Byta ratt

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Byta ratt

Inlägg av jonte_malmö »

Jag har fått tag på en Bison läder-ratt i ok skick till min 945 '98. Tänkte höra om någon har en steg-för-steg beskrivning av hur man bytar ratt på rätt sätt, så man får airbag, kontaktrulle, släpring osv att funka. (Jag har monterat ut orginalrattar, ryckt SRS-lampan och installerat sportnav innan, men vill göra detta på rätt sätt).

Om lampan skulle börja lysa efteråt, finns nått smidigt sätt att släcka den själv på en 940 eller är det Volvo som gäller?

http://www.forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=27404 I denna text på slutet står om diagnosboxar i motorutrymmet på 1992 och nyare. Gäller detta på en 1998 med OBD?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Re: Byta ratt

Inlägg av Volvo_Kustom »

Lossa en batteripol och vänta en stund innan du börjar. sen lossar du airbagen med 2st t30 torx och tar lös kontakten försiktigt så den inte går sönder, sen är de bara ta lös ratten. om kontakrullen snurrar upp sig eller vad man ska säga så går den 6 varv totalt tror jag de var så då snurrar du den 3 varv åt vänster tills markeringen stämmer då ska den va i mittenläget och då är de bara montera tillbaka ratten. sen sätt dit allt i omvänd ordning så ska de inte vara några som helst problem med airbaglampa
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Byta ratt

Inlägg av jonte_malmö »

Stort tack! Har tagit loss batteripolerna nu, går på det imorgon efter din beskrivning [buga]
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Byta ratt

Inlägg av jonte_malmö »

Blev perfekt, efter den eminenta instruktionen! 8)

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Byta ratt

Inlägg av jonte_malmö »

En sak kan tilläggas till beskrivningen, jag kom tyvärr på det lite sent. Kontaktrullen kan låsas i sitt läge innan man tar av ratten, så slipper man "uppsnurr". Den silvriga skruven, som sitter in i plasten (när man tagit bort airbagen), med ett band till kontakten. Den kan skruvas ur, och sen skruvas i hålet på kontaktrullen så låses den i sitt läge.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar