B230FS

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Jartzu65
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jun 2007, 18:05
Kör: 745
Ort: Kuopio/Finland

B230FS

Inlägg av Jartzu65 »

Tjänare! Är det någon som har hört om B230 FS? Jag har en Volvo 740 Gl -89 Injektion. farmare, med en sådan motor, här i Finland är den lite obekant :roll: Om jag ska byta drivbelten(eller heter det kamremmen),så vilket motor ska jag jämföra den? B230F???

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Ja, samma som B230F.
Smider nya planer

Jartzu65
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jun 2007, 18:05
Kör: 745
Ort: Kuopio/Finland

Inlägg av Jartzu65 »

Tack för svaret :)

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Mja dethär med FS motorn är det ju ganska många frågetecken..men de mesta tyder ju på att det är precis samma motor som en B230F L.H 2.4..



Doch har det väll speckulerats i om den skulle ha någon skillnad vad gäller avgarreningen eller om den har nån skilnad på stakarna/kolvarna... :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

skulle va avgasreningen då, skulle jag tro.. EGR å grejer kanske



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Jartzu65
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jun 2007, 18:05
Kör: 745
Ort: Kuopio/Finland

Inlägg av Jartzu65 »

Katalysator finns i den här bilen....
Volvo for life (or wife)

Jartzu65
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jun 2007, 18:05
Kör: 745
Ort: Kuopio/Finland

Inlägg av Jartzu65 »

Nu har jag hittat lite mer info?

http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... f3856f0d4a



...Vad i helv.. kör jag med en ex-snutbil? :hail:
Volvo for life (or wife)

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

B230FS verkar motorn heta om den har utrustats med volvos "trimkit" med 531 topp och VX3 kam från fabrik. Men om det stämmer vette tusan då jag själv aldrig sett en FS med 531 topp, alla har haft 530.
Smider nya planer

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

Da Bear skrev:B230FS verkar motorn heta om den har utrustats med volvos "trimkit" med 531 topp och VX3 kam från fabrik. Men om det stämmer vette tusan då jag själv aldrig sett en FS med 531 topp, alla har haft 530.


B230FB heter 131hk motorerna som har 531 och vx3 original.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Var det inte så det bara var kraftigare kolvar/stakar i b230fs ?
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Kaos skrev:
Da Bear skrev:B230FS verkar motorn heta om den har utrustats med volvos "trimkit" med 531 topp och VX3 kam från fabrik. Men om det stämmer vette tusan då jag själv aldrig sett en FS med 531 topp, alla har haft 530.


B230FB heter 131hk motorerna som har 531 och vx3 original.


Ja, när den satt i 940. B230FX hette den i 240.



Men du kunde även få dessa "trimmprylar" när du beställde din 740 ny från fabrik.
Smider nya planer

Zibbe
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4495
Blev medlem: 23 dec 2003, 13:37
Kör: ej, pallbockracing!

Inlägg av Zibbe »

B230FS har inte volvos trimkit.

Den har inga EGR rör och ingen pulsair, dock katalysator och verkar väl vara rätt lik en B230F med LH 2.4, dvs en M kam och 530 topp, men eftersom jag har just en B230FS i min röda 740 så anser jag att den är bäst :P



FX motorn är den med vx kamaxel och 531 topp (inte VX3)



O vad jag vet så fanns Inte B230FB i någon 240, iallefall inte på den svenska marknaden, utan dock bara i 940 årsmodell 91-92.
Bild
| För stort antal fordon... |

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

inte för att jag tror de är på den här motorn, men när de är ett k däråt höger, är de inte oljekylda kolvar då? eller står de nå annat då?
Volvo 945

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Betyder inte "K"et att det är de kraftigare stakarna och den "nyare" veven?
Smider nya planer

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

Da Bear skrev:Betyder inte "K"et att det är de kraftigare stakarna och den "nyare" veven?


nån som vet vad "k" et betyder???

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Löwen skrev:
Da Bear skrev:Betyder inte "K"et att det är de kraftigare stakarna och den "nyare" veven?


nån som vet vad "k" et betyder???


Är nog som Da Bear säger... har hört det innan, iallfall kraftigare stakar å kolvar.
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

volvo740.info skrev:
Löwen skrev:
Da Bear skrev:Betyder inte "K"et att det är de kraftigare stakarna och den "nyare" veven?


nån som vet vad "k" et betyder???


Är nog som Da Bear säger... har hört det innan, iallfall kraftigare stakar å kolvar.


Har ett K på min B230E-kåpa från 1987 (årsmodell 88 ) också.

..och kraftigare stakar och kolvar ska väl inte sitta från 1988 års modell?



Tror JE Jr visste någonting om det där K:et
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Börja väl komma kraftigare stakar 88?
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Hej!



Den infon jag har om K-blocken har jag hittat här:

http://lonestar.utsa.edu/jtillman/volvo/fast700.htm



kika under rubriken

"The Early, K, and Late B230FT Motors and their Differences"



Även om hela sidan är intressant!

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

betyder inte ett litet "L" oljekylda kolvar?? :? :?

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

JE Jr skrev:Hej!



Den infon jag har om K-blocken har jag hittat här:

http://lonestar.utsa.edu/jtillman/volvo/fast700.htm



kika under rubriken

"The Early, K, and Late B230FT Motors and their Differences"



Även om hela sidan är intressant!


Schysst!



Info om motorer med K på kåpan:



"# K Motor: The K motor is best thought of as an early B230 with a couple of improvements. Additional internal webbing was added to boost overall block stiffness. It got a redesigned axial bearing, but it is still located in the same position as that in the early B230. Unfortunately, it still has the same weak connecting rods as is found on the early B230. Thus, if one is contemplating substantial performance enhancements with their K motor, the same advise prescribed above follows here."
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Knutsson
Övningskörning
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 jan 2007, 15:20
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knutsson »

FS = Fruktansvärt Snabb

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Just det, en K motor känns visst inte igen på K:et på kamkåpan utan på ett annat K, kika under:



B23FT and B230FT Engines -- an Overview

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Har detdär K tecknet även på min ventilkåpa..men lite svårt att uppfatta vad det betydde? :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Skriv svar