Hur byter man tröskeln?

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

Ja som rubriken,hur byter man ut tröskeln? Den är genomrutten på bilens vänstersida och även golvet in under förarstolen är ruttet. Tänkte köpa en ekonomiplåt tröskel och byta ut hela tröskeln innan jag ger mig vidare in i bilen. Men hur ska man kapa bort den gamla? Finns det några svetspunkter som man bara borrar ur och lufter bort hela tröskellådan eller måste man kapa också?

Tack på förhand :)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av Hesselgren »

finns svetspunkter längst ner på den plana delen som ligger mot inre tröskeln.

samt på den plana delen när man lyfter upp dörrlisten.

i bakändan finns d punkter där du ser en skarv i bakdörren, fram minns ja inte, men man får ta bort framskärmen och titta runt lite..

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

Kanon tack :)

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

Hittade den här nu,nån som har erfarenhet av passformen? :)
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 904001-1sv" onclick="window.open(this.href);return false;
Tänkte köpa en sån imorn på Mekonomen isåfall och börja kapa bort den gamla så kanske det blir lite svetsning till helgen,och projektet kan ta sin början.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3689
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av einar- »

Trösklar känns inte som någon kritisk detalj så det borde gå att passa in den ganska enkelt även om den skiljer lite. Tänk på att det kan gömma sig överraskningar på insidan när du kapat som blir mer svetsning
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av Hesselgren »

jag köpte en sån förut å d funkade fint.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

einar- skrev:Trösklar känns inte som någon kritisk detalj så det borde gå att passa in den ganska enkelt även om den skiljer lite. Tänk på att det kan gömma sig överraskningar på insidan när du kapat som blir mer svetsning
Tanken är iallafall att få bort den gamla tröskeln,för att sen passa in och punkta fast den nya. Jag vet redan att golvet innanför tröskeln är helt genomruttet,men det kommer också att kapas bort helt och hållet för att ersättas med ny frisk plåt. Men det känns som det blir lättare att få dit en ny tröskel först så man vet hur stor plåtbit man behöver för att gå mot tröskeln på undersidan. Sen så är ju även rambalken som går under förarsätet dålig så även den kommer kapas bort och ersättas med frisk plåt. Tanken med bilen är ju att rostlaga helt och hållet (Ja kanske inte ytrosten då,den känns inte så akut just nu),så där det är hål kommer jag kapa bort all plåt som är kexig och svetsa dit nytt så dom blir glad på Bilprovningen :) Sen kommer det läggas flera lager med rostskyddsmassa för att förhindra mer rostangrepp.

Vet ju av erfarenhet hur pass ovanliga dessa tidiga 760is är,så vill verkligen inte att denna ska sluta på skroten.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

Nu har jag kapat bort ytterdelen av tröskeln,och insidan såg inte så trevlig ut heller... Hur ska man kunna få till den? Insidan är bortrostad i mitten,finns bara kvar ute på kanterna mot hjulhuset. Sen är ju hela golvet fram och bak slut,och även tröskeldelen inne i bilen där kablarna löper är dålig.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av Hesselgren »

förr fanns d något som hette "tröskel inre" att köpa på autoherba.. men hittar den inte nu. kanske utgått..

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3689
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av einar- »

Du får prova mejsla ihop något själv alternativt ta med en stor kapmaskin till skroten och kapa loss ett par hela trösklar och obducera för att se hur det ska se ut.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

einar- skrev:Du får prova mejsla ihop något själv alternativt ta med en stor kapmaskin till skroten och kapa loss ett par hela trösklar och obducera för att se hur det ska se ut.

Har svetsat dit yttre tröskeln nu och punktat fast den i nederkanten. Men plåtkanten under bilen som den ska svetsas i är bortrostad i mitten av bilen,finns bara kvar korta bitar av den ut mot hjulhusen. Men jag får nog försöka hissa upp bilen så man kan se under vad som behöver göras.

Känns dock skönt att arbetet är igång :)

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av StefanM »

har du gjort nån helhetsbild av det hela och tänkt över om det är värt hela jobbet överhuvudtaget? Är det så mycket rost som du beskriver så brukar jag tycka att det inte är värt det. En sån 740/940 är lika dålig överallt och kommer aldrig att sluta rosta och är det rost i rambalkarna fram så är det säkerligen baköver i balkarna också.

