Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av Moto-XXX »

En annan bilist missade sin väjningsplikt och min 945 behöver nu en ny främre stötfångare och lite annat smått. Motpartens försäkringsbolag ska ju stå för detta men jag förutser vissa problem med reservdelstillgången.

Går det att köpa nya främre stötfångare fortfarande?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av In The White »

Om jag inte är helt fel ute så har dom utgått, men kan ha fel?

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av umekille »

min polis744 från 90 har en ny fångare fram då en merca
körde in i bilen i fjol.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av HenrikG »

Moto-XXX skrev:En annan bilist missade sin väjningsplikt och min 945 behöver nu en ny främre stötfångare och lite annat smått. Motpartens försäkringsbolag ska ju stå för detta men jag förutser vissa problem med reservdelstillgången.

Går det att köpa nya främre stötfångare fortfarande?
Var inga problem för ca ett år sedan när jag köpte till min, ska vara att det utgått sedan dess då men.
Säkrast är ju att slå en signal till din volvohandlare, får man av nyfikenhet fråga vilken skadeverkstad som ska laga bilen?
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av Moto-XXX »

Jag ska skadebesiktiga bilen på Bilia i Haninge på måndag men jag vet inte var reparationen kommer ske. Incidenten ägde rum i torsdags så försäkringsbolagen har inte kommit så långt ännu.
Vi fyllde dock i gemensam skadeanmälan där vi kryssade i att motparten "lämnade inte företräde enligt vägmärken" så den biten borde inte vara nåt bekymmer.
Tips på bra verkstäder mottages tacksamt. Bilen är i toppskick i övrigt och jag är extremt pedant så det vore bra om man kunde få tag i en verkstad man kan lita på.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av HenrikG »

Moto-XXX skrev:Jag ska skadebesiktiga bilen på Bilia i Haninge på måndag men jag vet inte var reparationen kommer ske. Incidenten ägde rum i torsdags så försäkringsbolagen har inte kommit så långt ännu.
Vi fyllde dock i gemensam skadeanmälan där vi kryssade i att motparten "lämnade inte företräde enligt vägmärken" så den biten borde inte vara nåt bekymmer.
Tips på bra verkstäder mottages tacksamt. Bilen är i toppskick i övrigt och jag är extremt pedant så det vore bra om man kunde få tag i en verkstad man kan lita på.
Okej, om det skadebesiktas där så är nog tanken att det blir inom Bilia den ska lagas, speciellt om den är volvia din bil är försäkrad i.
Ska inte vara några större problem, varken reparationen, hantverkskunnandet eller "pappersarbetet" då det är motpartens bolag som ska bekosta.
Men börjar man prata om inlösen eller något annat trams så skicka ett PM till mig så kan du få några tips på var du kan vända dig istället.

Din grundinställning bör ju vara att bilen ska återställas till det skick den var i precis innan skadan, och att du på intet sätt vill bli av med bilen.
Ibland tycker jag mig se en något missriktad omtanke om ägare av äldre bilar bland skadeberäknarna, där man medvetet "tar i lite" för att kunden ska få ut mycket för sin bil vid lösen.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av StefanM »

Värt att poängtera är dock att man inte kan räkna med nya delar ovillkorligen. Tycker de att en fin beg stötfångare duger så kommer de köra på det.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av In The White »

På min blåa 945 reparerade och lackade man kofångaren efter en parkeringsskada. Det går väl an på vinterbilen, men på min vite hade jag aldrig godtagit det!

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Går det att köpa nya stötfångare fortfarande?

Inlägg av Moto-XXX »

Lång tid har gått och jag fick ett nytt stötfångarhölje men jag vill kortfattat framföra detta: Lämna aldrig in er bil till Bilia i Segeltorp.

Skriv svar