotorn..
Relaterade länkar: VGA-II manual http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Manual_VGA-II.pdf
hittarinte filen med monteringsnvisningarna just nu, Wirre740 kanske har kvar den..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Det du kallar för huvudmotor är bara en givare för c-låset som styr relät. Denna motor du monterat passar 88B-, men till äldre är det nog lättast att ta den motorn som är avsedda att eftermonteras i förardörren, och inga hål behöver då borras upp utan allt passar direkt. 84-88 har sin givare monterad i en liten burk som styrs av dragstången till låsmekanismen. Med den monterad kopplar man bara in 2 styrkablar från larmet till relät och sen styr detta alla motorer.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
-
- Övningskörning
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 15 jan 2007, 04:31
- Ort: Uddevalla
-
- Färsk användare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 09 dec 2006, 17:23
- Kör: volvo 940
tack för beskrivningen
2 frågor bara....
ja kör med defa 821xg(fjärr)..
centrallåsmotor 9127570
(röd/vit och blå/röd)
på dom 2..man skickar sitt larms negativa puls för upp/nerlåsning??
(på vilken/vilka modeller sitter......centrall.motor 9127570)
9127570..pris på volvo?
fråga 2....
vart sitter startspärrs kontakten(om de nu sitter nån)
har en volvo 940-91
2 frågor bara....
ja kör med defa 821xg(fjärr)..
centrallåsmotor 9127570
(röd/vit och blå/röd)
på dom 2..man skickar sitt larms negativa puls för upp/nerlåsning??
(på vilken/vilka modeller sitter......centrall.motor 9127570)
9127570..pris på volvo?
fråga 2....
vart sitter startspärrs kontakten(om de nu sitter nån)
har en volvo 940-91
volvo 940 - sundsvall
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4249
- Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
- Kör: Audi A6 2.7TDI avant
- Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
- Kontakt:
gäller allt detta på 740 -88A också? :S (blackline paket)
dock kör jag inte på något av ovanstående larm!
EDIT: var nyss på volvo, berätta om just denna motorn och att den kostade 80kr, han trodde inte på mig å efter massa letande hitta vi den snacka om att han var snopen när han såg att den kostade 74.34kr har beställt hem en sådan nu iaf.. men köper inget förens jag vet att det passar i min bil?
dock kör jag inte på något av ovanstående larm!
EDIT: var nyss på volvo, berätta om just denna motorn och att den kostade 80kr, han trodde inte på mig å efter massa letande hitta vi den snacka om att han var snopen när han såg att den kostade 74.34kr har beställt hem en sådan nu iaf.. men köper inget förens jag vet att det passar i min bil?
Den motorn kommer bara kunna skicka låsning, upplåsning till relät som skickar vidare till alla andra dörrar, den motorn kommer INTE, (läs INTE!!!) kunna ta emot några som helst signaler från ditt larm, titta ÄNNU en ggn på vad jag skrev i första inlägget. Alla dörrar, förutom förardörren har en 2-kablig motor, som tar emot impulser om att låsa/låsa upp, det som krävs för att kunna låsa genom larm.
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
Jag fixar en bild så du förstår helt och hållet. Såhär är det uppbyggt:
1. Förardörren med en motor SKALL ha 5 kablar:
1 Svart, 1 Svartgrön, 1 svartgul, 1 rödvit, 1 rödblå.
Svart är jord, Svartgrön och svartgul är för att kunna SKICKA impulser till relät och vidare till andra dörrar, bagagelucka, genom nyckelvridning, alltså kan denna motor ALDRIG ta emot några impulser, om den nu inte har de kablar som finns kvar, rödvit och rödblå. Dessa 2 kablar TAR EMOT impulser som i sin tur överför dessa till rörelser, som betraktas som en nyckelvridning som I SIN TUR kan skicka vidare impulser till relät etc.
Motor 2-5 Har alltså motorer med 2 kablar, 1 rödvit och rödblå. Dessa motorer FÅR bara info. från relät för att styras, alltså kan dessa motorer ALDRIG skicka info, BARA ta emot.
Hoppas nu detta kan hjälpa, LYCKA TILL!
Streckad kabel och närliggande kabel till denna kan symbolisera rödvit och rödblå kabel, som finns på 4 av 5 motorer i ett ICKE fjärrstyrt centrallås.
1. Förardörren med en motor SKALL ha 5 kablar:
1 Svart, 1 Svartgrön, 1 svartgul, 1 rödvit, 1 rödblå.
Svart är jord, Svartgrön och svartgul är för att kunna SKICKA impulser till relät och vidare till andra dörrar, bagagelucka, genom nyckelvridning, alltså kan denna motor ALDRIG ta emot några impulser, om den nu inte har de kablar som finns kvar, rödvit och rödblå. Dessa 2 kablar TAR EMOT impulser som i sin tur överför dessa till rörelser, som betraktas som en nyckelvridning som I SIN TUR kan skicka vidare impulser till relät etc.
Motor 2-5 Har alltså motorer med 2 kablar, 1 rödvit och rödblå. Dessa motorer FÅR bara info. från relät för att styras, alltså kan dessa motorer ALDRIG skicka info, BARA ta emot.
Hoppas nu detta kan hjälpa, LYCKA TILL!
Streckad kabel och närliggande kabel till denna kan symbolisera rödvit och rödblå kabel, som finns på 4 av 5 motorer i ett ICKE fjärrstyrt centrallås.
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4249
- Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
- Kör: Audi A6 2.7TDI avant
- Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
- Kontakt:
nej men 940 motorn passar ju inte i min bil som den står nu ju måste byta låset då thasaints bild ovan inte ser ut som min, jag har bara en pigg på mitt lås som sitter ihop med pinnen på min givare! (se bild) icke två och saknar dessutom fästen till motorn i låset som 940 har.. enlig Lazze S så ska 88b ha samma som 940, jag har en 88a då min ser ut som bilden jag la upp nyss!
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4249
- Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
- Kör: Audi A6 2.7TDI avant
- Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
- Kontakt:
TILL ALLA SOM HAR 88A och äldre!
1. åk till skroten.
2. hitta en bil med c-lås.
3. plocka loss motorn ur passagerardörren samt alla stag.
4.skruva loss motorn från dess fäste och vänd på motorn.
5.flytta om stagen i rullsaken som sitter i bakkant på dörren.
6.montera
med lite pill så får man på klämman som klämmer ihop motorns stag, låsstaget och dörrlåset
1. åk till skroten.
2. hitta en bil med c-lås.
3. plocka loss motorn ur passagerardörren samt alla stag.
4.skruva loss motorn från dess fäste och vänd på motorn.
5.flytta om stagen i rullsaken som sitter i bakkant på dörren.
6.montera
med lite pill så får man på klämman som klämmer ihop motorns stag, låsstaget och dörrlåset