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av niroc1989 »

ja tror det gäller en 760 82a o dom växer inte på träd. om alla resonerar så finns det inte många kvar i slutänden sen är det inte så konstigt om dom är rostiga efter 30år på vägen. med kanske bristande underhåll dom sista åren som slit o släng bil. sen tar det kanske tid innan dom rostar igen om man bara tänkt bruka den på sommaren.

gott att arbetet är på gång iaf.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

StefanM skrev:har du gjort nån helhetsbild av det hela och tänkt över om det är värt hela jobbet överhuvudtaget? Är det så mycket rost som du beskriver så brukar jag tycka att det inte är värt det. En sån 740/940 är lika dålig överallt och kommer aldrig att sluta rosta och är det rost i rambalkarna fram så är det säkerligen baköver i balkarna också.
Ja jag har kikat under och visst finns det rost,men inte så att jag tycker det är värt att ge upp. Det är endast förarsidan som fått smaka på vägsaltet verkar det som. Golvet fram och bak är slut så det ska bytas,sen är det en balk under golvet fram som går till domkraftsfästet som är av,så den ska lagas också. Hjulhusen på förarsidan fram och bak har lite hål i nederkant som ska åtgärdas,och baljorna bak i skuffen och själva reservhjulsbaljan.

Så jobb finns i massor,och det känns som sagt inte värt att lämna iväg bilen på skroten när den är så pass fin utseendemässigt. Lacken är jättefin på den :)

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av ramme »

Låter bra att den räddas! Hoppas inte det omfattande arbetet knäcker dig bara utan att du orkar i mål med det! :)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

ramme skrev:Låter bra att den räddas! Hoppas inte det omfattande arbetet knäcker dig bara utan att du orkar i mål med det! :)
Det är nog ingen fara,det är snarare att vara utan jobb som knäcker mig :lol:

Målet är att den ska vara rostlagad,besiktad och körbar innan sommaren :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1807
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av Eda »

Jag tycker det är enklare att laga inifrån och ut.
Börja med att byta golvet som är dåligt så du vet hur långt in inre och yttre sparklåda ska gå.
När du har den biten klar kan du kapa upp sparklådan och komma åt att svetsa den inre sparklådan från båda hållen och slutligen sätta dit en ny yttre sparklåda.
Den inre sparklådan är svår att komma åt inifrån om du bara ska byta en bit. Där stolarna sitter kommer man inte åt alls.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

Tänkte att jag kunde bjuda på nån bild så alla får se hur pass fin den faktiskt är utvändigt :) tycker absolut att den är värd jobbet.
Bild
Bild

Ursäkta om det vart så stora bilder,har ingen aning om hur man förminskar.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av Hesselgren »

fin!

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av ramme »

Ser väldigt fin ut utvändigt som du säger! Ta och starta en projekttråd vet jag, vore kul att följa :)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

ramme skrev:Ser väldigt fin ut utvändigt som du säger! Ta och starta en projekttråd vet jag, vore kul att följa :)
Ja jag får se,brukar glömma bort att ta bilder när jag håller på att grejar! :lol: Men samtidigt vore det ju kul att lägga ut och sen kunna titta tillbaka på villket jobb man har gjort för att få den körbar :)

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3689
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av einar- »

Det drar snabbt iväg med sidor när man renoverar ;) Jag "skullebara" laga ett hål som en femkrona i golvet på min GLT och låg och svetsade hela vintern och var väl uppe i en 10-15 sidor på projekttråden jag hade :lol:
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Sjuglasvagnen
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 jun 2007, 00:49
Kör: Lugnt och vackert
Ort: Oxelösund

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av Sjuglasvagnen »

Storartat att du ger dig på det här, och jag vill verkligen lyckönska dig. Ja, bilen är värd att räddas.
Wilsgaards Volvoars välbalanserade visuella värde varar väl, vilket verifieras vetenskapligt via vällovligt välvårdade veteraner. Horburys hjulfordon haussas hänfört, hystar helhjärtade hyllningar.
Äger helt själv en rar liten samling skönheter i varierande stadier av mer eller mindre rullande renovering:

244 B21 A -84
854 S 2,0 -95
854 S 2,5 -96
854 GLT -97
V 70 GLT SE -98
S 40 2,0 T Business -01

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hur byter man tröskeln?

Inlägg av w300i »

Sjuglasvagnen skrev:Storartat att du ger dig på det här, och jag vill verkligen lyckönska dig. Ja, bilen är värd att räddas.
Man tackar :) Har alltid velat ha ett riktigt projekt att hålla på med. Visst har man svetsat lite rost och fixat en massa småfel förut men aldrig i den här utsträckningen som jag gör nu. Samtidigt känns det väldigt kul att rädda en sån här raritet från skroten,har aldrig sett en 82as 760 varken i verkligheten eller till salu förut,det är ju knappt man ser 83or,84or eller 85or till salu,det verkar nästan uteslutande vara 87-90 som överlevt rosten :)

Skriv svar