Sida 1 av 1

Tål hjullager uppvärmning med brännare?

Postat: 07 jun 2019, 18:42
av uma
Jag skall byta drivaxel på en S70 -97:a men hjulaxelmuttern sitter som aldrig något annat suttit förut. Jag har prövat ledskaft med förlängare (tillsammans 1 meter). Sprutat på rostlösare innehållande kylmedel (ned till -40 grader) samt blåst med värmepistol (500 grader) men muttern rör sig inte en millimeter. Om jag nu värmer med en gasolbrännare till 6-700 grader (då rosten i gängorna brinner upp), kommer hjullagret innanför att ta skada då? Kommer t.ex fettet att smälta och samlas i en klump i nedre delen av lagret? Eller tar lagret skada av själva värmen och spricker? slår sig? Om någon har erfarenhet om detta så får ni gärna berätta om det här.

Re: Tål hjullager uppvärmning med brännare?

Postat: 06 jul 2019, 16:50
av Xoffis
Jag hade inte värmt på för mycket, för fettet lär smälta å de är inte så service vänliga dessa lager...

Erfarenhet av att få bort muttern har jag dock mycket av, och kan med en gång säga att 1m? hahaha, nej nej! någonstans 2+m och sedan hoppa på skaftet så skall du se att det rör på sig!

Muttern är dock inte det jobbiga i denna demontering, utan det brukar vara att få ur drivaxlen ur lagret, för har den suttit sedan ny är den limmad, å det brukar krävas STOR slägga för att slå ur den...

Re: Tål hjullager uppvärmning med brännare?

Postat: 06 aug 2019, 15:41
av einar-
En rejäl bromstrummeavdragare har jag fått använda en gång på en 850 för att få ur drivaxeln ur navet

Re: Tål hjullager uppvärmning med brännare?

Postat: 15 aug 2019, 19:59
av jonte_malmö
Det finns ett EMPI-verktyg som är överlägset till VW-Bubbla, men är tyvärr 36mm. De muttrarna sitter hårdare än nått annat, går inte ens med 2m rör eller tryckluftsverktyg. Men detta verktyg och en rejäl handslägga fixar det. Vet inte om de finns i 24 och 27mm?

Bild