Glappande sidospegel, dörrklädsel 850 GUIDE

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Glappande sidospegel, dörrklädsel 850 GUIDE

Inlägg av unix »

Här ser man tydligt fjädern som håller spegeln på plats.
Den trycker alltså spegeln uppåt och problemet med min hoppande spegel var kanten som håller emot på undersidan. Den hade fått sig en knäck och det är nog generellt så att just det området på undersidan är det som knäcks (se vidare för närmare beskrivning)
Bild

Fyra översta plasthakarna lossade. Sitter 8 st som fäster spegelglaset i elmotorn
Bild

Sex av åtta plasthakar lossade
Bild

Där så är glaset loss från elmotorn.
Tyvärr sitter skruvarna så hårt (en i varje hörn) så jag tänkte att jag får göra hål i plasten runt
skruvskallarna och ta isär. Gär ju att borra skruvskallen också. Därefter använda brickor när det ska ihop igen i och med att det då är för stora hål i plasten ...
Bild

Där så ser vi att fjädern är hel och sitter där den ska, så felet måste sitta under fjädern
Bild

Skurit igenom plasten helt runt skruvskallarna eftersom skruvarna sitter fast. Man kan ju borra också
Bild

Då så kan vi frigöra plasten
Bild

Elmotorn lossad (3 skruvar)
Bild

Kåpan fram bortplockad
Bild

Felet bör vara under fjädern (i öppningen på bilden)
Bild

För att få ut spegeln från bilen så man kommer åt skruven till plastluckan på undersidan av spegeln så tar vi bort kåpan och lossar de 3 skruvarna på insidan
Bild

För att få bort spegeln helt från bilen är det enklast att ta bort dörrens inredning så att kontakten kan dras ur och sedan ut genom hålet i dörren. Att ta kontakten utifrån elmotorn och dra inåt är i princip omöjligt utan att förstöra, klippa kablage etcetera.

Tar bort högtalaren för att se om man kommer åt att dra ur kontakten till kablaget som går upp in i spegeln.
Bild

Näven går in så man känner kontakten, men naaah, blir för bökigt.
Blir till att riva insidan av dörren så man får ur kontakten.
Bild

Där så ligger dörröppningshandtaget som man bara drar rakt upp så lossnar det.
En skruv rakt ovanför där handtaget ligger och en till längre bak.
Så sitter det fyra skruvar nere i kanten och ännu en plastskruv (dra även ur plastpluggen som denna skruv sitter i när du skruvat ur skruven) nere i framkanten.
Därefter lyft paketet upp ovanför dörrknoppen och sedan inåt.
Bild

Där så är dörren naken på insidan och kontakten till vänster kan nu delas och dras ut
genom dörren så att spegeln frigörs från bilen !
Bild

Ett stycke spegel lösgjord från bilen.
Bild

Skruven till luckan på undersidan och där inne är då kanten som fått sig en knäck
Anledningen till att jag tagit bort spegeln från dörren är dels att skruvarna satt fast så jag fick borra, vilket är lättare med frigjord spegel, dessutom att jag ville fästa allt ordentligt i dörren (saker satt löst). Det kan ju räcka med att man tar bort skruven på undersidan för att få bort luckan och sedan knackar på metallkanten om denna har fått sig en knäck. Dock lossas då spegelns 3 skruvar på insidan av dörren så att man får ut spegeln från bilen, eftersom läget på skruven på undersidan är för långt in när spegeln sitter fast i dörren ...
Bild

Borrad skalle på skruven till vänster och luckan borttagen
Bild

Som synes en bit kvar av skruven så att man kan greppa och vrida ur. När ny skruv monteras så skaffa/gör en distans/bricka/brickor som skruven går genom och som då placeras på luckans insida (ser vad jag menar vid en närmare titt). Annars blir det luft under när skruven dras och luckan kommer ej att sitta fast optimalt/spricka.
Roten till det onda, till höger, kanten med skugga knäckt hitåt så att där är luft emellan med hoppande spegel till följd. Knackade försiktigt tillbaks den in mot spegeln och nu är det rackarns stabilt igen
Bild

Jodå fick bra grepp på den borrade skruven och segern var min.
Bild
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera