Hur sitter bakluckans gasfjädrar fast i karossen? (945)

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Hur sitter bakluckans gasfjädrar fast i karossen? (945)

Inlägg av Nils Ö »

945 -96

Gasfjädern hoppade loss på ena sidan. Gasfjädern snäpps ju fast på en slags skruv som har en "kula" i änden. Den sitter fortfarande fast på gasfjädern. Den skruven sitter ju i sin tur fast i karossen, men hur? Jag har tittat på den friska sidan, men förstår inte riktigt. Kvar är alltså bara ett hål i plåten, cirka en centimeter i diameter.

Förslag på reparation?

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Hur sitter bakluckans gasfjädrar fast i karossen? (945)

Inlägg av Eda »

Antingen svetsade, skruvade eller nitade. Men det spelar väl mindre roll. Koncentrera dig istället på vad du kan göra för att få fast gasfjädern igen. Köp t.ex. en sån här av rätt storlek: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/ ... 8?id=10123

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Hur sitter bakluckans gasfjädrar fast i karossen? (945)

Inlägg av Nils Ö »

Den har jag! Alltså "kulan" med gängor i andra änden. Den satt kvar i änden på gasfjädern. I karossplåten, där det borde vara någon slags insats med gängor för ovanstående, är det däremot bara ett stort hål.

Jag har löst ett liknande problem på en annan bil (ej Volvo) genom att popnita fast en liten plåtbit över hålet i karossen. Innan det hade jag då skruvat fast "kulan" i ett hål i plåtbiten med någon mutter av något slag. Det skulle kanske gå att göra på samma sak här, om man först tar bort panelen runtomkring. Men jag undrar hur det egentligen är gjort från början. Vad för slags "mutter" sitter där, och hur kan man ersätta den?

Tack för svar!

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Hur sitter bakluckans gasfjädrar fast i karossen? (945)

Inlägg av SA4AQS »

Kanske en mutternit kan fungera?

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Hur sitter bakluckans gasfjädrar fast i karossen? (945)

Inlägg av niroc1989 »

från början är det en mutter på baksidan hålet fast svetsat i karossen sån dör fyrkantig sak som sitter på fler ställen på våra bilar.

min lossna löste det genom ett par olika brickor o en egen mutter på baksidan o drog fast alltihop ordentligt. har ej kvar den bilen men vad jag vet höll det bra..
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Skriv svar