Knepig rostställe?

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Laffe
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 jun 2005, 19:47

Knepig rostställe?

Inlägg av Laffe »

Det har blivit rost på den smala plåtbiten, med galler i mitten, och som sträcker sig under gummit utmed hela framrutan. Rosten är i kanten mot gummit. Det är en volvo 945. Hur sitter denna plåtbit: Nedtryckt, skruvad, svetsad? Är det svårt att byta denna plåtbit? Kostnad på plåtverkstad? Tack för tips!

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Knepig rostställe?

Inlägg av David W »

Sitter med 3 skruvar. En vid hörnet vid varje framskärm och en i mitten av den i motorutrymmet. Sen måste du lossa torkarna för att kunna dra upp den.

Kan underlätta att ta av huven också, men den sitter bara med 4st skruvar.

Är jättevanligt att torpedplåtarna rostar. En fin beroende på färg hittar du ofta mellan 100-500kr.
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Laffe
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 jun 2005, 19:47

Re: Knepig rostställe?

Inlägg av Laffe »

Tackar! Har denna plåtbit tätningsfunktion, ska tvätta bilen före lagningen. Passar denna plåtbit från 745a till 945a?

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Knepig rostställe?

Inlägg av niroc1989 »

ja om 745an är senare än 90.

du måste även skjuta den lite framåt går inte bara dra rakt upp... sitter 2 hakar på ett ställe...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Laffe
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 jun 2005, 19:47

Re: Knepig rostställe?

Inlägg av Laffe »

Tackar så mycket!

Användarvisningsbild
Sapa
Uppkörning
Inlägg: 359
Blev medlem: 11 nov 2007, 18:40
Kör: 944 Turbo -98
Ort: Finspång

Re: Knepig rostställe?

Inlägg av Sapa »

Som tillägg..du behöver inte ta loss huven, bara vinkla spärrarna så du kan vika den mera rakt upp när du tar loss och sätter dit ny torpedplåt. Den är lätt att byta men se till att du är noga att du trycker den ordentligt mot rutan (o som sagt spärrarna till torpedplåten). Annars kan du få irritationsmomentet att huven "gnaver" på torpedplåten :-)

Skriv svar