Laga hängande innertak

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Laga hängande innertak

Inlägg av Volvo_Kustom »

Har problemet att innertaket hänger i min 765 och att få tag i ett blått i bra skick verkar inte vara de lättaste, så tänkte om de på nått sätt går att laga ett hängande innertak så de ser bra ut och kommer hålla. tänkte först på spraylim men de kanske inte håller i längden?

Någon som har nån ide?
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Laga hängande innertak

Inlägg av ramme »

Spraylim tror jag inte kommer hålla särskilt länge tyvärr, tycker de flesta som provat detta får göra om det igen ganska snart..
Det bästa du kan göra är antagligen att ta ner hela innertaket och använda något bättre lim, men det kan ju bli marigt att återanvända tyget då förstås..

Lite lurigt det där, särskilt när det ska vara blått också, då duger det ju inte med biltema högtalarmatta som annars gör sig fint som svart innertak..
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Laga hängande innertak

Inlägg av Tilly »

Om 740 har samma konstruktion som många andra bilar med tyginnertak så är det först ett yttertyg som är limmat i ett skumgummilager som i sin tur är limmat mot underlaget. Problemet lär vara att skumgummilagret åldras och släpper från sitt underlag. De som lagar riktigt seriöst tar ju bort allt och limmar ett nytt skumgummilager mot underlaget och limmar sedan nytt tyg mot skumgummilagret. Gissningsvis är det svårt att rädda ett tyg som redan släppt. Tar man ned det gamla så sitter förmodligen en del av skumgummit kvar i underlaget och en del i yttertyget. Dessutom är det nog svårt att limma med taket kvar då det inte går att trycka på tyget under limningen för då kommer limmet "blöda igenom" med fula fläckar efteråt som följd. Skall man limma måste det nog ligga på ett bord.

Har inte 940 innertak i en annan tygkvalitet? I så fall är det kanske den bästa lösningen.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Laga hängande innertak

Inlägg av HenrikG »

Tilly skrev:Om 740 har samma konstruktion som många andra bilar med tyginnertak så är det först ett yttertyg som är limmat i ett skumgummilager som i sin tur är limmat mot underlaget. Problemet lär vara att skumgummilagret åldras och släpper från sitt underlag. De som lagar riktigt seriöst tar ju bort allt och limmar ett nytt skumgummilager mot underlaget och limmar sedan nytt tyg mot skumgummilagret. Gissningsvis är det svårt att rädda ett tyg som redan släppt. Tar man ned det gamla så sitter förmodligen en del av skumgummit kvar i underlaget och en del i yttertyget. Dessutom är det nog svårt att limma med taket kvar då det inte går att trycka på tyget under limningen för då kommer limmet "blöda igenom" med fula fläckar efteråt som följd. Skall man limma måste det nog ligga på ett bord.

Har inte 940 innertak i en annan tygkvalitet? I så fall är det kanske den bästa lösningen.

Håller absolut med här!
Finns folk som med god framgång både limmat biltema högtalartyg och "riktigt" innertakstyg på 700-bilar.
Tyg från topntrim finns i flera färger, osäkert om det finns i blått. Har dock sett blått innertak i en 780 som varit omklätt på firma och det var 95% rätt färg.

Det är precis så det är uppbyggt, papp - skum - tyg.
För att lyckas så måste man hålla sig till följande.
-Demontera innertaket
-Ta bort allt tyg samt skrapa bort skummet ordentligt.
-limma med ett så ändamålsenligt lim som uppgiften kräver, följ rekommendationerna där du köper tyget.

I kombibilar passar innertaken i princip rakt i, lite annorlunda clips och lösningar runt ev taklucka, men inget allvarligt. Mycket smidigare att plocka i och ur också.
I sedanbilar så skiljer sig bakkant på taket, det är en annan rundad form på 900-bilar som man i sådana fall måste kapa till för 700-bilar.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

ChristerH
Färsk användare
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 apr 2009, 20:48

Re: Laga hängande innertak

Inlägg av ChristerH »

Hej!
jag köpte tyg på http://www.ostersjokompaniet.se fick även tillskickat mig tygprov från http://www.topntrim.nu när jag jämförde dessa tygprov tyckte jag att Topntrim- tyget höll lite bättre kvalitet men dessvärre hade dom slut i lager i min kulör därför köpte jag från Östersjökompaniet tyget var redan skumbelagt vid köp. spraylimmet jag valde var 3M och det köpte jag på Topntrim det gick åt 2 sprayflaskor för mig och jag hade tagit ut innertaket ur bilen när jobbet gjordes var också väldigt noga med att göra rent innan limning. tyget biter direkt så man måste vara några stycken som hjälps åt, finns ingen chans att lossa och sätta dit igen. Hade jag kunnat lägga upp bild på det skulle jag göra det men vill nån se det kan jag smsa bild på det. Sen är det ju frågan om limmet klarar värmen men det lär man väl märka, har kört en sommar utan problem iaf

Mvh Christer
Volvo 740 Turbo-88

Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Re: Laga hängande innertak

Inlägg av Volvo_Kustom »

Tackar för alla tips, kollade lite på topnrtrim och de där innertakstyget blågrå ser ju ganska rätt ut i kulör iaf men om de är rätt sorts tyg är ju lite svårare att säga

Såg även att SVIS hade ett innertak blågrå med artnummer 1393688 och vad jag får fram så är de till 87-. så nån som vet vad skillnaden är mellan 86 och 87 och nyare?
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Re: Laga hängande innertak

Inlägg av kmx »

Ursäkta kapningen, men hur söker man i svis?
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Laga hängande innertak

Inlägg av HenrikG »

kmx skrev:Ursäkta kapningen, men hur söker man i svis?
På SVIS hemsida finns det en lista i form av en excel-fil, den uppdateras rätt ofta så spara inte ner den.
Sedan går det alldeles utmärkt att ända GCPs hemsida för att slå upp vad ett artnr passar till. Söker du på ett artnr så får du upp vilken av katalogerna de lagt upp som den artikeln förekommer i, även om det inte är en reservdel som GCP tillhandahåller.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Skriv svar