Lädervård skinn inredning

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Användarvisningsbild
Hundibil
Färsk användare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 sep 2021, 14:18
Kör: Volvo 945 ”Tikko”
Ort: Stockholm

Lädervård skinn inredning

Inlägg av Hundibil »

Har äntligen fått tag på en uppsättning superfina grå helskinns stolar till min 940, och är verkligen super nöjd :) .

Men hittar inte riktigt vad jag ska använda för läderfett, har läst någon tidigare tråd här på forumet angående detta men tycker det känns som en ända djungel av olika alternativ och åsikter, vart man än tittar.

Så var därför in och frågade sadelmakaren om detta för att försöka skaffa mig någon form av klarhet i det hela. Men han tyckte att jag kunde ta nästan vilket läderfett som helst anpassat för bilklädslar. Han tyckte det nämligen var lite viktigare att man ofta rengjorde stolarna och dammsög sömmarna, så att man inte har någon små smuts som sliter och med tiden har sönder tråden i sömmarna.

Så tänkte höra med er om ni har några bra erfarenheter eller rekommendationer på läderfett som fungerar bra på Volvos hel skinnstolar.

Tack på förhand

In The White
Moderator
Inlägg: 20160
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Lädervård skinn inredning

Inlägg av In The White »

Mitt råd är att inte använda läderfett, utan läderbalsam. Använder du fett täpper du
till porerna i lädret och det kan inte andas.

Jag har använt detta i alla år med gott resultat: https://borjes.se/skinn-och-laderbalsam/

Jag lägger på tunnt med pensel eller trasa, låter det drickas in över natten, polerar
av med trasa nästa dag.

Skriv svar